News Detail

Arko van Brakel: 'Ga terug naar de waarden van je bedrijf'

Veel bedrijven houden stug vast aan hun normen, ondanks alle nadelen. Arko van Brakel roept op terug te gaan naar de bedrijfswaarden.

teaser_0031

Waarden zijn universeel, tijdloos, cultuuronafhankelijk, komen van binnenuit en hebben het vermogen om groepen mensen met elkaar te verbinden. Normen zijn door mensen bedacht, cultuurgebonden, afhankelijk van de tijdgeest en geven nauwelijks richting, maar zijn eerder beperkend. Toch gebruiken we in Nederland vaak de woorden ‘waarden en normen’ in één zin. Dat is best vreemd, want wie één waarde ‘doorleeft’, draagt meteen alle andere waarden uit. Wie vanuit respect leeft, is ook eerlijk, luistert beter en stelt zijn oordeel uit. Normen zijn al gauw belerend en oordelend: we leggen ze aan onszelf op.

Gedacht vanuit de kernwaarde

Veel organisaties begonnen ooit vanuit heldere waarden en doelen. De oorspronkelijke waarden zijn vooral aan het begin van de bedrijfslevenscyclus sterk zichtbaar. Omdat klanten, werknemers en zelfs leveranciers zich sterk aangetrokken voelen tot waardengedreven bedrijven, groeien deze organisaties meestal flink. Om die waarden goed vast te leggen, hebben we normen. Als de kernwaarde bijvoorbeeld is dat de klant belangrijk is, kan een norm zijn dat de telefoon altijd binnen drie keer wordt opgenomen. Of dat offertes er altijd binnen een dag uitgaan. Niets mis mee, want de waarde is nog duidelijk herkenbaar in de gekozen norm.

Als normen leidend worden

Het wordt ingewikkelder als de organisatie doorgroeit. Waarden vervagen en daarmee ook het profiel van werknemers en klanten. Ineens zijn er afdelingen om de normen af te dwingen. Compliance wordt belangrijk. Terwijl dat in essentie niets anders betekent dan zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Waarom is daar een afdeling voor nodig? Toch zijn bedrijven die hun processen op orde hebben vaak zeer winstgevend. Lastig is dat winstgevendheid in deze fase het echte probleem maskeert: de innovatiekracht is verdwenen, omdat de innovators van het eerste uur inmiddels bij een startup werken. Klanten én collega’s van het eerste uur voelen zich niet meer thuis. Normen (regels) zijn leidend geworden en waarden zijn verworden tot marketing-oneliners. Zo’n regelgestuurd bedrijf raakt gevangen in haar eigen normen en is nauwelijks nog in staat zichzelf aan te passen aan marktveranderingen.

Verslavend winstmaximum

Behavioural economics leert ons al langer dat waardengedreven bedrijven duurzamer succesvol en langjariger winstgevend zijn, dan normgedreven bedrijven. Het probleem, zo leerde ik van wetenschapper Peter Robertson, is dat normgedreven bedrijven een verslavend winstmaximum kennen, terwijl het integriteitsoptimum van een waardengedreven bedrijf nooit samenvalt met zo’n winstpiek.

Zoektocht door organisatie-DNA

Bedrijfswaarden zitten bijna altijd opgesloten in het organisatie-DNA. Zo besteedden we bij de Baak 10 maanden aan het ontrafelen van ons 65 jaar oude DNA, om vervolgens de bijbehorende waarden te vertalen naar wat onze klanten nú nodig hebben. Alleen al door ons eigen DNA serieus te nemen ontstonden er ruimte en energie voor innovaties, wat onmiddellijk leidde tot 7 nieuwe programma’s, nieuwe partnerships en groei. Door tegelijkertijd alle regels en processen die in 65 jaar waren ontstaan kritisch te evalueren en letterlijk op waarde te toetsen, leerden we dat onze waarden en daarmee onze mensen beter tot hun recht komen met minder regels en normen.

Succesvoller en meer tevreden

Mijn pleidooi is dat we stoppen ‘waarden en normen’ in één zin te gebruiken. Laten we onze waarden leven en dan pas kijken welke normen er nodig zijn. Bedrijven zullen langduriger succesvol zijn, met als resultaat veel meer tevreden klanten en werknemers. De keuze tussen normen en waarden is als kiezen tussen vastlopen in regels of innoveren vanuit integere beweegredenen. Wat kies jij?

Door: Arko van Brakel, 27 augustus 2014  

Empty Page Section

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op debaak.nl. Als je nog geen account hebt, kun je een account aanmaken.close

Anderen bekeken ook

De trainingen van de Baak zijn specifiek ontworpen om een
impact te geven op verschillende niveaus.

Gerelateerde mensen

De mensen die aan ons verbonden zijn, onderscheiden zich over het algemeen op meer dan een terrein Het zijn vaak meertalige, creatieve en biculturele talenten die elk op hun eigenwijze iets unieks aan de Baak toevoegen
  • Eline Peeters Koops

    Persoon

    'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' Dit schrijft Mathieu Weggeman. Een mooie trigger die stemt tot nadenken. In mijn ogen is dit een dilemma waar de meeste deelnemers aan de training Leidinggeven aan Professionals tegenaan lopen. Als ik niet mag leidinggeven, wat dan wel? En is er ook een 'en-en'? Ik begeleid mensen met dit soort vragen. En de driehoek van communicatie, persoonlijke effectiviteit en leiderschap (aan jezelf en anderen) is hiervoor mijn werkgebied. Verder werk ik veel met organisaties en teams, en hoewel ik ook wel in de verleiding kom om direct oplossingen aan te dragen, kom ik steeds weer tot de conclusie dat dit weinig effectief is. Niet voor mij en niet voor de mensen met wie ik werk of met wie ik leef. Outputsturing blijkt telkens weer de juiste dingen teweeg te brengen. Dit is ook de reden dat outputsturing een belangrijk onderdeel vormt van de training Leidinggeven aan Professionals.

    Lees meer...

  • Jack van Osch

    Persoon

    Sinds 2004 werk ik voor de Baak en verblijf ik met regelmaat in deze innovatieve leer, werk en ontmoetingsplaats. Als organisatie-ontwikkelaar en veranderaar vind ik het inspirerend en motiverend om hier in interactie met deelnemers, klanten en collega’s leren te faciliteren en ervaringen te delen. Want..., Is ontwIKkeling is niet de basis voor elke verANDERing?

    Lees meer...

  • Marike van den Heuvel

    Persoon

    Marike verzorgt voor de Baak met heel veel plezier het programma Communicatie met Impact! Dit programma kenmerkt zich door het hihg impact karakter: korte bijeenkomsten met een groot effect. Daarnaast is zij actief in het ontwerpen en geven van In Company programma's op het gebied van communicatie en leren.

    Lees meer...

  • Henk Eggink

    Persoon

    Mensen worden effectiever als ze meer ruimte ervaren in hun leven. Ik geloof dat door mensen zicht te geven op hun gedrags- en comunicatiepatronen, er ruimte ontstaat om andere keuzes te maken en los te komen van hun automatische gedrag. Als trainer zet ik deze overtuiging in bij programma's rond persoonlijke communicatie, effectiviteit en leiderschap. Ik faciliteer leerprocessen in zowel open trainingen als incompany-trajecten. In mijn rol creëer ik een veilige bedding voor deelnemers om te leren en daag hen uit te reflecteren op hun gedragspatronen, overtuigingen en waarden, deze op te rekken en te experimenteren met nieuw gedrag. Dit verhoogt de effectiviteit van de deelnemers in hun werk. Daarbij werk ik graag met story-telling, en breng ik mensen in verbinding met de natuur.

    Lees meer...

Meer inspiratie

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


Scroll up