News Detail

Vernieuwen en ontwikkelen staan bij veel bedrijven hoog op de agenda. Daarvoor zijn medewerkers met een ondernemende houding nodig. Bij PostNL betekent dat bijvoorbeeld kansrijke producten zoals o.a. pakketdienst en e-commerce stevig en onderscheidend in de markt zetten.

Emma de Kleer, senior programmamanager Training & Development: “We willen binnen PostNL een klimaat creëren waarin nieuwe ideeën tot ontwikkeling komen. In dit programma gaat het om de competenties Innovatiekracht, Ondernemerschap en Strategisch denken. Naast een aantal modules werken de deelnemers in subgroepen aan een innovatieve businesscase, inclusief het betrekken van een sponsor op hoog niveau. Dit maakt dat de deelnemers er niet alleen over praten maar er echte resultaten komen. ”

Dit filmpje gaat over een module uit het programma:

Opbrengst 

“Eén deelnemer vertelde me dat hij nu weet dat de beste ideeën niet per se op kantoor tot je komen; je hoofd leegmaken in de natuur, al is het maar door een uurtje te wandelen, werkt heel goed. In andere omgevingen ben je geneigd meer op je gevoel af te gaan. Hierdoor krijg je andere inzichten. Naast vertoeven in de natuur met specifieke oefeningen gingen de deelnemers ook de stad in om kunst, cultuur en trends te bestuderen. Alles wat ze meemaakten, werd onder begeleiding van de trainers terugvertaald naar ons bedrijf. Er werd strak gestuurd op resultaat en praktische toepasbaarheid. Na zo’n proces van opengaan moet je je ideeën namelijk wel weten om te zetten naar een businesscase, het politieke krachtenveld weten te bewerken en je ideeën goed en overtuigend weten te presenteren. ”

Resultaat

“We meten het resultaat door de mensen rondom de deelnemers vooraf en achteraf een 360o-feedback te laten invullen. Daarnaast presenteren de deelnemers hun businesscases aan hun eigen manager en het senior management van PostNL. Zo wordt het ook voor hen goed zichtbaar waar de groep potentials op het gebied van innovatief ondernemerschap staat. Dit programma werkt als een olievlek, de nieuwe houding van de deelnemers beïnvloedt hun collega’s waardoor het klimaat binnen de rest van de organisatie ook verandert.”

Verfrissende aanpak

“De deelnemers vonden het programma een vernieuwende en leerzame manier om te kijken naar innovatie. Anders dan in andere trainingen gingen zij bijvoorbeeld letterlijk naar buiten. Het was een eyeopener om zaken als kunst en natuur te benutten om ruimte in je hoofd te creëren. Ook kwamen zij tot het inzicht dat innovatie niet een overall-plan voor je hele bedrijf hoeft te omvatten, dat je bijvoorbeeld ook al geld kunt besparen door kleinere zaken. En ze vonden het spannend en leuk om aan de businesscase te werken.”

Samenwerking met de Baak

“De Baak maakte voor onze doelstelling een fris en goed passend voorstel: innovatief, verrassend en uitdagend. De deelnemers werden ze door de trainers goed begeleid. Ze kregen stevige feedback en werden uitgedaagd om buiten hun comfortzone te treden. En ze leerden om elkaar effectief te ondersteunen en aan te moedigen. Door de cases werden deze competenties nog eens extra goed verankerd."

postnl_logo2
Heb je interesse in een maatwerk- of incompanytraject? Wil je in gesprek met één van onze experts over de ontwikkelingsmogelijkheden voor jouw organisatie? Neem voor meer informatie of advies vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs tel. 0343-556369 of mail ons met je vraag: advies@debaak.nl.

Onderwerp

Innovatie

Incompany: Daring Innovation

Hoe breng je innovatie in het DNA van je organisatie?

Bekijk ons aanbod

Gerelateerde mensen

De mensen die aan ons verbonden zijn, onderscheiden zich over het algemeen op meer dan een terrein Het zijn vaak meertalige, creatieve en biculturele talenten die elk op hun eigenwijze iets unieks aan de Baak toevoegen
  • Jelle Ganzeveld

    Persoon

    Na 7 jaar bij de Baak gewerkt te hebben als marketeer en programmamaker marketing & innovatie ben ik nu als associate verbonden aan dit mooie instituut. Volgens mij start natuurlijke groei vanuit de kern van een organisatie. In deze kern zit bijna alles om tot bloei te komen. Het helder krijgen en hebben van deze bron of essentie en hierin geloven en investeren, geeft richting, creëert energie en geeft kracht. Door dit te combineren met het blijvend verzamelen en analyseren van klant- en marktinzichten en hierop te anticiperen, ontstaat een basis voor duurzame groei. Ik lever vanuit mijn expertises (via de Baak) mijn bijdrage aan het innovatiever, ondernemender en duurzamer maken van Nederland en daarbuiten. The Human side of enterprise! Ik ben: nieuwsgierig, visionair, innovatief, ondernemend en een sterk conceptueel denker. Daarmee creëer ik een ander perspectief, nieuwe inzichten en verbindingen, die ondernemers, organisaties en medewerkers helpen zich verder te ontwikkelen. ''My interest is the future because I'm going to spend the rest of my life there'' Quote: Charles F. Kettering

    Lees meer...

  • Rutger Slump

    Persoon

    Rutger Slump is een executive trainer en teamcoach met een focus op innovatie en teamdenken in continu veranderende omgevingen om tot duurzame ontwikkeling te komen. Hij focust op de menselijke kant van het innovatieproces, waarin playfulness een centrale rol speelt: het ontwikkelen van een omgeving voor jezelf en anderen om in goed samenspel verder te komen. Plezier en creativiteit spelen een belangrijke rol in zijn aanpak om zodoende open te blijven staan voor de mogelijkheden die er zijn. Vanuit zijn werkzaamheden aan de TU Delft, de Baak en recent werk in innovatiehoofdstad Boston begrijpt hij vanuit ervaring waarmee professionals worstelen in innovatietrajecten en wat het zo ontzettend uitdagend maakt. Laten we aan de gang gaan!

    Lees meer...

  • Michiel Res

    Persoon

    Michiel Res is director strategy & change bij de Baak. Hij begeleidt organisaties, teams en individuen in transformatie processen rondom de thema's innovatie en leiderschapsontwikkeling. Hij brengt graag beweging op plaatsen waar het vast zit, zodat er vernieuwing kan ontstaan. Naast zijn meer innovatieve strategische manier van kijken zet hij intuïtieve kant in om de meer onderbewuste processen te adresseren. Oorspronkelijk econoom, heeft eerder gewerkt bij o.a. Heineken, reclame- en internetcommunicatie adviesbureaus waar hij zich bezig heeft gehouden met strategie en conceptontwikkeling. Daarnaast is hij een senior trainer en coach op het gebied van leiderschap/persoonlijk ontwikkeling ten behoeve van hangjongeren tot directies teams.

    Lees meer...

Gerelateerde artikelen

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


  • de Baak Proeverij

    Event

    Kom gratis van de stijl van onze trainingen proeven op dinsdag 20 of donderdag 22 september in Driebergen.

    Locatie
    de Baak Driebergen
    Datum
    20 sep 2016
    Starttijd
    12:45

    Lees meer...

  • Zo vertel je een goed ondernemersverhaal

    Artikel

    Hoe zorg je ervoor dat je zo’n mooi ondernemersverhaal hebt, dat zowel jouw klanten als werknemers daar onderdeel van willen zijn? MT.nl sprak trainers Luuk Willems van de Baak en Glenn van der Burg die 4 tips gaven.

    Lees meer...

  • Young Talents: aan de slag met vernieuwing

    Artikel

    Voorbereidingen op een beursgang, uitdagende marktomstandigheden, een constante druk op kostenbeheersing. Dat nodigt niet direct uit om te starten met vernieuwingen waarvan op voorhand niet vaststaat wat ze op zullen leveren. Hoe stimuleer je jonge medewerkers om nieuwe dingen uit te proberen? Deze vraag stelde het verzekerbedrijf Nationale Nederlanden zichzelf.

    Lees meer...

Scroll up