Waarom contact ook zakelijk zo relevant is

News Detail

Softe onderwerpen hebben concreet effect op harde zakelijkheid

Zakelijkheid associëren we met harde cijfers, duidelijke protocollen, goed lopende machinerieën en concrete resultaten. Dat staat in schril contrast met de ‘softe’ onderwerpen die we binnen de trainingen Baak ook vaak bespreken. Een van die onderwerpen is contact.

Verbinding tussen mensen

Contact gaat over de kwaliteit van de verbinding tussen mensen. Is het contact open en onvoorwaardelijk of liggen vooroordelen een open contact in de weg? Hebben gesprekspartners contact met hun eigen gevoelens en die van de ander, of blijft de conversatie afstandelijk en mentaal?

Goede resultaten via goede contacten

Wat is de relevantie hiervan in een zakelijke context? Welnu, goede resultaten en goed lopende organisaties worden verwezenlijkt via goede contacten tussen de onderdelen (lees: collega’s, afdelingen, hiërarchische lagen, of contacten met klanten en partners) van die organisatie. De kwaliteit van het onderlinge contact is dus een cruciale voorwaarde voor zakelijk succes. Dat lijkt mij geen ‘hogere wiskunde’. Maar toch wordt de kwaliteit van de contacten tussen mensen in organisaties vaak veronachtzaamd. Sterker nog, het lijkt soms dat écht contact eerder wordt bemoeilijkt door de manier waarop sommige organisatie zijn vormgegeven.

Begin bij jezelf

De laatste vraag is dan nog: hoe wordt goed contact tussen mensen bewerkstelligd? Ook op die vraag is er een eenvoudig antwoord: door te beginnen bij jezelf. Door datgene in jezelf wat een goed contact met anderen in de weg ligt onder ogen te zien; door daarmee contact te maken. Door je open te stellen voor anderen, maar ook voor jezelf. Door te leren echt te luisteren, zonder oordeel en met een open hart.

Leer echt luisteren

In onze trainingen de Professional als Coach en Coachend Leiderschap is er veel aandacht voor de kwaliteit en de diepgang van het contact tussen bijvoorbeeld coach en coachee (maar het kan ook tussen collega’s zijn, of tussen leidinggevende en medewerker). Hoe leer je écht te luisteren? Hoe leer je je innerlijke belemmeringen in het contact met andere mensen te doorzien en te hanteren? Hoe kun je anderen begeleiden op een manier die de diepere niveaus van de ander raakt? Het contact met jezelf is belangrijk om werkelijk contact vanuit jezelf met een ander te kunnen maken.

Door Godfried IJsseling, coach en trainer bij de Baak.

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up