“Ik pas nu een mix toe van softe en harde doelen.”

News Detail

Interview met Remko van der Graaff, strategisch hospitality management consultant bij AAG.
In zijn leiderschapsrol vervult hij een managementfunctie bij Vastgoed & Facilitair en is verantwoordelijk voor een team van ‘high end hospitality consultants’.

Dat moet anders!

Ik voelde in mijn leiderschap en mijn drukke baan dat er ‘iets’ mocht gaan gebeuren om een volgende stap te kunnen maken. Ik was erg gericht op het welbevinden van anderen en heb veel tijd gestoken in mijn team. Er waren een aantal keren dat ik dacht: ‘dit is wel op het randje qua drukte’. Onze organisatie is aan het groeien en veranderen en dan is het zaak om mee te groeien. Ik had het gevoel dat ik externe hulp nodig had. Ik ben redelijk directief en soms liep ik vast in gesprekken. Ik dacht: ‘dat moet anders’, er is meer mogelijk dan ik in beeld heb.

Leidinggevenden die overal een antwoord op hebben is een mythe

Een impliciete veronderstelling over leidinggevenden is dat deze altijd en overal direct een antwoord op moeten hebben of altijd alles moeten doorzien. Dat dacht ik zelf ook. Maar ook leidinggevenden hebben natuurlijk te maken met ingesleten gedrag waardoor ze in de interactie met anderen terugvallen op standaardreactiepatronen of in hun oude valkuilen stappen.

Kwetsbaar durven zijn

Ik leerde dat wanneer je je bewust bent van je kenmerkende ‘fallbacks’, je deze in tweede instantie kunt herstellen door er bij mensen op terug te komen. Dat vereist wel een zekere kwetsbare opstelling ten aanzien van je eigen gedrag: ‘dat was niet handig van mij, daar wil ik graag even bij je op terugkomen’. Het mooie is dat je daardoor veel meer vertrouwen en rust uitstraalt en dat ook je omgeving daardoor groeit.

Fricties

Soms is er een bepaalde spanning of frictie tussen mensen. Dan kun je een tijdje je kop in het zand steken, maar daar los je niets mee op! Uiteindelijk ben ik een stukje gaan wandelen met die collega en heb gezegd: ‘het voelt voor mij niet prettig en ik kan me haast niet voorstellen dat het voor jou prettig voelt’. Wat je dan merkt is dat de ander ontdooit en blij is dat je dat ter sprake brengt. Dat is wel wezenlijk anders dan voor mijn training bij de Baak. Moet je daarvoor naar de Baak? Ja inderdaad, dit is wel de uitkomst en slechts één van meerdere dingen die tot uiting komen door deze training.

Kwaliteit van contact leidt tot snellere beslissingen

Een onderdeel van de Baak LEAP-training is de module Design Thinking. In die module heb ik uiteindelijk een spel bedacht voor de hele organisatie. Het is een ludiek ‘hoe gaat het met’ …, een kaartspel. Het werkt heel eenvoudig en daarom is het zo succesvol! Je legt de stock kaarten op tafel , je draait  een kaart om en dan staat er bijvoorbeeld: ‘hoe gaat het met jou en je familieleven?’ Of ‘hoe gaat het met jou en je sportactiviteiten, of ‘hoe gaat met jou en je acquisitietaken?’ Het spel helpt om met elkaar in gesprek te raken, je hebt dan niet zoals vaak het geval is dezelfde vaste agenda. Ik zet dat op individueel niveau in, maar ook in teamoverleg. Het spel wordt nu bij ons door alle leidinggevenden gebruikt. Het is een andere, waardevolle manier om vlot tot de kern van zaken te komen omdat er informeel ‘contact’ is en je daardoor sneller schakelt met elkaar.

Trekken of duwen aan mensen werkt niet

Eigenlijk weet je het allemaal wel, maar in de module dat we naar India gingen werd ik met de neus op de feiten gedrukt. Trekken of duwen heeft geen enkele zin om mensen in beweging te krijgen, je moet het op heel andere vlakken gaan halen; zonder begrip kom je nergens. De Vision Quest in Portugal was een hele rijke, intense ervaring. Je sluit dan iets af en stapt opnieuw in de wereld. Alsof ik herboren werd? Ja, beetje een heftig woord misschien, maar inderdaad.

Ik pas nu een mix toe van softe en harde doelen

Na de training vul ik mijn leiderschap anders in dan voorheen. Het is niet zo dat het allemaal aan de zachte kant terecht is gekomen, want we hebben ook gewoon een bedrijf te runnen, maar het gaat om de mix daartussen. Voorheen was er bijna geen mix, want ik wist het ook soms niet: hoe pak ik dit nu aan? Het leiderschap wordt nu ingevuld op een manier die prettiger is voor alle partijen.

Nieuwe manier van werken: sales targets en teamwork

Ik heb verschillende veranderingen ingevoerd. Een team van consultants is nu samen verantwoordelijk voor de omzet, innovatie en uitvoering van opdrachten. In de basis zijn er geen individuele targets meer. Het team is samen verantwoordelijk, dat is de procesverandering waar wij nu midden in zitten als organisatie, dat levert veel uitdagingen op want in consultancy is een goed gevulde portefeuille cruciaal.  We sturen veel meer op competenties en de ontwikkeling daarvan: dus als deze collega nou heel goed is in het verwerven van opdrachten, en hij dit ook nog eens leuk vindt dan moet hij vooral dat gaan doen. De ander kan dan weer zijn competenties inzetten op de inhoudelijke uitvoering van een opdracht. Op deze manier bouwen we samen aan de onze organisatie en zijn we samen succesvol!

Waarom de Baak?

Als ik iets wilde gaan doen dan moest het voor mij echt voelbaar, zichtbaar en duurzaam zijn. Dus nadat ik me bewust werd van dat het ‘anders’ moest kunnen, kwam ik bij de Baak terecht. Dat voelde gelijk goed tijdens het intakegesprek, een goede klik en doordat ze ‘op de juiste pijn drukten’, om het zo maar te zeggen.

Wijze lessen voor leiders in organisaties

Na mijn intake heb ik direct een paar doelstellingen geformuleerd en mijn verwachtingen voor het vervolg na de training. Vervolgens doorloop je een programma dat echt heel intens is en goed van opbouw: dat gewoon klopt van a-tot-z. Wat ik ook mooi vind, is dat je met een groep mensen zit die elkaar echt niet kennen, maar die nu, bij wijze van spreken, meer van mij weten dan mijn directe omgeving. Iedere deelnemer heeft zijn eigen uitdaging. Je deelt veel, en leert veel en Baak draagt zorg voor een omgeving waarin veiligheid en vertrouwen geborgd zijn. Dit is ontzettend leerzaam. Het zijn wijze levenslessen voor leiders in organisaties. Het hele programma werkt naar een aantal hoogtepunten toe. Je ziet een verandering in de bewustwording en een verandering in het leiderschap van iedere deelnemer. Ik zie dat het doorwerkt in mijn organisatie en hoe mensen om mij heen mij ervaren en zien, zowel zakelijk als privé. En dat voelt goed!

Naar andere ervaringen >

Remko van der Graaf, strategisch hospitality management consultant AAG
Deelnemer Leadership Entrepreneurship Advancement Program

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up