De 4 aspecten van probleemanalyse voor adviseurs

News Detail

Als (interne) adviseur moet je eerst een analyse maken voor je adviseert. Het is aan te raden dit goed te onderzoeken, om de vraag achter de vraag te achterhalen, voor je een advies uitbrengt.

Hou in ieder geval rekening met de gelaagdheid in de probleemanalyse:

  • Het aanvankelijke probleem: het issue van de organisatie.
  • De context van het probleem: de perceptie van de klant over de wijze waarop de context, de geschiedenis, de cultuur, de heilige huisjes in een organisatie een rol spelen bij het in stand houden van het probleem.
  • De perceptie van het probleem: de opvatting van de klant over de wijze waarop anderen bijdragen aan het probleem: welke rol spelen andere individuen of groepen bij het veroorzaken of in stand houden van probleem?
  • Zelfinzicht en het probleem: Het beeld van de klant over de wijze waarop hij zelf bijdraagt aan het probleem: ‘welke rol speelt u bij het probleem?'

    Naast de probleemanalyse en praktische aspecten zoals het contract met de opdrachtgever, het adviesproces en het resultaat, zijn het vooral de ‘onder water’ aspecten van adviessituaties die het ingewikkeld maken. Zoals de houdingen van mensen, de stijl van de manager(s) en problemen daarbij, de politieke aspecten van de situatie die het technische of inhoudelijke probleem beïnvloeden, etc. Dit wordt meestal besproken in de wandelgangen, tussen vergaderingen door, tijdens pauzes. Als adviseur moet je heel wat inspanning leveren dit boven tafel te krijgen.

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up