Interne coaching draagt bij aan professionaliteit van organisaties

News Detail

Interview met Frank Ardesch, Manager Marketing Acquisitie bij de Nederlandse Spoorwegen, over de rol van de interne coach in organisaties. Deze rol vervulde hij eerder bij KPN en momenteel naast zijn functie bij NS. Frank is oud-deelnemer aan de training Coaching on the Job.

Waarom zou een organisatie interne coaching moeten inrichten? 

Er is behoefte aan coaching, er zijn mensen die het leuk vinden om te coachen, dan is het logisch om coaching intern te organiseren. Voor medewerkers is het makkelijk, dichtbij en gratis, en een interne coach kan je situatie goed inschatten. Het draagt bij aan de professionaliteit van de organisatie. Door interne coaching in te zetten zie je dat het zelfoplossend vermogen van het bedrijf groter wordt. Ook is mijn visie dat managers hun focus meer mogen verleggen van sturend naar coachend. Als managers gaan coachen, merk je dat je nog steeds minimaal dezelfde resultaten behaalt en dat je mensen er blijer van worden. Zij kunnen zichzelf ontwikkelen en dat is op zich alweer een resultaat. Soms kan een vraagstuk minder geschikt zijn om met je manager te bespreken. Dan geeft het voor de coachee meer ‘veiligheid’ om door iemand anders gecoacht te worden. Ik coach bijvoorbeeld mensen van ver buiten mijn afdeling en zelfs op andere locaties.

Hoe heb jij je ontwikkeld als coach?

Door de training Coaching on the Job heb ik geleerd ‘meer op mijn handen te zitten’. Dit is voor mij uitdagend, omdat ik zelf extreem oplossingsgericht ben en ik dan te snel kan gaan voor de ander. Door beter te luisteren naar de coachee, zie en hoor ik meer. Met doorvragen ontdek ik dat er een dieperliggende behoefte onder een vraag of probleem kan zitten. Ik weet nu dat de oplossing leveren niet het doel is, maar het scherp krijgen van de vraag al een resultaat kan zijn. Daarmee creëer je bewustzijn rondom een situatie of een probleem.

Vind jij dat iedereen interne coach kan worden?

Nee, niet iedereen kan het. Je moet het leuk vinden en echt intrinsiek gemotiveerd zijn om met iemand aan de slag te gaan. Het is niet vrijblijvend, want als coach en coachee committeer je je aan elkaar en aan het vraagstuk. Je moet de coachrol begrijpen en goed het onderscheid kennen tussen de rol van mentor of manager. Dat doe je door te luisteren naar de coachee en hem of haar de ruimte te geven om zelf de antwoorden te vinden. Wat mij betreft moet coaching energie geven, nieuwe inzichten opleveren en ervoor zorgen dat je samen iets creëert.

Wat is jouw advies aan andere organisaties als zij interne coaching willen invoeren?

Doe het niet op het informele netwerk. Zorg voor een coachloket en richt een selectieproces in voor coaches. Check de coach op vaardigheden. Het coachloket zorgt voor de intake van de coachee: heb je een vraagstuk en welke? Vervolgens gaan de coach en coachee op basis van een contract met elkaar werken, anders wordt het te vrijblijvend en heeft het niet het effect van coaching.

Door Mariëtte Koster
Bron: Coaching Magazine 

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up