News Detail

Steeds meer bedrijven nemen 'geluk' op in hun bedrijfsdoelen en stellen een Chef Happiness aan. Modieus? Of steekt er meer achter?

teaser_0009

Geluk is 'hot'. Succesvolle voorbeeldbedrijven zoals Zappos.com en het Nederlandse CoolBlue steken niet onder stoelen of banken dat aandacht voor het geluk van hun klanten een prominente succesfactor is en veel bedrijven kennen inmiddels een 'Chef Happiness'. Terecht, denk ik, want we willen als mens niet alleen in ons privéleven gelukkig zijn, maar we voelen ons ook hoe langer hoe meer verantwoordelijk voor het geluk van onze klanten en collega’s.

Niet zo makkelijk

Toch is gelukkig zijn niet eens zo makkelijk. De visies op de maakbaarheid van geluk lopen sterk uiteen. Zo lijkt de Britse 19de-eeuwse auteur William Ralph Inge niet zo erg te geloven in de maakbaarheid van geluk: ‘De gelukkigste mensen blijken diegenen te zijn die geen bepaalde reden hebben om gelukkig te zijn, behalve dat ze het zijn.’ Albert Einstein, altijd goed voor een snappy quote, denkt daarentegen dat we levensgeluk juist verregaand in de hand hebben: ‘Als je een gelukkig leven wilt leiden, stel jezelf dan een doel en laat het geluk niet afhangen van andere mensen of dingen.’

Burn-out

Zelf ben ik gefascineerd door het onderwerp geluk sinds ik begin deze eeuw in een burn-out belandde. Ik dacht dat ik de gelukkigste mens op aarde was. Het leven lachte me in vele opzichten toe. Ik was gelukkig getrouwd (dat ben ik trouwens nog steeds, don’t worry!), ons dochtertje was net geboren, ik had al twee bedrijven verkocht en samen met mijn compagnons net drie nieuwe ondernemingen opgericht. Wij mochten ons verheugen in veel belangstelling van vrienden, investeerders, banken, media en klanten. Maar toch klopte er iets niet.

Aan de ijzers

Ook destijds geloofde ik al heilig in 'een gezonde geest in een gezond lijf'. Maar door het harde werk had ik wel weinig tijd om te sporten. Dus legde ik een fitness aan in mijn huis, zodat ik midden in de nacht nog aan de ijzers hing. Hierdoor was ik zo wakker dat ik midden in de nacht maar mijn e-mail ging doen. En  ja, dat hou je dus niet vol. Maar ik merkte de vermoeidheid niet, omdat ik van kick naar kick racete, van hoogtepunt naar hoogtepunt, en daarmee dus van adrenalinestoot naar adrenalinestoot. Dat putte mij ongemerkt zo uit dat ik niet meer weerbaar was. Tijdens een workshop die ik gaf, ging ik letterlijk onderuit, waarna ik bijna een jaar uit de roulatie was.

Tussen kick en voldoening

De échte oorzaak van die burnout lag helemaal niet in oververmoeidheid. De echte oorzaak lag veel dieper. Ik heb toen geleerd dat mijn geluk draait gaat om het verschil tussen kick en voldoening. En, belangrijker nog, het verschil tussen willen voldoen aan het bééld dat anderen van je hebben of wérkelijk bijdragen aan het leven en werk van anderen.

Waardengedreven

Die les is belangrijk voor velen van ons. Onze huidige samenleving lijkt steeds harder te roepen om waardengedreven mensen en ondernemingen. Succesvolle businessmodellen tonen steeds vaker aan dat juist samenwerken, delen en genereus zijn tot succes leiden. Zakelijke spelregels worden herschreven en de geopolitieke verhoudingen wijzigen rap. In het extreem vergrijzende Europa, waar verschillen in kennis, vaardigheden en welvaart steeds groter worden, is economische groei bijvoorbeeld verre van vanzelfsprekend. Misschien schuiven wij juist daaróm wel zo snel van een beleveniseconomie naar een betekenis-economie.

Gewoon eens de tijd nemen

De voldoening die je voelt als je gewoon eens tijd neemt voor een ander, je oma, je gezin, iemand die dakloos is, maar ook voor een collega of een klant, is groot. Een beetje aandacht kan ook economisch gezien het verschil maken en geeft zoveel voldoening dat geluk ineens heel dichtbij is. Voor je naaste en voor jezelf. Daar kan geen businessmodel tegenop.

Door: Arko van Brakel , 10 september 2014   

Empty Page Section

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op debaak.nl. Als je nog geen account hebt, kun je een account aanmaken.close

Anderen bekeken ook

De trainingen van de Baak zijn specifiek ontworpen om een
impact te geven op verschillende niveaus.

Gerelateerde mensen

De mensen die aan ons verbonden zijn, onderscheiden zich over het algemeen op meer dan een terrein Het zijn vaak meertalige, creatieve en biculturele talenten die elk op hun eigenwijze iets unieks aan de Baak toevoegen
  • Eline Peeters Koops

    Persoon

    'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' Dit schrijft Mathieu Weggeman. Een mooie trigger die stemt tot nadenken. In mijn ogen is dit een dilemma waar de meeste deelnemers aan de training Leidinggeven aan Professionals tegenaan lopen. Als ik niet mag leidinggeven, wat dan wel? En is er ook een 'en-en'? Ik begeleid mensen met dit soort vragen. En de driehoek van communicatie, persoonlijke effectiviteit en leiderschap (aan jezelf en anderen) is hiervoor mijn werkgebied. Verder werk ik veel met organisaties en teams, en hoewel ik ook wel in de verleiding kom om direct oplossingen aan te dragen, kom ik steeds weer tot de conclusie dat dit weinig effectief is. Niet voor mij en niet voor de mensen met wie ik werk of met wie ik leef. Outputsturing blijkt telkens weer de juiste dingen teweeg te brengen. Dit is ook de reden dat outputsturing een belangrijk onderdeel vormt van de training Leidinggeven aan Professionals.

    Lees meer...

  • Nynke Sikkema

    Persoon

    Alles wat ik doe via de Baak staat in het teken van het benutten van (onontgonnen) talenten en het doorbreken van patronen. Waardoor je meer in je kracht staat, betere keuzes maakt voor jezelf en je omgeving en daardoor meer vrijheid voelt. De Baak geeft me de ruimte om dat op mijn eigen wijze, met alles wat ik in me heb, te doen. Zo werk ik al vanaf 2000 in goed contact en met veel plezier samen.

    Lees meer...

  • Jack van Osch

    Persoon

    Sinds 2004 werk ik voor de Baak en verblijf ik met regelmaat in deze innovatieve leer, werk en ontmoetingsplaats. Als organisatie-ontwikkelaar en veranderaar vind ik het inspirerend en motiverend om hier in interactie met deelnemers, klanten en collega’s leren te faciliteren en ervaringen te delen. Want..., Is ontwIKkeling is niet de basis voor elke verANDERing?

    Lees meer...

  • Henk Eggink

    Persoon

    Mensen worden effectiever als ze meer ruimte ervaren in hun leven. Ik geloof dat door mensen zicht te geven op hun gedrags- en comunicatiepatronen, er ruimte ontstaat om andere keuzes te maken en los te komen van hun automatische gedrag. Als trainer zet ik deze overtuiging in bij programma's rond persoonlijke communicatie, effectiviteit en leiderschap. Ik faciliteer leerprocessen in zowel open trainingen als incompany-trajecten. In mijn rol creëer ik een veilige bedding voor deelnemers om te leren en daag hen uit te reflecteren op hun gedragspatronen, overtuigingen en waarden, deze op te rekken en te experimenteren met nieuw gedrag. Dit verhoogt de effectiviteit van de deelnemers in hun werk. Daarbij werk ik graag met story-telling, en breng ik mensen in verbinding met de natuur.

    Lees meer...

Meer inspiratie

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


  • teaser_debaak_0019

    De risico's van optimisme

    Artikel

    Van leiders wordt optimisme gevraagd, maar dat kan de soms harde werkelijkheid vertroebelen: ziehier de Stockdale-paradox. Nieuw leiderschap houdt in dat je hier meer dan ooit mee om weet te gaan.

    Lees meer...

  • teaser_debaak_0080

    Wie ben jij zonder je baan?

    Artikel

    Als mensen zich voorstellen in een nieuw gezelschap zeggen ze vaak als eerste wat voor baan ze hebben. ‘Ik ben Henk en ik werk als manager bij…’ of ‘Mijn naam is Mirjam en ik ben senior projectleider bij … ‘ Niets bijzonders. Of wel?

    Lees meer...

Scroll up