Mentale gezondheid: hoe zorg je voor een goede energiebalans?

News Detail

Onze mentale gezondheid is onlosmakelijk verbonden met onze algehele gezondheid. Wanneer je goed in je vel zit, voel je je positiever, energieker, sterker en ben je ook productiever. Het is echter vaak een uitdaging – om te midden van alle hectiek – in balans te blijven.

Je herkent waarschijnlijk wel het gevoel dat de weken voorbij vliegen of het gevoel dat het einde werkdag nadert en je weinig af hebt kunnen ronden. Je hebt weinig grip op je tijd en je wordt geleefd. De drukte van je werk – afspraken, deadlines, die lijst met topics waar je graag mee wilt gaan starten – in combinatie met je gezin, klusjes, gezond leven en een hoop sociale verplichtingen. Je wilt graag alle ballen hoog houden en alles goed doen. Voordat je het weet, ben je continu aan het rennen en vliegen en heb je het gevoel dat je drukke agenda het niet toelaat om even gas terug te nemen. Hoe zorg je voor meer balans tussen gas geven en rust houden? Hoe zorg je voor een goede energiebalans?

Mentale gezondheid is meer dan een burn-out voorkomen

Om goed te kunnen functioneren, is het essentieel om aandacht te besteden aan je mentale gezondheid. Maar wat is mentale gezondheid precies? De World Health Organization definieert mentale gezondheid als ‘een staat van welzijn waarin het individu zijn of haar capaciteiten realiseert, kan omgaan met de normale stress van het leven, productief en vruchtbaar kan werken en in staat is om bij te dragen aan zijn of haar gemeenschap’. Het Trimbos-Instituut heeft samen met het RIVM de belangrijkste kenmerken van mentale gezondheid gedefinieerd. Zij stellen dat onderstaande tien punten de belangrijkste kenmerken van mentale gezondheid zijn: 

  1. Kunnen omgaan met teleurstellingen en uitdagingen
  2. Jezelf accepteren
  3. Gevoel van eigenwaarde hebben
  4. Om kunnen gaan met emoties in jezelf
  5. Hulp durven vragen als het nodig is
  6. Een eigen plek kunnen vinden in de maatschappij
  7. Je kunnen ontspannen
  8. Om kunnen gaan met je eigen gedachten
  9. Zelfrespect hebben
  10. De dingen kunnen doen die voor jou belangrijk zijn

Een goede mentale gezondheid stelt je in staat om goed om te kunnen gaan met stress, drukte, emoties, teleurstellingen en uitdagingen. Precies de zaken die belangrijk zijn om in balans te blijven. Het aantal mensen dat te maken krijgt met mentale problemen is echter groot waarbij de oorzaak vaak werk gerelateerd is. De cijfers liegen er niet om. Uit onderzoek van TNO blijkt dat bijna 15% van de werknemers last heeft van burn-out klachten. Vooral in de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar ligt het aantal personen met burn-out klachten hoog. Dat is ook niet zo gek, zij hebben doorgaans veeleisende banen met een hoge werkdruk, willen goed presteren én carrière maken in combinatie met een jong gezin. Niet voor niets, is een van de meest gehoorde klachten van de afgelopen twee jaar dat werknemers het lastig vinden om een goede werk-privébalans te ervaren.

Om balans te kunnen vinden, is de eerste stap om inzicht te krijgen in wat je energie kost en energie oplevert

Hoe zorg je voor een goede balans?

Een veeleisende baan met een een hoge werkdruk is niet per se slecht. Je hebt werkdruk nodig om prestaties te kunnen leveren. Je herkent waarschijnlijk wel de situatie waarbij een taak waar je al een tijdje geen vooruitgang boekt opeens snel afgerond kan worden wanneer de deadline in zicht komt. Wanneer je werkdruk echter voor een lange periode verhoogd wordt, is de druk niet meer productief en ontstaat er stress. Dit heeft een negatieve impact op je prestaties en mentale gezondheid. Daarom is het essentieel – juist in alle hectiek –  om even gas terug te kunnen nemen en nieuwe energie op te doen. Alles draait om de juiste balans.

Bewustwording is key

Om balans te kunnen vinden, is de eerste stap om inzicht te krijgen in wat je energie kost en energie oplevert. Je werk kost energie, maar kan je immers ook energie opleveren. Het is zaak om te ontdekken waar je op leeg loopt en waar je van kan opladen. Dit vraagt om een flinke dosis zelfbewustzijn en zelfreflectie. Waar haal je energie en werkplezier uit? Wat zijn je sterke punten en waar ligt je kracht? En waar haal je geen plezier of energie uit? Natuurlijk zijn er altijd zaken op werk waar je geen invloed op hebt, maar waar je wel op leeg loopt. Dit hoeven niet per se de werkzaamheden te zijn, maar ook een hoge werkdruk, de sfeer en collega’s, veranderingen op de werkvloer, het gebrek aan visie of de bedrijfscultuur kunnen energie vreten. Het is echter al een belangrijke stap om je hier bewust van te zijn, zodat je een manier kan vinden om hier beter mee om te gaan.

Start vandaag al met in balans komen door deze tips

Door bewust te zijn van welke zaken energie kosten en energie leveren, kan je veranderingen aanbrengen in de situatie. Merk je dat er in je werk veel aspecten zijn die je energie kosten? Zorg ervoor dat je dit binnen de organisatie bespreekbaar maakt. Misschien zijn de werkzaamheden die jou veel energie kosten juist wel taken die een andere collega veel energie geven. Daarnaast kan je je agenda anders indelen door taken die veel energie kosten te bundelen. Op deze manier ben je niet iedere werkdag met energie slurpende werkzaamheden bezig en hou je dagen over die je kan vullen met bezigheden die jou jij juist weer energie geven en je de ruimte bieden om op te laden. Soms kan het ook goed werken om juist te starten met de werkzaamheden die je energie kosten. Wanneer je dit soort taken laat liggen, blijf je er tegen aanlopen dat je het nog moet oppakken en vaak geeft het idee alleen al een hoop druk en stress – wat ook weer onnodige energie kost. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om in periodes waar je privé al veel druk en hectiek voelt meer focus te leggen op projecten en werkzaamheden die vooral energie geven. Je hoeft zaken die energie kosten niet te ontwijken, maar de sleutel is om te zoeken naar balans.

Vind jouw kracht

Wil jij graag werken aan het vinden van de juiste energiebalans? In onze training Persoonlijke Kracht leer je hoe je steviger kan staan in de hectiek van jouw omgeving en de balans vinden tussen gas geven en rust houden. Wil jij graag werken aan jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling, maar merk je dat je hier weinig tijd voor hebt? Speciaal daarvoor is de BaakBoost ontwikkeld. Een high impact programma van slechts 4 dagen waarin je een verkorte versie van een van onze trainingen kan volgen.

Meer lezen?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief voor tips, inzichten en inspirerende artikelen.

Geen tijd voor een training?

Wil je je ontwikkelen, maar heb je weinig tijd voor een training? Speciaal daarvoor is BaakBoost ontwikkeld. Een high impact programma van slechts 4 dagen waarin je een verkorte versie van een van onze trainingen volgt.

Ruimte voor ontwikkeling en leiderschap

Bij de Baak krijg je de ruimte om te ontdekken wat je kan, wie je bent en waar je toe in staat bent. Wij dagen je uit om alles uit jezelf te halen. Wil jij ook de ruimte om te groeien?

Anderen bekeken ook

  • Eerste hulp bij een dreigende burn out

    Wat zijn signalen van (beginnende) burn-out? Wat kun je eraan doen als leidinggevende en als medewerker om het niet zover te laten komen? Burn-out wordt gekenmerkt door extreme vermoeidheid (uitputting), afstand nemen van het werk (distantie) en weinig vertrouwen in het eigen kunnen (verminderde competentie).

  • Waarom hebben de Zweden bijna geen burn-outs?

    Je wilt het allemaal voor elkaar hebben. De touwtjes in eigen handen. ‘Gewoon goed’ is voor jou niet goed genoeg. Je legt de lat hoog voor jou en jouw omgeving. En je vindt het maar wat irritant als anderen het niet zo nauw nemen met die hoogte. Maar hoge eisen zorgen ook voor problemen en daar wil je vanaf. Waar is de balans?

Hulp nodig bij het kiezen van een training?

 

Scroll up