Hoe krijg je als informele leider mensen mee?

News Detail

Je hebt een rol als aanjager, initiatiefnemer, je moet of wilt veranderingen doorvoeren, maar je hebt geen formele macht. Mensen varen niet blind op jouw expertise of hebben andere belangen. Om hen te overtuigen komt er meer bij kijken. Hoe krijg je ze wél mee?

Door Henk Eggink, trainer bij De Informele Leider.

Is inhoudelijke kennis belangrijk voor je? Vertrouw je vaak op je expertise? En geeft dat je stevigheid in gesprek met je collega’s? Heel begrijpelijk. Voor je inbreng en resultaatgerichte aanpak ben je jarenlang gewaardeerd en beloond. Maar voor een informeel leider, iemand met een opdracht maar zonder formele macht, is meer nodig. Wij geven je 3 tips.

Durf hard op de inhoud en zacht op de relatie te zijn

Vaak gaan we het gesprek onvoldoende in vanuit een heldere positie. Iets waar je voor staat. Omdat je anderen niet voor het hoofd wilt stoten en je hen in een volgende klus ook weer nodig hebt. Hiermee doe je echter jezelf en de klus die je hebt te klaren te kort. Door duidelijk een standpunt in te nemen op de inhoud, word je helder. Men weet waar je staat. Daar kan men het niet altijd mee eens zijn, maar het wordt vaak wel gewaardeerd. Dat je tegelijkertijd de relatie goed wilt houden siert je des te meer. Dus benoem waar je voor staat én deel hoe het voor je is, dat de ander een ander standpunt inneemt.

Een voorbeeld: “Ik ben een duidelijk voorstander van …. En ik vind het lastig dat je daar anders over denkt. Daar baal ik van. We werken toch voor dezelfde zaak. Toch geloof ik er in dat mijn koers de juiste is. Wat maakt dat jij het niet met me eens bent…”

Zo ben je duidelijk over je standpunt én je bent respectvol naar de ander.

Neem je verantwoordelijk door je rol helder in te nemen

Als professional zie je veel om je heen gebeuren. Dingen die goed gaan, maar ook die niet goed gaan. In de drukte van alle dag zijn we geneigd om alle ballen maar in de lucht te houden. Dat betekent echter vaak dat al die ballen niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

Daarom is het belangrijk je verantwoordelijkheid te nemen voor die klussen die er volgens jou echt toe doen. Dat kan betekenen dat je helderheid moet creëren over de rol die je vervult. Wat je doet en vooral, wat je niet meer doet. Dat laatste is soms lastig omdat je je loyaal voelt aan je collega’s. Maar kijk naar het grotere plaatje. Hoe dien je het grotere geheel?

Een voorbeeld: Een van de senior beleidsmedewerkers was gevraagd door de leidinggevende om coördinator te worden van het team. Dat betekende dat zij voor haar collega’s het aanspreekpunt werd bij inhoudelijke vraagstukken. Na een paar maanden bleek in de praktijk dat de leidinggevende nog steeds als aanspreekpunt functioneerde. Het was wel eens genoemd in het overleg, maar echt duidelijk was het niet. Door haar leidinggevende aan te spreken op het feit dat collega’s hierop goed gewezen dienden te worden en hen door te verwijzen, kon de coördinator de rol die ze al een tijdje had ook daadwerkelijk effectief invullen. Zo had de leidinggevende tijd voor andere zaken.

Het nemen van je verantwoordelijkheid betekent dus lef en betrokkenheid tonen om mensen aan te spreken als iets niet gaat zoals het zou moeten gaan. Vooral als het om zaken gaat die je zelf niet krijgt opgelost omdat er meer mensen bij betrokken zijn. Door om helderheid te vragen over de rol die van je verwacht wordt of helder te contracteren dat je een specifieke rol wilt gaan spelen, creëer je transparantie. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is. En dat vinden veel mensen erg prettig. Ook al is het niet altijd leuk.

Doe het niet alleen, maar vraag om hulp aan de mensen die je kunnen helpen

Als professional vind je vaak dat je het zelf moet kunnen. Maar is dat echt reëel? Soms is het verstandig om juist anderen erbij te betrekken. Door ze warm te maken voor jouw klus, je doel of ambitie. Als je iets wilt bereiken, moet je in staat zijn om kort en bondig anderen te vertellen wat je wilt. En dus ook hoe ze je kunnen helpen. Dat is soms eng omdat je je daarmee ook kwetsbaar opstelt. Je geeft tenslotte toe dat je het niet alleen kan. Maar het tegenovergestelde is net zo waar. Hoe prettig is het als iemand je om hulp vraagt. Omdat jij expertise of contacten hebt, die de ander niet heeft. En je daarmee een ander verder helpt. Mensen vinden het fijn om een ander te helpen. Dat geeft letterlijk een goed gevoel. En als jij daarmee je doel bereikt, is iedereen blij. Dus vraag om hulp en doe het niet alleen.

Wij zijn de Baak. Het trainingsinstituut voor persoonlijk leiderschap voor mensen met een hbo-wo werk- en denkniveau. In onze intensieve trainingen dagen we je uit op intellect, intuïtie en interactie.

Bekijk ons trainingsaanbod

Wil je niets missen?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Ja, ik meld mij aan
Scroll up