Omgaan met de stress van onzekerheid doe je zo!

News Detail

Merk jij ook dat in deze tijd van onzekerheden veel dingen op het vlak van relaties worden uitvergroot? Thuis en met collega’s? Het is confronterend en het levert extra stress op. Voordeel is dat je weer nieuwe dingen leert over jezelf en over anderen. Wij geven je 4 tips wat je kunt doen om constructief om te gaan met de stress van onzekerheid.

Door Petra Baars in samenwerking met trainers van de Baak.

Tijdens crisis situaties schiet je (en iedereen om je heen) vaak in automatische patronen die je een gevoel van veiligheid geven. Je gaat harder je best doen, structureren, zorgen dat je gezien wordt, controleren, etc. Maar meestal is dit vermijdingsgedrag; je ontwijkt de gevoelens van onmacht, angst, verdriet, kwaadheid, etc.

Hierdoor ben je niet goed in staat logisch na te denken over wat het beste is om doen en waar je werkelijk behoefte aan hebt. Erger nog, door je gedrag houd je de situatie van stress en onzekerheid juist zelf in stand. Mocht je in deze periode dus vaker onenigheid hebben met anderen of je vaker irriteren, onderzoek dan eerst wat er in jou gaande is. We geven je hier 4 tips hoe je oplossingen kunt zoeken om onzekere situaties met meer gemoedsrust en helderheid van geest aan te kunnen.

1. Monitor hoe het met je gaat

Bij onzekerheid zit je vaak in je hoofd om oplossingen te bedenken. Vergeet echter je gevoel niet! Plan elke 2 uur 10 minuten pauze in om je dit af te vragen:

  • Hoe gaat het met mij? Neem zeker een minuut om de sensaties in het lichaam en je emoties te voelen zonder dit te becommentariëren. Benoem daarna wat je ervaart met de intentie dat het er gewoon mag zijn.
  • Waar heb ik nu behoefte aan? Voel waar je behoefte aan hebt, bedenk het niet met je hoofd.

Voer hierna datgene waar je behoefte aan hebt, wat past in een kort tijdsbestek, ook uit! Zes weken op vakantie naar Hawaï is geen optie. Het kan even een frisse neus halen zijn, of even lopen en bellen met een collega of vriend, of het doen van eenvoudige fysieke oefeningen, even rennen of mediteren of juist een korte powernap. Ga daarna weer door met je werk met een gevoel van compassie voor jezelf. Wees lief voor jezelf, dat ontspant en dat merken anderen aan je gedrag.

2. Benoem je waarden, ‘purpose’ en doelen om samenhang te creëren tussen alles wat je doet

Een crisis situatie kan je zo ‘uit het lood’ slaan dat je niet meer goed weet waarom je de dingen doet, die je doet. Je kunt jezelf weer een positieve ‘vibe’ geven door even de tijd te nemen je waarden, ‘purpose’ en bijbehorende doelen te omschrijven. Dat kun je doen in de volgende stappen:

Begin met het opschrijven van de dingen waar je het meeste plezier in hebt. Maak een lijst (liefst 30 of meer) van wat je als kind het liefste deed, als jongvolwassene en nu. Markeer van die lijst de dingen die je een blij gevoel geven en vertaal ze naar een bezigheid die je wilt doen. Samen met je vader en zusje een poppenhuis bouwen kan vertaald worden naar creatief teamwerk. Knikkeren met de buurtkinderen kan op de behoefte van wedstrijdjes en scoren duiden. Alleen fietscrossen in het park kan vertaald worden naar alleen weggaan om te bewegen. Dit levert je een concrete lijst op van dingen waar je werkelijk behoefte aan hebt in je leven en die je energie geven in werk en hobby. 

Benoem als 2e stap je waarden. Wat zijn jouw drie belangrijkste persoonlijke waarden op dit moment? Is dat rechtvaardigheid, autonomie, vriendschap, creativiteit, vrijheid? Er zijn hiervoor meerdere testen en overzichten op internet te vinden. Leg jouw drie waarden naast de taken en bezigheden die je nu doet en beslis hoe je die waarden een gezicht gaat geven binnen die taken. Er kunnen taken zijn die hier niet inpassen; misschien wil en kun je die taak laten vervallen of beslis je daar minder tijd en belang aan te hechten.  

De volgende stap is je ‘purpose’ of levensdoel benoemen. Neem de tijd en vraag je diep van binnen af: waartoe ben ik op aarde? Het antwoord hoeft geen grote revolutie te zijn. Voel liever wat je plezier bezorgt en bijzonder aanspreekt. Iets wat zin geeft aan je bestaan. Het is best spannend om dit te doen. Je komt je emoties en kwetsbaarheid tegen, je moet ervoor diep in je hart kijken. Je levensdoel zou te maken kunnen hebben met co-creatie, pionier zijn, zelfontplooiing of stabiliteit brengen etc. 

De laatste stap is al je taken en bezigheden langs de lat van je ‘purpose’ te leggen en nevendoelen in haalbare stappen te formuleren. Ook tijdens deze stap kun je eventueel beslissen sommige taken af te stoten of er minder tijd aan te besteden. Pin jezelf echter niet vast op een te strak levensdoel-programma met een starre ‘to do’ lijst. Blijf liever flexibel om te kunnen meebewegen met veranderingen in je omgeving of in de tijdsgeest.>/p>

3. Accepteer de situatie en focus op losse taken

Je kunt de onzekere situatie zelf niet veranderen, maar wel hoe je met de situatie omgaat. In onzekere tijden kun je tot bepaalde hoogte een planning maken voor de toekomst. Voor de rest moet je varen op wat er zich voordoet. Om niet helemaal verloren te raken met je gedachtes en om te voorkomen dat je wegzakt in uitzichtloosheid, is het handig om je aandacht te leren focussen op losse taken in een afgebakend tijdsbestek. Binnen zo’n tijdsbestek is het haalbaar om voor die taak ‘flow’ te creëren. Zo maak je op je dag verschillende momenten waarbij een geluksgevoel ontstaat. 

4. Neem eigenaarschap over je leven

Het is gemakkelijk en verleidelijk om te blijven steken in een slachtofferrol: ‘dit overkomt mij weer’. Ware levenskunst is eigenaarschap nemen over alles wat je overkomt en ‘in het moment’ te handelen. Dus niets uitstellen waardoor het gaat sudderen en groter en ingewikkelder wordt. Los meningsverschillen meteen op. Pak kansen meteen aan door een eerste stap te zetten. Laat jezelf zien en wees moedig…

Wij zijn de Baak. Het trainingsinstituut voor persoonlijk leiderschap voor mensen met een hbo-wo werk- en denkniveau. In onze intensieve trainingen dagen we je uit op intellect, intuïtie en interactie.

Bekijk ons trainingsaanbod

Wil je niets missen?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Ja, ik meld mij aan

Anderen bekeken ook:

Scroll up