News Detail

Tijd voor nieuwe ideeën, slimmere business-modellen en frisse oplossingen

Voorzichtig klinken er weer wat optimistische geluiden in Nederland. Leiders, bestuurders en ondernemers durven weer vooruit te kijken. En dat is nodig.

De Nieuwe Werkelijkheid die voor ons ligt lijkt voor sommigen misschien bedreigend, maar wie goed kijkt ziet grote kansen. Een ding is zeker: er klinkt een steeds luidere roep om krachtig leiderschap, met nieuwe ideeën, slimmere businessmodellen en frisse oplossingen.

Leer van de goede reden waarom 'ze' niet mee willen

Bij de Baak merken we dat ook. Als leerinstituut voor leiderschap, ondernemerschap en innovatie worden we steeds vaker gebeld met allerlei vragen die met die nieuwe werkelijkheid te maken hebben. De vraag die daarbij het vaakst klinkt is: "Hoe krijg ik mijn mensen mee?" Maar... klopt deze vraag nog wel in deze tijd? Want als je mensen niet mee willen, hebben ze daar waarschijnlijk een goede reden voor.

De vraag achter de weerstand

Ik geloof er heilig in dat je altijd moet luisteren naar de reden achter de weerstand, ook (lees: juist) als die reden kritiek op jou als leider behelst. Wat is de vraag, of angst achter de weerstand? Goed luisteren naar de beweegredenen van je collega’s kost weinig tijd, versterkt het vertrouwen, verbetert de onderlinge relatie en, niet onbelangrijk, kan jou als leider voor grote fouten behoeden!

Moeiteloos betrokken door zelf gekozen doelen

Het is gek genoeg een natuurlijke menselijke reactie om bang te zijn voor verandering, voor het onbekende, ook als we rationeel best snappen dat verandering nodig is. Regelmatig betekent verandering eerst een verslechtering. Het is een belangrijke leidersvaardigheid om die angst te reguleren, door duidelijk te zijn maar tegelijkertijd ook empathisch. In essentie draait het antwoord om drie dingen: draagvlak, leiderschap en geloofwaardigheid. Als leider kun je alle randvoorwaarden scheppen voor een collectieve flow door mensen volledig bij de strategie te betrekken. Mensen die een 'zelfgekozen' doel hebben in jouw organisatie, voelen zich moeiteloos betrokken.

Nieuwe vormen voor Strategie

Bij onze organisatie hebben we dat zelf ook gedaan. In een proces van tien maanden hebben we een strategie op papier gezet waar zo ongeveer iedereen achter staat. We hebben simpelweg alle collega’s gevraagd waar ons bedrijf voor staat. Ook hebben we klanten en andere externe relaties uitgenodigd voor een serie strategie-diners, om diezelfde vraag te beantwoorden. De betrokkenheid, maar vooral de input van al deze mensen was ontroerend mooi. Vervolgens hebben we het eerst opgeschreven en de tijd genomen om via een paar extra bijeenkomsten te checken of het verhaal nog klopte. Dat leverde weer nieuwe input op. Het effect op de energie en de betrokkenheid binnen ons bedrijf is duidelijk voelbaar. Als het goed is gaan onze klanten dat vanaf nu ook merken.

Druk uitoefenen werkt niet meer…

Eigenlijk begint het dus met een richtinggevend doel waar iedereen achter staat. "The best way to get where you want to go, is to figure out where they want to go." Mensen onder druk zetten levert alleen maar meer weerstand op en slechts bevestiging vragen van je eigen ideeën, blokkeert juist de betrokkenheid en bereidheid van je team om met eigen ideeën te komen. Het klinkt misschien idealistisch, maar in deze tijd, waarin sociaal ondernemerschap en maatschappelijke betrokkenheid hand in hand gaan met een steeds transparantere wereld, is het een denkfout om als leider alles zelf te bedenken. Eerst focussen op de ideeën en gedachten van je collega’s en dan pas toetsen aan je eigen visie is leiderschap anno nu.

De belangrijkste uitgangspunten:

  • Je kunt de ander niet veranderen, alleen je eigen gedrag heb je in de hand.
  • Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.
  • Niemand is ongemotiveerd. Maar soms zijn mensen wel voor heel iets anders gemotiveerd dan jij.
  • Voor mij persoonlijk is het belangrijkste leerpunt dat het eigen ego, nog meer dan ik verwachtte, ondergeschikt is aan het collectieve doel.

‘Be a Magnet’

Toch begint uiteindelijk alles met visie. Eentje die verder gaat dan het voor de hand liggende, die begrijpelijk is voor twee hersenhelften, die mensen weet te verbinden, die klopt bij de persoon die hem uitspreekt, en die aantrekkelijk is om aan bij te dragen. Kortom: ‘Be a Magnet’! Dan willen de mensen die belangrijk voor je zijn met je visie en activiteiten meedoen. Wil de echte leider opstaan?

Door: Arko van Brakel
CEO van leiderschapsinstituut de Baak, inspirator, ondernemer, spreker, trainer, auteur, internet- en online-marketingspecialist. Twitter: @arkovb

Bron: NUzakelijk
header_0022
teaser_0122

de Baak Proeverij

Training eerst ervaren voordat je de keuze maakt?

Lees meer
teaser_0023

Compacte training tijdens de ZomerBaak

Tijdens de ZomerBaak wordt deze training ook aangeboden in een compact jasje tegen een gereduceerd tarief.

Lees meer
teaser_0023

Compacte training tijdens de ZomerBaak

Tijdens de ZomerBaak wordt deze training ook aangeboden in een compact jasje tegen een gereduceerd tarief.

Lees meer

Empty Page Section

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op debaak.nl. Als je nog geen account hebt, kun je een account aanmaken. close

Gerelateerde trainingen

De trainingen van de Baak zijn specifiek ontworpen om een
impact te geven op verschillende niveaus.
  • De Informele Leider (DIL)

    Training

    Ook al heb je formeel geen leidinggevende rol, als ervaren professional moet je toch mensen aansturen en inspireren. Je wilt dit natuurlijke talent graag verder ontwikkelen en nog beter benutten. Hoe krijg je mensen mee als je niet op je strepen kunt staan? En hoe kun je mensen vanuit jouw kracht motiveren? In deze training leer je je eigen kracht te herkennen en te versterken en hoe je dit het beste in kan zetten om andere mensen te motiveren en mobiliseren.

    Lees meer...

  • Management van Mensen (MVM)

    Training

    Je hebt het roer in handen, je targets in het vizier. Toch heb je het gevoel dat het nóg beter kan. Het aansturen van mensen blijkt een vak apart. En kost meer tijd, energie en inspanning dat je had verwacht. Je vraagt je soms af of er nog andere leiderschapsstijlen zijn – en welke stijl dan echt bij je past. Zou je bijvoorbeeld op een andere wijze feedback kunnen geven? En zijn er betere manieren om met lastige situaties om te gaan op de werkvloer? In de training MvM ga je dieper op dit soort vragen in.

    Lees meer...

  • Persoonlijke Effectiviteit in het Sturen van Verandering (PEIV)

    Training

    Je hebt een belangrijke rol als veranderaar in je organisatie. Om daar zo succesvol mogelijk in te zijn, zoek je continu manieren om je persoonlijke effectiviteit te vergroten. Je wilt je verder verdiepen in hoe organisaties veranderen. Je wilt mensen steeds beter kunnen motiveren en enthousiasmeren. En je wilt vooraf kunnen inschatten welke weerstand en valkuilen je bij veranderingen zou kunnen tegenkomen. Dit en meer komt aan bod in PEIV, jouw sleutel tot sterker verandermanagement.

    Lees meer...

Gerelateerde artikelen

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


Gerelateerde mensen

De mensen die aan ons verbonden zijn, onderscheiden zich over het algemeen op meer dan een terrein Het zijn vaak meertalige, creatieve en biculturele talenten die elk op hun eigenwijze iets unieks aan de Baak toevoegen
  • Machiel Willemsen

    Persoon

    Zeer gedreven professional, specialist in het werken met in- en externe adviseurs (incompany trajecten en open trainingen), werkt aan www.internadviseren.nl, oud-Baaker, 5 jaar associate. Naast de Baak verbonden aan diverse netwerken.

    Lees meer...

  • Jack van Osch

    Persoon

    Sinds 2004 werk ik voor de Baak en verblijf ik met regelmaat in deze innovatieve leer, werk en ontmoetingsplaats. Als organisatie-ontwikkelaar en veranderaar vind ik het inspirerend en motiverend om hier in interactie met deelnemers, klanten en collega’s leren te faciliteren en ervaringen te delen. Want..., Is ontwIKkeling is niet de basis voor elke verANDERing?

    Lees meer...

  • Bas Arends

    Persoon

    De relatie met de Baak kenmerkt zich voor mij door wederkerige inspiratie en professionaliteit. De frisheid van creativiteit, buiten de begaande paden gaan en de eigenzinnigheid van de Baak is een mooie combinatie met mijn eigen professionaliteit, vakmanschap en de balans vinden tussen gedegenheid en innovatie.

    Lees meer...

  • Jeen de Spa

    Persoon

    Jeen is Associate van De Baak en onder meer lid van het team International Business Accounts. In een coachende stijl ondersteunt hij management teams en directies naar een nieuwe, gezamenlijk benoemde, stijl van leiderschap en samenwerking. Zijn programma’s hebben het karakter van een leerexpeditie.

    Lees meer...

Scroll up