Strategie-journey door Amsterdam langs innovatiegerichte organisaties

Tijdens de tweede dag van module 1 maak je een strategie-journey door Amsterdam. Je bezoekt drie bijzondere innovatiegerichte bedrijven: van startups tot corporates en van overheid tot sociaal-maatschappelijk betrokken organisaties. Verbreed het kader waarbinnen je handelt, krijg nieuwe inzichten en laat je inspireren. Leer hoe deze bedrijven omgaan met hun strategische vraagstukken. Na afloop van deze dag zit je vol nieuwe ideeën die je kunnen helpen bij je eigen casuïstiek.

 

Nieuwsgierig welke organisaties deel uitmaken van ons netwerk? Hieronder stellen ze zich graag even voor.

Echte verandering komt van onderaf! Nudge realiseert positieve gedragsverandering door nauw samen te werken met onze community van 58.000+ mensen en 300+ partnerorganisaties aan projecten en campagnes die de wereld beter maken. Wij zetten onze ervaring in om organisaties te veranderen van onderaf. Wij helpen organisaties hun ambities vorm te geven en te realiseren! Door mensen te raken in hun hoofd én in hun hart, en door de juiste cultuur en context te creëren waarin expertise vanuit alle lagen naar boven komt en plannen ook echt worden uitgevoerd. Nudge gelooft in kleine stapjes. Niet omdat kleine stapjes genoeg zijn, maar omdat kleine stapjes grote sprongen mogelijk maken.

“De bedrijven-dag heeft mij geleerd om met focus op je doel af te gaan! Hou het eenvoudig (stap voor stap) en zoek gelijkgestemden. Blijf onderweg checken of je nog aansluit bij je omgeving en bezig bent met de dingen die er toe doen voor het bereiken van je doel.”
Jipke Detrie - Afdelingshoofd Logistiek Universiteit Utrecht

Vandebron is dé marktplaats voor duurzame energie. Bij Vandebron kies je zelf van wie je 100% lokaal opgewekte energie koopt. Kies je voor Vandebron, dan komt je geld direct bij een lokale, schone energiebron terecht. Zo maakt jouw keuze echt een verschil en maken we samen Nederland een stukje groener. Bovendien ben je vaak goedkoper uit, weet je zeker dat je geld goed terecht komt en ben je net zo zeker van energie als bij een traditionele energieleverancier.

“Leuk intermezzo; het bezoek aan GrownDown Town en Vandebron heeft me in een andere denkmodus gezet. Het bracht verbinding van theorie naar de praktijk. De interactie heeft nieuwe inzichten gebracht. Ben het gewoon gaan doen.”
Maarten van Duren - Teammanager Leven Collectief, Nationale Nederlanden

RAI Amsterdam organiseert evenementen in binnen- en buitenland en exploiteert het RAI Convention Centre in Amsterdam. Jaarlijks verwelkomt RAI zo’n 1,5 miljoen bezoekers en 18.000 exposanten tijdens circa 500 evenementen. Innovatie, kennisdeling en matchmaking – evenementen kunnen niet zonder deze ingrediënten. En als je dit verder afpelt, dan gaat het bij evenementen uiteindelijk om de waarde van de ontmoeting. Bij de RAI is dit niet voor niets de kern van de strategie en de innovatiefocus.

“Tijdens ons bedrijfsbezoek spraken we met bevlogen ondernemers. Die bevlogenheid is wat mij betreft cruciaal om als strategos succes te boeken.”
Johan van den Berg

Wij zijn GrownDownTown en Rooflife – een groen design bureau met als missie om de steden wereldwijd te vergroenen en te vergroenten. Wanneer straks 75% van de wereldbevolking in steden woont, dan moeten de steden leefbaar zijn: frisse lucht, ontspanning en voldoende vers voedsel. Daarnaast moet de stad weerbaar worden tegen weersinvloeden: stortbuien en hittestress. Deze stedelijke uitdagingen bestrijden wij met innovatieve groene oplossingen die integreren met de stad: daktuinen, subtropische binnentuinen en urban farming in de breedste zin van het woord.

“De bedrijven bezoeken vond ik heel inspirerend! Wat het meest indruk op mij heeft gemaakt is: ‘Denk buiten de bestaande kaders, probeer nieuwe ideeën uit’. Daarvoor is vooral lef, inspiratie en heel veel bezieling nodig. Dat is de basis, strategie volgt daarop. Voor mij was dat een eye opener; daar ben ik goed in!”
Erna Kroese - Manager talentonwikkeling bij stichting het Inter-lokaal en tandem

Topsport Amsterdam helpt talentvolle topsporters en topsport-verenigingen hun ambities te realiseren. Zo kunnen talentvolle sporters zich ontwikkelen tot internationale medaillekandidaten. Daarnaast zorgen wij voor een portfolio aan nationale en internationale topsportevenementen in Amsterdam. Deze bieden de sporters de kans te excelleren in eigen stad en land. Bovendien zetten wij Amsterdam (inter)nationaal op de kaart als stad waar ook de topsport een prominente plaats inneemt. Als publiek private Stichting opereren wij in nauwe samenwerking met NOC*NSF en Gemeente Amsterdam in een zeer complex ecosysteem van partijen uit sport, onderwijs, huisvesting, wetenschap, zorg, politiek, media, kunst, cultuur en bedrijfsleven.

“Ik mocht een bezoek brengen aan “Vandebron” en “Grown Down Town”. Inspirerend om te zien hoe jonge ondernemers een groots, uitdagend en inspirerend doel formuleren. En vooral: hoe dat hen en hun medewerkers motiveert. En ook: hoe het medewerkers én klanten bindt. Mooie, betrokken doelen blijken op die manier zowel bij te dragen aan een gezond bedrijf, als aan een iets betere maatschappij. Iets dat begint met de “BHAG”, maar ook staat of valt bij gedreven, bevlogen en betrokken leiderschap – zoals Vandebron en Grown Down Town lieten zien.”
Rob Groen - Strategisch adviseur bij de gemeente Roosendaal

Dignita restaurant maakt onderdeel uit van het Not For Sale sociale ondernemingsmodel. Dit is een internationale organisatie die door middel van sociale ondernemingen gecertificeerde trainingsprogramma’s aanbiedt en ondersteuning geeft aan een kwetsbare doelgroep. Op die manier helpen Not For Sale en Dignita deze mensen om weerbaarder te worden terwijl ze re-integreren op de arbeidsmarkt en in de maatschappij.

Terug naar Baak Strategie Programma


Scroll up