News Detail

We staan volgens mij aan de vooravond van een innovatiegolf die het aanzien van de wereld gaat veranderen, zoals de industriële revolutie en het internet dat eerder deden. Dit heeft grote gevolgen voor leiderschap en werkgeverschap, stelt de Amerikaanse milieuvoorvechter Robert F. Kennedy jr.

teaser_0014

Kennedy hield onlangs, op uitnodiging van burgemeester Aboutaleb, oud-premier Balkenende en duurzaam ondernemer Leen Zevenbergen, een vurig pleidooi voor een open en transparante wereldmarkt tijdens een vip-diner waarbij ik aanwezig mocht zijn. Ik werd geraakt door de bevlogenheid van Kennedy én bovenal door zijn blik op nieuw leiderschap.

Vier speelborden

De oplossing van het duurzaamheidsvraagstuk is volgens hem een schaakpartij op minstens vier speelborden. De democratie, de macht van het geld, nieuwe business modellen en de heersende leiderschapsstijlen. 
Dat geld nog altijd regeert boven idealen, is goed te zien bij de Amerikaanse verkiezingscampagnes. Het feit dat grote Amerikaanse ondernemingen verkiezingscampagnes mogen sponsoren staat werkelijke democratie in de weg omdat een onderneming die uit altruïsme een verkiezingskas sponsort in de VS aangeklaagd kan worden door aandeelhouders. There ain’t such thing as a free lunch…

Andere blik

Kennedy zegt, volgens mij terecht, dat nieuwe businessmodellen nodig zijn die de economie kunnen verduurzamen. Inspiratie is volop te vinden in de internetsector: zoals Youtube de videomarkt op zijn kop heeft gezet door overvloed te creëren, zo kan de energiesector ook op zijn kop worden gezet. Zonne-energie volgt namelijk eenzelfde wetmatigheid als computerchips, bandbreedte en data: de groei en de prijsdalingen zijn exponentieel. Dat zorgt ervoor dat binnen afzienbare tijd - of oliemaatschappijen dat nu willen of niet - zonne-energie zo goedkoop wordt dat energie bijna gratis is. Technisch kan het al. We moeten alleen onze ‘mindset’ en een aantal belangrijke business modellen aanpassen.

Een overvloed aan bijna gratis energie en een overvloed aan gratis informatie. Dat zal een innovatiegolf opleveren die de wereld nog nooit gezien heeft. Als zonne-elektriciteit bijna gratis wordt, kunnen we bijna gratis zoet water uit zout water winnen waardoor landbouw mogelijk wordt op plaatsen waar dat nu nog niet kan. Waardoor mensen die nu niet weten of ze morgen nog leven zich straks kunnen buigen over de vraag: ‘Wat ga ik morgen voor moois met mijn leven doen?’ Kennedy stelt: hoe transparanter en opener de markt, hoe goedkoper elementaire diensten zoals informatie en communicatie worden. Datzelfde geldt ook voor energie.

Nieuw leiderschap

Dit lonkend perspectief vraagt om nieuw leiderschap, het volgende element in het verhaal van Kennedy. Uit de internetwereld leren we dat transparantie een prachtig vooruitzicht is, maar eerst op veel traditionele vooroordelen stuit: leiders vinden openheid en transparantie bedreigend. Het verdedigen van oude businessmodellen staat nieuwe modellen dan ook in de weg. Toch tonen de afgelopen decennia aan dat ‘open’ uiteindelijk steeds wint van ‘gesloten’. De verwachting is dat dit ook voor de energiemarkt zal gelden. De vraag die leiders zichzelf moeten afvragen is: ‘Wil ik bij de overlevers horen, of verdedig ik de fossielen van de toekomst?’

Vertrouwen als leiderschapsstijl

Het antwoord op dit vraagstuk ligt in een ontwikkeling die steeds zichtbaarder wordt: door de snelheid van ontwikkelingen in de wereld en door de transparantie van informatie staat het oude model van controle en eenheid van leiding steeds meer onder druk. Bedrijven die maximaal gebruik maken van de kennis en intelligentie van hun klanten en medewerkers, zijn in staat meer snelheid te maken, slimmer en sneller te innoveren en met minder mensen meer te presteren. De leiderschapsstijl die daarbij hoort is gebaseerd op vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en transparantie, maar ook op duidelijke doelen en maximale toegevoegde waarde. Consumenten zijn gek op dit soort bedrijven. Het voelt alleen een beetje eng voor de gemiddelde leider om de ‘speed of trust’ te omarmen.

De toekomst van de wereld staat of valt met nieuwe leiderschap en nieuw werkgeverschap, gebaseerd op vertrouwen en transparantie. Alleen dan wordt onze ‘money-driven’ belevenis-economie een duurzame betekenis-economie.

Door: Arko van Brakel, CEO van opleidingsinstituut de Baak

Empty Page Section

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op debaak.nl. Als je nog geen account hebt, kun je een account aanmaken.close

Anderen bekeken ook

De trainingen van de Baak zijn specifiek ontworpen om een
impact te geven op verschillende niveaus.

Gerelateerde mensen

De mensen die aan ons verbonden zijn, onderscheiden zich over het algemeen op meer dan een terrein Het zijn vaak meertalige, creatieve en biculturele talenten die elk op hun eigenwijze iets unieks aan de Baak toevoegen
  • Eline Peeters Koops

    Persoon

    'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' Dit schrijft Mathieu Weggeman. Een mooie trigger die stemt tot nadenken. In mijn ogen is dit een dilemma waar de meeste deelnemers aan de training Leidinggeven aan Professionals tegenaan lopen. Als ik niet mag leidinggeven, wat dan wel? En is er ook een 'en-en'? Ik begeleid mensen met dit soort vragen. En de driehoek van communicatie, persoonlijke effectiviteit en leiderschap (aan jezelf en anderen) is hiervoor mijn werkgebied. Verder werk ik veel met organisaties en teams, en hoewel ik ook wel in de verleiding kom om direct oplossingen aan te dragen, kom ik steeds weer tot de conclusie dat dit weinig effectief is. Niet voor mij en niet voor de mensen met wie ik werk of met wie ik leef. Outputsturing blijkt telkens weer de juiste dingen teweeg te brengen. Dit is ook de reden dat outputsturing een belangrijk onderdeel vormt van de training Leidinggeven aan Professionals.

    Lees meer...

  • Nynke Sikkema

    Persoon

    Alles wat ik doe via de Baak staat in het teken van het benutten van (onontgonnen) talenten en het doorbreken van patronen. Waardoor je meer in je kracht staat, betere keuzes maakt voor jezelf en je omgeving en daardoor meer vrijheid voelt. De Baak geeft me de ruimte om dat op mijn eigen wijze, met alles wat ik in me heb, te doen. Zo werk ik al vanaf 2000 in goed contact en met veel plezier samen.

    Lees meer...

  • Jack van Osch

    Persoon

    Sinds 2004 werk ik voor de Baak en verblijf ik met regelmaat in deze innovatieve leer, werk en ontmoetingsplaats. Als organisatie-ontwikkelaar en veranderaar vind ik het inspirerend en motiverend om hier in interactie met deelnemers, klanten en collega’s leren te faciliteren en ervaringen te delen. Want..., Is ontwIKkeling is niet de basis voor elke verANDERing?

    Lees meer...

  • Henk Eggink

    Persoon

    Mensen worden effectiever als ze meer ruimte ervaren in hun leven. Ik geloof dat door mensen zicht te geven op hun gedrags- en comunicatiepatronen, er ruimte ontstaat om andere keuzes te maken en los te komen van hun automatische gedrag. Als trainer zet ik deze overtuiging in bij programma's rond persoonlijke communicatie, effectiviteit en leiderschap. Ik faciliteer leerprocessen in zowel open trainingen als incompany-trajecten. In mijn rol creëer ik een veilige bedding voor deelnemers om te leren en daag hen uit te reflecteren op hun gedragspatronen, overtuigingen en waarden, deze op te rekken en te experimenteren met nieuw gedrag. Dit verhoogt de effectiviteit van de deelnemers in hun werk. Daarbij werk ik graag met story-telling, en breng ik mensen in verbinding met de natuur.

    Lees meer...

Meer inspiratie

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


Scroll up