Vitaal beleid draagt bij aan topprestaties en tevreden klanten

News Detail

Persbericht

91 procent van de managers, senior medewerkers en leidinggevenden vindt dat vitaliteit een onderdeel hoort te zijn van het bedrijfsbeleid. Een grote meerderheid geeft aan dat vitale organisaties beter presteren dan organisaties die geen aandacht schenken aan vitaliteit. Dit blijkt uit de resultaten van het Vitaliteitsonderzoek dat De Baak in april 2015 hield onder 194 leiders.

Als hoofdmotivatie hiervoor noemt 72 procent van de respondenten dat vitale mensen een bedrijf beter maken. Ruim driekwart van respondenten is van mening dat vitale organisaties tevredener klanten hebben. Een vitale leider boekt ook betere resultaten en creëert een sfeer van vertrouwen volgens een ruime meerderheid van 89 procent.

Vitaliteit is balans

De stelling dat vitaliteit alleen maar associaties met sport oproept blijkt niet te kloppen: Slechts een kleine minderheid is het eens dat een vitale leider medewerkers aanmoedigt om te sporten (45%) en om gezonder te eten (38%). Volgens de respondenten kun je zelf een vitaal persoon worden door te streven naar balans tussen lichaam en geest (69%), door te blijven leren (49%) en door goede relaties met de mensen om je heen (49%).

Vitale leider

Volgens de respondenten is een vitale leider iemand die in de eerste plaats inspireert (95%) en luistert naar zijn/haar medewerkers (93%). Daarnaast stimuleert de vitale leider de onderlinge samenwerking (90%).

Aandacht voor vitaliteit

Bij 56% van de respondenten is er in de organisatie aandacht voor vitaliteit. Bij deze groep valt vitaliteit voor de helft onder de verantwoordelijkheid van HR en bij de andere helft valt dit onder de verantwoordelijkheid van de directie. Aandacht voor vitaliteit is er vooral binnen grote organisaties vanaf 500 medewerkers. Bij 18% is dit er nog niet, maar zijn er initiatieven. Een minderheid van 13% geeft aan dat er geen aandacht is voor vitaliteit maar dat men dit graag op de (directie)agenda wil krijgen bij de eigen organisatie.

Over het Vitaliteitsonderzoek

In het Vitaliteitsonderzoek van de Baak werden 194 leiders geïnterviewd door onderzoeksbureau Initial Concept. De respondent is gemiddeld 49 jaar, heeft 24 jaar werkervaring waarvan 14 jaar in een leidinggevende functie. Ruim de helft van de respondenten werkt bij een organisatie met meer dan 500 werknemers. Een grote meerderheid van 87% is mede of eindverantwoordelijk voor beslissingen op minstens één van de volgende gebieden: visie & strategie, personeelszaken, investeringen, omzet en/of winst.

Lees het hele Vitaliteitsonderzoek.

Noot voor pers, niet ter publicatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Winkelman Van Hessen 
Thomas Cordes 

T: 070-4161675 / 06-10310778 
E: tcordes@wvhcommunicatie.n


Gerelateerde mensen

De mensen die aan ons verbonden zijn, onderscheiden zich over het algemeen op meer dan een terrein Het zijn vaak meertalige, creatieve en biculturele talenten die elk op hun eigenwijze iets unieks aan de Baak toevoegen
  • Eline Peeters Koops

    'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' Dit schrijft Mathieu Weggeman. Een mooie trigger die stemt tot nadenken. In mijn ogen is dit een dilemma waar de meeste deelnemers aan de training Leidinggeven aan Professionals tegenaan lopen. Als ik niet mag leidinggeven, wat dan wel? En is er ook een 'en-en'? Ik begeleid mensen met dit soort vragen. En de driehoek van communicatie, persoonlijke effectiviteit en leiderschap (aan jezelf en anderen) is hiervoor mijn werkgebied. Verder werk ik veel met organisaties en teams, en hoewel ik ook wel in de verleiding kom om direct oplossingen aan te dragen, kom ik steeds weer tot de conclusie dat dit weinig effectief is. Niet voor mij en niet voor de mensen met wie ik werk of met wie ik leef. Outputsturing blijkt telkens weer de juiste dingen teweeg te brengen. Dit is ook de reden dat outputsturing een belangrijk onderdeel vormt van de training Leidinggeven aan Professionals.

  • Nynke Sikkema

    Alles wat ik doe via de Baak staat in het teken van het benutten van (onontgonnen) talenten en het doorbreken van patronen. Waardoor je meer in je kracht staat, betere keuzes maakt voor jezelf en je omgeving en daardoor meer vrijheid voelt. De Baak geeft me de ruimte om dat op mijn eigen wijze, met alles wat ik in me heb, te doen. Zo werk ik al vanaf 2000 in goed contact en met veel plezier samen.

  • Jack van Osch

    Sinds 2004 werk ik voor de Baak en verblijf ik met regelmaat in deze innovatieve leer, werk en ontmoetingsplaats. Als organisatie-ontwikkelaar en veranderaar vind ik het inspirerend en motiverend om hier in interactie met deelnemers, klanten en collega’s leren te faciliteren en ervaringen te delen. Want..., Is ontwIKkeling is niet de basis voor elke verANDERing?

  • Roy Vranken

    Wat me drijft is mensen helpen om zich te openen voor hun innerlijke wijsheid en waardigheid. Dat is de brandstof voor duurzaam succes. Bij de Baak mag ik daarin bijdragen als een van de begeleiders van Ik en de Anderen, een prachtig programma dat al meer dan 40 jaar deelnemers diep weet te raken.

  • Mark Egging

    Mark is sinds 2007 verbonden aan de Baak. Naast incompany trajecten verzorgt hij o.a. De programma's Management van Mensen en Leren Leiden. Doordat hij verbonden is aan de Baak blijft hij op de hoogte van de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van trainen en opleiden. Hij geniet van het kunnen sparren met de professionals bij de Baak. Met zijn enthousiasme en positieve energie weet hij mensen te prikkelen en te spiegelen zodat zij open staan om te experimenteren met nieuw gedrag.

  • Henk Eggink

    Ik ben ervan overtuigd dat mensen effectiever worden als ze meer ruimte ervaren in hun leven. Door mensen zicht te geven op hun gedrags- en comunicatiepatronen, ontstaat er ruimte om andere keuzes te maken en los te komen van automatische gedrag. Als trainer binnen de Baak zet ik deze overtuiging in bij programma's rond persoonlijk leiderschap en ontwikkeling. Ik faciliteer leerprocessen in zowel open trainingen als incompany-trajecten. Ik breng rust én nieuwsgierigheid in een groep en combineer deze met mijn scherpe observaties richting de deelnemers. Samen met deelnemers onderzoek ik hun patronen zodat ze een bewuste keus krijgen om datgene te doen wat het meest passend is in een gegeven situatie. In mijn rol creëer ik een veilige bedding voor deelnemers om te leren en daag hen uit om niet alleen te reflecteren op hun gedragspatronen, overtuigingen en waarden, maar deze ook op te rekken door te experimenteren met nieuw gedrag. Dit verhoogt de effectiviteit van de deelnemers in hun werk. Ik combineer dit graag met story-telling en breng ik mensen in verbinding met de natuur.

  • Jurgen Reese

    Werkzaam voor de Baak als trainer, coach en programma-manager. Ook inzetbaar in acquisitie. De Baak biedt voor mij een inspirerende omgeving, prettige collega's om mee samen te werken, vertrouwen en leuke, uitdagende programma's.

  • Jonah Bavinck

    Ik daag organisaties uit om innovatieve transities te realiseren. Belangrijke thema’s hierin zijn social learning, organizational behavior en thought leadership. Hierin faciliteer, coach en train ik leidinggevenden, teams (MT’s), high potentials en executives. In mijn werk leg ik de nadruk op interventies die een relatie leggen tussen leren en werken. Tot 2014 heb ik bij de Baak gewerkt, nu heb ik mijn eigen bedrijf: Studio Bavinck. Ik ben een creatieve denker in het designen en uitvoeren van leerinterventies en heb veel ervaring in leiderschaps- en talentontwikkeling binnen grote en kleine organisaties, zowel profit als non-profit.

  • Olga Plokhooij

    Ontwikkeling van teams, organisaties of maatschappij begint met de ont-wikkeling van jezelf. Ken u-zelve. Welk uniek pakket van instrumenten heb ik van nature tot mijn beschikking en voor welke plek en rol maakt mij dat geschikt? Daar waar het zelfonderzoek start, start ontwikkeling van bewustzijn. Van het zelf en het grotere geheel waar we deel vanuit maken.
    Zelfkennis vraagt ook om het doorbreken van aangeleerde patronen, herschrijven van scripten, het vrij worden van verwachtingen, het tot rust komen van ego-gedreven manifestatie.
    Spiegelen met anderen in een veilig omgeving zal dit procesvan enorm versnellen. Mijn bijdrage aan persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling richt zich op het faciliteren van processen zelf- en gezamenlijk onderzoek.
    Door training, onderzoek in (stakeholder)dialoog, coalitievorming rond maatschappelijke thema's. Ik opereer vanuit partnerschappen; Spirit of the Age, Leerweg Dialoog en Wisdom Travellers.

  • Koen Mertens

    Ik freelance voor de Baak sinds 2000. De Baak is een plek waar ik professioneel uitgedaagd blijf en waar ik met vele boeiende collega's ervaring en kennis kan delen.

  • Marco Tankink

    De Baak is één van de weinige innovatieve opleidingsbureaus in Nederland. Toen Salsaparilla nog maar net was opgericht stuurde ik de toenmalige directeur een briefje waarin ik uitlegde wat de toegevoegde waarde van Salsaparilla in opleidingsland zou kunnen zijn. Zijn reactie was " kom het maar laten zien op onze eerst volgende klantendag", en zo is de bal gaan rollen. Salsaparilla is huisleverancier van game - interventies bij de Baak geworden. In verschillende open opleidingen van de Baak zitten games van ons. Ook leveren we regelmatig een game-bijdrage in een incompany leertraject. De Baak biedt ons een platform waarop we nieuwe game-ideeën kunnen uitproberen; daartegenover staat dat de mensen en de klanten van de Baak altijd weer erg blij zijn met onze professionaliteit en onze spelen.

  • Marjo Korrel

    "Anone we are smart, together we are briljant." In de meer dan 20 jaar dat De Baak en ik samenwerken, geniet ik vooral van de voortdurende ontwikkeling, innovatie en het zoeken naar creatieve antwoorden op de vragen die in onze complexe omgeving steeds om nieuwe antwoorden vragen.

  • Lidwien Eggermont

    In mijn rol als leiderschapsconsultant, -trainer en coach, ondersteun ik organisaties in het ontwikkelen van zowel de business als de mensen.
    Vanuit afstemming en betrokkenheid, draag ik bij aan het creëren van een omgeving waarin bedrijfsdoelen worden bereikt door effectief gebruik te maken van de talenten en competenties van leidinggevenden en medewerkers.
    Mijn passie ligt in het vertalen van de zachte aspecten van de onderstroom (voelen, denken, drijfveren, waarden) naar concrete doelen en gedrag in de bovenstroom.
    Als senior trainer ben ik verbonden aan de open trainingen Management van Mensen en High Performance Leadership. Daarnaast verzorg ik in-company trajecten rondom de thema’s High Performance Leiderschap, High Performance teams, Purposeful Leiderschap en Betekenisvolle Samenwerking in teams.

  • Joop van den Beuken

    Ik begeleid mensen, teams en organisaties met vragen over het aansturen van hun professionals in relatie tot 'verandering en gedrag'. Leidinggeven (aan eigen-zinnige professionals) is niet iets wat zich in isolement afspeelt. Bij het aansturen heb je zowel te maken met de ‘R’ van resultaten als de ‘R’ van relatie en gedrag. Vragen en ervaringen die gaan over afstemmen op eigen gedrag (waaronder onzekerheden, beïnvloedingsmogelijkheden, vertrouwen, moed, zichtbaarheid) en dat van anderen en aansturen (over autoriteit, duidelijkheid, richting geven, verbinden en samen-werken). Kortom, vragen over gewenste andere ervaringen, over 'anders dan meer van 't zelfde' en 'anders en meer van jouzelf'. Naast mijn werk als programmamaker leid ik ook het Maastrichtse HBD bureau 'Scil For Your Skills'. Ik publiceerde eerder een aantal boeken en artikelen in relatie tot mijn werk, ''Acties die coachen tot een succes maken; voorbereiden op coachen in vijf stappen'' en "Coachen: it takes 2 to tango; een afstemmingsmethode.

  • Josette de Goede

    Onze snelle, rigoureus veranderende wereld stelt eigentijdse eisen aan mensen en organisaties bij het waarmaken van hun ambities. Josette ondersteunt leiders, professionals, bedrijven en non-profit organisaties bij het aangaan van nieuwe uitdagingen en het realiseren van de noodzakelijke veranderprocessen. Gepassioneerd zoekt ze met hen - op de grensvlakken van psychologie, sociologie, bedrijfskunde en organisatiekunde - naar nieuwe vormen van organiseren die passen bij de vragen van deze tijd, het verbinden van (tegen)polen en tegelijkertijd het echt anders denken of het onverwachte doen om doelen te verwezenlijken.

    Ze heeft ruim dertig jaar ervaring op het snijvlak van strategie, leiderschap en verandering. Als leider was ze onder andere statutair directeur executive education bij de Rotterdam School of Management en director of international affairs bij de Baak. Daarnaast was en is ze nationaal en internationaal actief als ‘veranderkundige’, is ze commissaris/toezichthouder bij onderwijsinstellingen en woningcorporaties en modereert ze dialogen voor bestuurders. Ze behaalde twee Masters in Change Management en staat ook zelf voor Lifelong Learning.

Meer inspiratie

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


  • Zo word je een zelfbewuste leider

    Wanneer je aan anderen leidinggeeft, stuur je hen een richting op en beïnvloedt hen. Maar hoe ziet dat eruit wanneer je handelt vanuit onbewuste patronen? Dan kan het wel eens een kant op gaan die jij helemaal niet wilt, terwijl je voor je gevoel ‘het goede’ doet. Dus, als je leiding wilt geven aan anderen is het handig eerst leiding te kunnen geven aan jezelf. Maar hoe doe je dat? Er zijn 5 aandachtspunten.

  • De risico's van optimisme

    Van leiders wordt optimisme gevraagd, maar dat kan de soms harde werkelijkheid vertroebelen: ziehier de Stockdale-paradox. Nieuw leiderschap houdt in dat je hier meer dan ooit mee om weet te gaan.

  • Waarom straks niemand meer een baan heeft

    In steeds meer sectoren begint het idee van de ‘vaste baan’ tot iets uit het verleden te behoren. De baan wordt vervangen door een serie wisselende projecten. Wat zijn de gevolgen voor werknemers en opdrachtgevers?

  • De nieuwe leider is een 'perpetual learner'

    Managers weten dat hun organisatie wendbaar moet worden om bij te blijven met, of voorop te lopen in de markt. Maar daarmee moet de organisatie op de schop. Hoe ziet dat nieuwe leiderschap eruit?

  • Wie ben jij zonder je baan?

    Als mensen zich voorstellen in een nieuw gezelschap zeggen ze vaak als eerste wat voor baan ze hebben. ‘Ik ben Henk en ik werk als manager bij…’ of ‘Mijn naam is Mirjam en ik ben senior projectleider bij … ‘ Niets bijzonders. Of wel?

  • Theorie U: methodiek om beter je koers te bepalen als leider

    Organisaties van nu staan voor geduchte taken. Er gebeuren telkens onverwachte dingen. De voorspelbaarheid is klein geworden. Van managers wordt verwacht dat ze de samenhang blijven zien, dat ze niet verdrinken in de details. Lees meer over hoe de methode van Theorie U hierbij kan helpen.

  • Het nieuwe aansturen vraagt een nieuwe aanpak

    'Command and control' is passé, maar hoe stuur je zo’n organisatie vol zelfstandige werknemers aan? En hoe willen medewerkers aangestuurd worden? De kunst is: loslaten en tegelijk vasthouden.

  • Eline Peeters Koops

    'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' Dit schrijft Mathieu Weggeman. Een mooie trigger die stemt tot nadenken. In mijn ogen is dit een dilemma waar de meeste deelnemers aan de training Leidinggeven aan Professionals tegenaan lopen. Als ik niet mag leidinggeven, wat dan wel? En is er ook een 'en-en'? Ik begeleid mensen met dit soort vragen. En de driehoek van communicatie, persoonlijke effectiviteit en leiderschap (aan jezelf en anderen) is hiervoor mijn werkgebied. Verder werk ik veel met organisaties en teams, en hoewel ik ook wel in de verleiding kom om direct oplossingen aan te dragen, kom ik steeds weer tot de conclusie dat dit weinig effectief is. Niet voor mij en niet voor de mensen met wie ik werk of met wie ik leef. Outputsturing blijkt telkens weer de juiste dingen teweeg te brengen. Dit is ook de reden dat outputsturing een belangrijk onderdeel vormt van de training Leidinggeven aan Professionals.

  • Nynke Sikkema

    Alles wat ik doe via de Baak staat in het teken van het benutten van (onontgonnen) talenten en het doorbreken van patronen. Waardoor je meer in je kracht staat, betere keuzes maakt voor jezelf en je omgeving en daardoor meer vrijheid voelt. De Baak geeft me de ruimte om dat op mijn eigen wijze, met alles wat ik in me heb, te doen. Zo werk ik al vanaf 2000 in goed contact en met veel plezier samen.

  • Van sturen naar coachen in 4 stappen

    Nieuw leiderschap en meer autonomie bij de medewerkers heeft gevolgen voor leiders en managers. Om een coachende leidinggevende te worden moet je veel vaardigheden aanleren. Je moet er ook nogal wat afleren.

  • De 4 pilaren van vertrouwen

    Vertrouwen is een tempel gebouwd op betrokkenheid, duidelijkheid, kwetsbaarheid en openheid. Gedeeld leiderschap is één van de redenen waarom we meer moeten vertrouwen. Maar hoe laat je de veiligheid van controle en regels los? 4 tips.

  • In 5 stappen naar inspirerend leiderschap

    Elke leider heeft het in zich zijn of haar teamleden te inspireren, maar in de hectiek van het drukke werkleven en de dagelijkse verplichtingen lijkt dat vermogen uit te doven. De volgende 5 stappen zetten je weer op het goede pad.

  • “Een betere leider worden? Stel andere vragen!”

    Om hun functioneren te verbeteren steken leiders veel energie in de output: wat moet ik doen om het rendement van het team omhoog te krijgen? Hoe kan ik de productiviteit van teamleden verbeteren? Maar om beter te worden moeten leiders eerst bij zichzelf te rade gaan, aldus Hanneke van Geet, programmamaker bij de Baak. “Je kunt anderen pas veranderen als je jezelf helemaal kunt inzetten.”

  • Wat is Liquid Leadership?

    Liquid Leadership is het leiderschap van de toekomst volgens Farid Tabarki. Hij is tijdgeest­onderzoeker en de founding director van Studio Zeitgeist. Dit bureau houdt zich bezig met het schetsen van de grote trendlijnen voor organisaties van 10 tot 15 jaar vooruit. Kenmerkend is volgens hen de verschuiving naar de vloeibare samenleving waarin radicale decentralisatie en radicale transparantie een belangrijke rol spelen.

  • Nieuwe dimensies voor leiderschap binnen de publieke sector

    Bestaat middenmanagement nog wel? Of gaat het tegenwoordig meer om programmamanagers en senior projectleiders? Geloven we eigenlijk nog wel in het fenomeen management? In leidinggeven? 3 tips over hoe je succesvol omgaat met de nieuwe dimensie van leiderschap in de publieke sector.

  • Op je intuïtie afgaan doe je zo

    In de steeds meer autonome organisaties moeten leiders kunnen loslaten, en meer op hun intuïtie vertrouwen. Maar is de intuïtie wel een veilige raadgever? 5 adviezen voor intuïtief management.

  • Sturen zonder de baas te zijn: 5 tips

    Kantoorpolitiek wordt vaak gezien als amoreel ‘rattengedrag’. Maar in de netwerkorganisatie van de 21e eeuw is het onmisbaar om succesvol te zijn. 5 tips voor effectief informeel leiderschap.

  • Controles aanscherpen en tegelijk loslaten, los dat maar eens op

    Overal zijn organisaties bezig om hun processen in een toenemend aantal procedures vast te zetten, en met indicatoren na te lopen, constateert Jules Koster, senior programmamaker en directeur innovatie bij de Baak. Maar de vraag met welk doel het werk wordt gedaan, raakt steeds verder uit beeld.

  • Essence of leadership

    Dit filmpje gaat over Theorie U waarmee je naar de essentie van je leiderschap kunt kijken: wie ben je, waar ben je goed in, wat vind je vervelend, wat geeft je inspiratie?

  • Animatie: Re-imagining Work

    Je zou het niet denken maar de manier waarop wij samenwerking in organisaties is ouderwets geworden. Waar het wél om gaat is bewust kiezen waar je het meest productief zult zijn. Vertrouwen is de sleutel, vooral onder collega’s! Hoe maak je dit nieuwe concept werkbaar?

  • Inspireren tot actie met 'gouden cirkel'

    Het is relatief gemakkelijk om te vertellen 'wat' je doet, maar het verhaal wordt al ingewikkelder wanneer je uitlegt 'hoe' en 'waarom' je dat doet. Dat is jammer, omdat daar juist de onderscheidende waarde zit. Het effect van een (goed vertelt) sluitend verhaal legt Simon Sinek uit aan de hand van zijn 'gouden cirkel' model in deze TEDxTalk.

  • Disruptieve omgeving vraagt om gedeeld leiderschap


    Bijna alle organisaties zoeken naar manieren om sneller mee te kunnen bewegen met de markt, aldus Rob Bos, leiderschapsspecialist van de Baak: 'Om antwoord te vinden op de vaak complexe uitdagingen wordt leiderschap steeds vaker gedeeld zodat de juiste kennis snel toegepast kan worden. Wanneer organisaties kiezen voor deze aanpak wordt de rigide top-downstructuur vervangen door wisselende leiderschapsvormen en gedeelde verantwoordelijkheden. Het belang van de klant is daarbij sturend. Huidige leiders krijgen een andere rol dan ze gewend zijn.

  • 'High Performance moet je niet willen worden, maar zijn.'

    High Performance verwacht je niet direct bij een zorginstelling voor mensen met (licht) verstandelijke en meervoudige beperkingen, maar de cijfers van de J.P. van den Bent Stichting liegen er niet om: genomineerd voor beste werkgever 2014, 2.200 medewerkers over 170 locaties in Friesland, Overijssel, Twente en Gelderland met een omzet van €97 miljoen, geen vreemd vermogen en €54 miljoen cash op de bank.

  • Wat is 'Level 5' Leiderschap?

    Is 'Next Level Leadership' voor iedereen weggelegd? Ja, want het is een ontwikkeling die je doormaakt. Door meerdere theorieën te combineren met je eigen ervaring groei je vanzelf die richting op.

  • De ideeën van Ricardo Semler

    Wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste ideeën van Ricardo Semler? Erik Alkemade, interim-manager en organisatieadviseur, herlas het boek 'Maverick!' van Semler.

  • Van stress naar flow

    Flow is de staat waarin alles moeiteloos lijkt. Alles gaat vloeiend, je bent helemaal aanwezig en ‘open’ in het moment. Je maakt je geen zorgen omdat je zo geconcentreerd bezig bent, er is een bijzonder geluksgevoel. Daarnaast is er een veranderde beleving van tijd. Wanneer je samen met anderen in de flow bent, wordt er efficiënt, innovatief en doelgericht gepresteerd. Er heerst een prettig soort enthousiasme waarin mensen elkaar telkens stimuleren en uitdagen om het beter te doen. Hoe krijg je jouw team of organisatie in de flow?

  • Jack van Osch

    Sinds 2004 werk ik voor de Baak en verblijf ik met regelmaat in deze innovatieve leer, werk en ontmoetingsplaats. Als organisatie-ontwikkelaar en veranderaar vind ik het inspirerend en motiverend om hier in interactie met deelnemers, klanten en collega’s leren te faciliteren en ervaringen te delen. Want..., Is ontwIKkeling is niet de basis voor elke verANDERing?

  • Roy Vranken

    Wat me drijft is mensen helpen om zich te openen voor hun innerlijke wijsheid en waardigheid. Dat is de brandstof voor duurzaam succes. Bij de Baak mag ik daarin bijdragen als een van de begeleiders van Ik en de Anderen, een prachtig programma dat al meer dan 40 jaar deelnemers diep weet te raken.

  • Mark Egging

    Mark is sinds 2007 verbonden aan de Baak. Naast incompany trajecten verzorgt hij o.a. De programma's Management van Mensen en Leren Leiden. Doordat hij verbonden is aan de Baak blijft hij op de hoogte van de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van trainen en opleiden. Hij geniet van het kunnen sparren met de professionals bij de Baak. Met zijn enthousiasme en positieve energie weet hij mensen te prikkelen en te spiegelen zodat zij open staan om te experimenteren met nieuw gedrag.

  • Henk Eggink

    Ik ben ervan overtuigd dat mensen effectiever worden als ze meer ruimte ervaren in hun leven. Door mensen zicht te geven op hun gedrags- en comunicatiepatronen, ontstaat er ruimte om andere keuzes te maken en los te komen van automatische gedrag. Als trainer binnen de Baak zet ik deze overtuiging in bij programma's rond persoonlijk leiderschap en ontwikkeling. Ik faciliteer leerprocessen in zowel open trainingen als incompany-trajecten. Ik breng rust én nieuwsgierigheid in een groep en combineer deze met mijn scherpe observaties richting de deelnemers. Samen met deelnemers onderzoek ik hun patronen zodat ze een bewuste keus krijgen om datgene te doen wat het meest passend is in een gegeven situatie. In mijn rol creëer ik een veilige bedding voor deelnemers om te leren en daag hen uit om niet alleen te reflecteren op hun gedragspatronen, overtuigingen en waarden, maar deze ook op te rekken door te experimenteren met nieuw gedrag. Dit verhoogt de effectiviteit van de deelnemers in hun werk. Ik combineer dit graag met story-telling en breng ik mensen in verbinding met de natuur.

  • Hoe wordt je team oplossingsvaardig? 6 tips

    Verandertrajecten zijn bedoeld om organisaties effectiever te maken, vaak om sneller te kunnen reageren op de klant en op marktontwikkelingen. Hoe zorg je ervoor dat mensen in teams zelf een oplossing vinden voor de problemen waar ze tegenaan lopen? 6 tips.

  • 7 eigenschappen van zelfbestuurders

    Steeds meer bedrijven voeren zelfsturing in en leggen de autonomie lager in de organisatie. Het ene teamlid gaat daar beter mee om dan het andere. Welke eigenschappen hebben zelfsturing-bestendige medewerkers in huis?

  • De 6 gewoontes waar nieuwe leiders écht vanaf moeten

    Iets nieuws leren staat altijd hoog op het prioriteitenlijstje van een manager. Maar, nu er meer initiatief van de werknemers wordt verwacht, vraagt dit nog iets veel moeilijkers, namelijk dingen áfleren. Lees meer over de 6 gewoontes die nieuwe leiders kwijt moeten zien te raken.

  • Hoe krijg je als manager je mensen mee?

    Als leidinggevende kun je mensen op verschillende manieren aansturen. Meestal heb je een eigen voorkeursstijl, maar interessant is dat per medewerker en per situatie de ene stijl meer effect heeft dan de andere. Daarom moet je als manager alle vier de stijlen kunnen toepassen.

  • 5 tips om je ego te temmen

    Leiders gaan graag voorop in de strijd en zijn het gezicht van het team. Maar in organisaties met autonome en deskundige professionals moeten leiders juist een stapje opzij kunnen doen en anderen het podium gunnen. 5 tips om je ego tot bedaren te brengen.

  • Wil jij een wijs leider worden?

    Het is een uitdaging om in deze tijd een leider te zijn. Je moet kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zoals de netwerkeconomie, duurzaamheid, globalisering, disruptieve innovaties en de invloed van sociale media en internet. Daarnaast heb je ook te maken met klanten, opdrachtgevers en collega’s die kritischer en mondiger zijn dan ooit. Zij nemen dus niet zomaar iets van je aan.

  • Leidinggeven is niet altijd leuk

    Veel mensen willen leider worden, maar eenmaal in die positie blijkt het soms tegen te vallen. Je moet best sterk in je schoenen staan en tegen ‘gedoe’ kunnen. Lees meer over de 3 minst leuke kanten van leiderschap en hoe je daar mee om kunt gaan.

  • Hoe kun je slim sturen als verandermanager?

    Leiding geven aan verandering is een uitdaging. De onzekerheden die de verandering met zich mee brengt geven stress, en groepsprocessen maken dat het team soms de hakken in het zand zet. 5 tips voor slimme verandermanagers.

  • Waarom we wijs leiderschap nodig hebben

    Je komt het niet vaak tegen in managementboeken: het woord ‘wijsheid’. Het begrip wordt weinig gebruikt, alsof het niet bij onze tijd past. Een groot gemis, vindt Sacha Kluvers, programmamaker en trainer bij de Baak. Kluvers: “Wijsheid is juist actueler dan ooit.”

  • Hoe ga jij om met vooroordelen?

    De Amerikaan Timothy Wilson schreef een paar jaar geleden een boek over het gebruik van simpele interventies die zijn ontworpen om de verhalen van mensen over zichzelf en de wereld zodanig bij te stellen dat het leidt tot blijvende gedragsveranderingen die je werk en leven positief beïnvloeden. Hij noemt het verhaalbewerking.

  • Wat is informeel leiderschap?

    Je ziet het steeds vaker; informele leiders als versnellers binnen organisaties. Het ontstaat wanneer iemand invloed toont in een niet-hiërarchische positie.

  • Ontwikkel de coachende leider in jezelf!

    Coachend leiderschap wordt steeds belangrijker. Thema’s als duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en innovatie spelen in toenemende mate een rol in organisaties. Medewerkers worden geacht langer door te werken, gezond te blijven, flexibel in te kunnen spelen op verandering en zaken vanuit een ander perspectief op te lossen.

  • Hoe krijg je als informele leider mensen mee?

    Je hebt een rol als aanjager, initiatiefnemer, je moet of wilt veranderingen doorvoeren, maar je hebt geen formele macht. Mensen varen niet blind op jouw expertise of hebben andere belangen. Om hen te overtuigen komt er meer bij kijken. Hoe krijg je ze wél mee?

  • Hoe geef je leiding aan professionals?

    Het is niet altijd gemakkelijk om leiding te geven aan experts. Vaak weten zij het beter dan jijzelf, en laten dat duidelijk blijken. Toch wil je ze een richting in hebben. Lange discussies zijn het gevolg.

  • De leiderschapsreis van een Young Executive

    Wil jij ook stappen maken in jouw persoonlijke leiderschapsthema’s en zo effectiever worden in jouw organisatie? Lees over de leervragen en de oplossingen van andere young executives tijdens de training Young Executives Program.

  • Leider, laat je emoties zien

    Waarderen geeft energie. Dit maakt dat mensen niet alleen doen wat jij als leidinggevende zegt, maar ook voelen wat jij wilt bereiken. Noem het hogere doel.

  • Hoe ontwikkel je jezelf als Young Executive?

    Als trainer in het thema persoonlijk leiderschap speel ik een rol in onder andere het Talent Ontwikkelings Programma (TOP), het Young Executives Program (YEP) en in het Leaderschip Advancement Program (LEAP).

  • Leiding geven: ‘nature’ of ‘nurture’?

    Wat is aangeboren en wat is aangeleerd? In de huidige wetenschap is deze discussie al jaren aan de gang. Onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen geeft meer inzicht in deze vraag. En de combinatie nature én nurture lijkt het meest geloofwaardig.

  • Leren Leiden?

    Je bent lekker aan het werk, alles loopt op rolletjes, toch ben je benieuwd naar wat er nog meer mogelijk is. Je wilt het anders doen dan de managers die je kent en hebt gekend. Maar is het wel wat voor jou en kun je het ?

  • Invloed in Complexiteit

    Het krachtenveld waarin je opereert is dynamisch en complex. Belangen zijn divers en besluitvorming wordt beïnvloed door vele stakeholders. Hoe creëer je de gezamenlijkheid en noodzakelijke beweging ondanks alle verschillen?

  • Zelforganisatie als kracht in complexe situaties

    Vooral ’s avonds tegen de schemering zie je ze, schijnbaar grenzeloze bewegingen van zwermende spreeuwen. De spreeuwen vertonen schitterende luchtacrobatiek, als bewegende wolken die synchroon draaien. Groepen van duizenden vogels maken scherpen bochten waardoor bijzondere vormen ontstaan.

  • Spelregels voor een ideale leider

    Leidinggevende kwaliteiten ontwikkelen aan de hand van een spel? In de training Leren Leiden van de Baak worden de eerste stappen als leidinggevende gezet tijdens een managementgame. Wat je nodig hebt is lef om iets anders te proberen en een duidelijk idee van je leerdoelen.

  • Leidinggeven is confronterend en leerzaam

    Jiska Peteroff, leidinggevende bij IMC Weekendschool, locatie Rotterdam, vertelt over haar ervaringen bij de training Leren Leiden, voor startende leidinggevenden. "Het programma van ‘Leren Leiden’ is zeer divers, je wordt zo volgestopt dat je na thuiskomst eerst even een paar dagen moet bijkomen. Maar het is ook zo op de praktijk gericht dat je het meteen toe gaat passen.”

  • De invloed van de context op teams

    "Van het enkelvoudig coachen van groepen en teams, zoals kijken naar communicatieprocessen, moeten we eigenlijk af. Want zonder oog voor de context waarin groepsactiviteiten plaatsvinden, mis je wezenlijke informatie."

  • Een beetje chaos werkt!

    Met rust, diversiteit of creativiteit worden in werkprocessen niet altijd rekening gehouden. Maar waarom eigenlijk niet? En wat is het effect als we eens ruimte geven voor een beetje chaos? Trainer Cornalien Stolker reflecteert aan de hand van deze punten, beschreven in het boek "The Chaos Imperative; How Change and Disruption Increase Innovation, Effectiveness and Succes".

  • Hoe ga je om met macht en politiek handelen in organisaties?

    In onze organisaties hebben macht en politiek een slechte naam. Mede hierdoor krijgen ze niet de aandacht die ze verdienen. Ze geven vaker aanleiding tot karikaturen en overdrijving dan tot serieuze bespreking. Toch spelen ze een doorslaggevende rol in het functioneren van organisaties. Ze bepalen namelijk de besluitkracht van de organisatie én het vertrouwen van de mensen die met elkaar moeten samenwerken.

  • Het einde van de manager?

    Steeds meer mensen vragen om nieuwe manieren van werken. Ze willen zelf beslissen en hun talenten gebruiken en ontplooien. (Grote) Organisaties kunnen er niet meer om heen. Managers laten verdwijnen is niet de oplossing. Wel dat zij zichzelf transformeren in leiders die condities scheppen, faciliteren en ondersteunen.

  • Geluk als businessmodel

    Jenn Lim, CEO Delivering Happiness: “We zijn het ‘tipping point’ nabij, de wereld wil het anders doen.”

  • Leidinggeven aan professionals? Niet doen!

    “Kenniswerkers hebben doorgeleerd juist om te kunnen en mogen werken. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd, tot ze hun baas ontmoeten. Als je iemand duwt in de richting die hij al gaat, gaat hij dan harder lopen?” (Harry Starren, oud-directeur van de Baak)

  • Paarden en leiderschap

    Om te overleven moeten paarden, wild of gedomesticeerd, op zeer grote afstand kunnen aanvoelen of een groep leeuwen hongerig en agressief is of juist volgegeten en loom. Je zou een paard kunnen vergelijken met een enorme ontvanger met een versterker van emotionele trillingen. Hoe goed je ook bent in het verbergen van je gevoelens, je lichaam blijft je werkelijke gevoelens uitzenden. Of je dit nu wilt of niet. Dit gebeurt op een golflengte waarop paarden bijzonder goed kunnen afstemmen.

  • Waarom contact ook zakelijk zo relevant is

    Zakelijkheid associëren we met harde cijfers, duidelijke protocollen, goed lopende machinerieën en concrete resultaten. Dat staat in schril contrast met de ‘softe’ onderwerpen die we binnen de trainingen Baak ook vaak bespreken. Een van die onderwerpen is contact.

  • Terug naar de essentie van je leiderschap

    Complexe veranderingen vragen veel van een leidinggevende. Er zijn leidinggevenden die de uitdaging verfrissend en inspirerend vinden. Maar velen gaan gebukt onder de stress die dit met zich mee brengt. Dan kan het gebeuren dat je het contact met jezelf dreigt te verliezen. Hoe moet je dan anderen inspireren?

  • Jurgen Reese

    Werkzaam voor de Baak als trainer, coach en programma-manager. Ook inzetbaar in acquisitie. De Baak biedt voor mij een inspirerende omgeving, prettige collega's om mee samen te werken, vertrouwen en leuke, uitdagende programma's.

  • Jonah Bavinck

    Ik daag organisaties uit om innovatieve transities te realiseren. Belangrijke thema’s hierin zijn social learning, organizational behavior en thought leadership. Hierin faciliteer, coach en train ik leidinggevenden, teams (MT’s), high potentials en executives. In mijn werk leg ik de nadruk op interventies die een relatie leggen tussen leren en werken. Tot 2014 heb ik bij de Baak gewerkt, nu heb ik mijn eigen bedrijf: Studio Bavinck. Ik ben een creatieve denker in het designen en uitvoeren van leerinterventies en heb veel ervaring in leiderschaps- en talentontwikkeling binnen grote en kleine organisaties, zowel profit als non-profit.

  • Olga Plokhooij

    Ontwikkeling van teams, organisaties of maatschappij begint met de ont-wikkeling van jezelf. Ken u-zelve. Welk uniek pakket van instrumenten heb ik van nature tot mijn beschikking en voor welke plek en rol maakt mij dat geschikt? Daar waar het zelfonderzoek start, start ontwikkeling van bewustzijn. Van het zelf en het grotere geheel waar we deel vanuit maken.
    Zelfkennis vraagt ook om het doorbreken van aangeleerde patronen, herschrijven van scripten, het vrij worden van verwachtingen, het tot rust komen van ego-gedreven manifestatie.
    Spiegelen met anderen in een veilig omgeving zal dit procesvan enorm versnellen. Mijn bijdrage aan persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling richt zich op het faciliteren van processen zelf- en gezamenlijk onderzoek.
    Door training, onderzoek in (stakeholder)dialoog, coalitievorming rond maatschappelijke thema's. Ik opereer vanuit partnerschappen; Spirit of the Age, Leerweg Dialoog en Wisdom Travellers.

  • Koen Mertens

    Ik freelance voor de Baak sinds 2000. De Baak is een plek waar ik professioneel uitgedaagd blijf en waar ik met vele boeiende collega's ervaring en kennis kan delen.

  • Marco Tankink

    De Baak is één van de weinige innovatieve opleidingsbureaus in Nederland. Toen Salsaparilla nog maar net was opgericht stuurde ik de toenmalige directeur een briefje waarin ik uitlegde wat de toegevoegde waarde van Salsaparilla in opleidingsland zou kunnen zijn. Zijn reactie was " kom het maar laten zien op onze eerst volgende klantendag", en zo is de bal gaan rollen. Salsaparilla is huisleverancier van game - interventies bij de Baak geworden. In verschillende open opleidingen van de Baak zitten games van ons. Ook leveren we regelmatig een game-bijdrage in een incompany leertraject. De Baak biedt ons een platform waarop we nieuwe game-ideeën kunnen uitproberen; daartegenover staat dat de mensen en de klanten van de Baak altijd weer erg blij zijn met onze professionaliteit en onze spelen.

  • Marjo Korrel

    "Anone we are smart, together we are briljant." In de meer dan 20 jaar dat De Baak en ik samenwerken, geniet ik vooral van de voortdurende ontwikkeling, innovatie en het zoeken naar creatieve antwoorden op de vragen die in onze complexe omgeving steeds om nieuwe antwoorden vragen.

  • Lidwien Eggermont

    In mijn rol als leiderschapsconsultant, -trainer en coach, ondersteun ik organisaties in het ontwikkelen van zowel de business als de mensen.
    Vanuit afstemming en betrokkenheid, draag ik bij aan het creëren van een omgeving waarin bedrijfsdoelen worden bereikt door effectief gebruik te maken van de talenten en competenties van leidinggevenden en medewerkers.
    Mijn passie ligt in het vertalen van de zachte aspecten van de onderstroom (voelen, denken, drijfveren, waarden) naar concrete doelen en gedrag in de bovenstroom.
    Als senior trainer ben ik verbonden aan de open trainingen Management van Mensen en High Performance Leadership. Daarnaast verzorg ik in-company trajecten rondom de thema’s High Performance Leiderschap, High Performance teams, Purposeful Leiderschap en Betekenisvolle Samenwerking in teams.

  • Toezicht houden op zelfsturende teams, kan dat eigenlijk wel?

    Een belangrijk onderdeel van het 21ste eeuws leiderschap is dat de bevoegdheden lager in de organisatie worden gelegd. Daar zitten immers de mensen die rechtstreeks met de klant in contact staan – goed opgeleide mensen, doorgaans, die snel kunnen inspelen op wat in de markt wordt gevraagd. Zonder hun baas om toestemming te moeten vragen. Het gevolg: meer flexibiliteit, meer ideeën, meer werkplezier.

  • 8 tips: paradoxaal leiderschap in de praktijk

    De snel veranderende wereld van nu, met zijn hoge mate van complexiteit, vraagt om leiders die niet strak één bepaalde eenzijdige koers aanhouden, maar vloeiend kunnen schakelen en balanceren tussen tegengestelde krachten. Kortom: deze tijd vraagt om paradoxaal leiderschap.

  • "Waarom zou iemand zich door jou laten leiden?"

    Tijdens onze Leiderschapstrainingen leer je naast diepgaande persoonlijke ontwikkeling ook de meest relevante theorieën kennen. Zoals ‘Why Should Anyone Be Led by You?’ door Robert Goffee en Gareth Jones. Hier de kern in het kort.

  • Wat wil je nu echt, en wat houdt je dan tegen?

    Pas had ik een intakegesprek met een deelnemer voor de training Bezielend Leiderschap. Een leidinggevende aan 100 mensen: over wat hij eigenlijk wil en wat hem tegenhoudt om voluit en vrij te leven. Hij heeft al veel cursussen gedaan, maar die vragen kan hij niet beantwoorden. Nog niet, want 10 minuten later zijn we bij de kern.

  • Joop van den Beuken

    Ik begeleid mensen, teams en organisaties met vragen over het aansturen van hun professionals in relatie tot 'verandering en gedrag'. Leidinggeven (aan eigen-zinnige professionals) is niet iets wat zich in isolement afspeelt. Bij het aansturen heb je zowel te maken met de ‘R’ van resultaten als de ‘R’ van relatie en gedrag. Vragen en ervaringen die gaan over afstemmen op eigen gedrag (waaronder onzekerheden, beïnvloedingsmogelijkheden, vertrouwen, moed, zichtbaarheid) en dat van anderen en aansturen (over autoriteit, duidelijkheid, richting geven, verbinden en samen-werken). Kortom, vragen over gewenste andere ervaringen, over 'anders dan meer van 't zelfde' en 'anders en meer van jouzelf'. Naast mijn werk als programmamaker leid ik ook het Maastrichtse HBD bureau 'Scil For Your Skills'. Ik publiceerde eerder een aantal boeken en artikelen in relatie tot mijn werk, ''Acties die coachen tot een succes maken; voorbereiden op coachen in vijf stappen'' en "Coachen: it takes 2 to tango; een afstemmingsmethode.

  • Josette de Goede

    Onze snelle, rigoureus veranderende wereld stelt eigentijdse eisen aan mensen en organisaties bij het waarmaken van hun ambities. Josette ondersteunt leiders, professionals, bedrijven en non-profit organisaties bij het aangaan van nieuwe uitdagingen en het realiseren van de noodzakelijke veranderprocessen. Gepassioneerd zoekt ze met hen - op de grensvlakken van psychologie, sociologie, bedrijfskunde en organisatiekunde - naar nieuwe vormen van organiseren die passen bij de vragen van deze tijd, het verbinden van (tegen)polen en tegelijkertijd het echt anders denken of het onverwachte doen om doelen te verwezenlijken.

    Ze heeft ruim dertig jaar ervaring op het snijvlak van strategie, leiderschap en verandering. Als leider was ze onder andere statutair directeur executive education bij de Rotterdam School of Management en director of international affairs bij de Baak. Daarnaast was en is ze nationaal en internationaal actief als ‘veranderkundige’, is ze commissaris/toezichthouder bij onderwijsinstellingen en woningcorporaties en modereert ze dialogen voor bestuurders. Ze behaalde twee Masters in Change Management en staat ook zelf voor Lifelong Learning.

Anderen bekeken ook

De trainingen van de Baak zijn specifiek ontworpen om een
impact te geven op verschillende niveaus.
Scroll up