Is omgaan met weerstand lastig of leuk?

News Detail

Ken je dat… een medewerker die niet doet wat jij wilt? Ook niet na een paar keer nadrukkelijk vragen! Hoe kan dit anders en kan dit überhaupt wel anders?!

Omgaan met weerstand kun je op een directieve manier doen, maar het is beter om dit gedrag van een ander om te buigen waardoor er een ‘win-win’ situatie ontstaat. Dat vergt wel extra inspanning en mensenkunde van de manager!

In onze training Management van Mensen komen alle basisvaardigheden voor leidinggevenden aan bod. Het gaat daarbij niet om trucjes, maar hoe je echt met mensen om kunt gaan op een vruchtbare en duurzame manier.

2 tips hoe je om kunt gaan met personen die met weerstand op jou reageren.

1. De deur naar verandering gaat naar binnen toe open

Wanneer je weerstand ervaart bij een medewerker is je automatische neiging om harder te gaan duwen. Dit werkt niet. Wat wel werkt is een moment nemen en jezelf af te vragen, ‘Wat zegt dit over mij?’ Je kijkt eerst even naar binnen: ‘Ben ik te gedreven? Zeg ik het bot en directief? Ben ik lui en wil ik het afschuiven? Loop ik voor de troepen uit?’ En vraag je daarna af wat je ervan kunt leren. Bijvoorbeeld dat je het rustiger brengt of het anders zegt. Wees bereid om jezelf te lachen (Oh ik ben me er eentje).

2. Maak contact in plaats van te blijven zenden en argumenteren

Realiseer dat iedereen de dingen anders ziet. Onderzoek wat de belevingswereld is van de ander. Stel er vragen over. Wees nieuwsgierig naar de oorzaak van de weerstand. Reacties (en gevoelens) van de ander negeren, afwijzen of bagatelliseren, verstarren het proces.  Je kunt de houding van iemand veranderen door eerst contact te maken op het niveau van hoe je samen communiceert en welke gevoelens er spelen. Interventies die je kunt plegen zijn: vragen waarom iemand zo reageert, iemand zelf de voor en nadelen van de verandering laten benoemen en er op doorvragen, vragen waarom iemand niet wil veranderen, vragen naar de oorzaak van zijn of haar houding, zeggen wat het met jou doet, vragen of ze zelf betere ideeën hebben om het geschetste doel te behalen. Wees ook bereid je eigen aannames en gedrag aan te passen wanneer je juist daar iets over leert tijdens zo’n gesprek. Door een lastige situatie bespreekbaar te maken en te onderzoeken, kom je samen op nieuwe gebieden die jezelf nog niet zag. Wees dus zeker ook bereid je eigen aanname te herzien als dat nodig blijkt.

Wij zijn de Baak. Hét trainingsinstituut voor leiderschap en persoonlijke ontwikkeling voor hoogopgeleide professionals. In onze intensieve trainingen dagen we je uit op intellect, intuïtie en interactie.

Bekijk ons trainingsaanbod

Wil je niets missen?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Ja, ik meld mij aan

Empty Page Section

Scroll up