“Ik denk nu veel meer in scenario’s.”

News Detail

Interview met Marjet van Baggum, programmamanager bij zorgverzekeraar CZ, en oud-deelnemer van het Baak Strategie Programma.

Marjet van Baggum geeft functioneel leiding aan een aantal strategische zorginnovatieprogramma’s: “Je moet kiezen hoe je dit inricht en wat je rol als verzekeraar is. Hoe kunnen we slimmer met zorg omgaan maar tegelijkertijd kwaliteit blijven leveren?” Lees meer over hoe zij dit doet en wat ze leerde bij het Baak Strategie Programma.

Zorgkosten in de hand houden

Marjet leidt onder andere het programma ‘e-Health’ en ook daarbij is de vraag hoe je enerzijds de technologische mogelijkheden kunt benutten en anderzijds de kosten kunt beperken. Ook hierin moet je kiezen met als doel om zo veel mogelijk mensen zorg te verlenen. Door de vergrijzing zijn er ook steeds meer verpleegkundigen nodig. De vraag is hoe je dat in de hand houdt.

Inzetten op innovatie

Inzetten op innovaties is dan een antwoord. Een voorbeeld is het programma rond complexe wonden, dat gaat over zo’n 350.000 patiënten die vaak jarenlang worden behandeld. We hebben ingezet op verbetering van kennis in de thuiszorg, waarbij de nadruk lag op de juiste zorg door de juiste behandelaar op het juiste moment. Dat leverde op dat minder mensen onnodig naar het ziekenhuis hoefden te gaan.

Beeldschermconsult en cameracontact met ouderen

Slimmer betekent niet altijd beter volgens Marjet. Zo pakte een innovatieve ontwikkeling als ‘beeldschermconsulten’ niet goedkoper uit omdat na de diagnose op afstand de arts toch weer zei: “kom toch ook nog maar even langs”. Dan heb je met dubbele kosten te maken. Een voorbeeld waar zorg op afstand wel zijn nut kan bewijzen is cameracontact met ouderen, zodat er geen 24 uurszorg nodig is.

Je kunt heel goed strategisch zijn zonder een visionair te zijn

Over het Strategie Programma van de Baak: “Voorheen dacht ik dat ik een groot strateeg of visionair moest zijn, dat strategisch inzicht een aangeboren vaardigheid is, na de training bij de Baak dacht ik veel meer in scenario’s: ‘wat als er dit gebeurt’ en ‘wat als er dat gebeurt’. Verder besefte ik dat er mensen zijn met een geweldige visie en ik dan alleen hoef te onderzoeken hoe ik dat kan operationaliseren. Ook is me heel duidelijk geworden hoe je mensen kunt meenemen. Je kunt met andere woorden heel goed strategisch zijn zonder een visionair te zijn.”

Een verhaal vertellen

Volgens Marjet zijn we gewend aan het beeld van de grote roerganger die ons vertelt hoe het gaat worden, maar is het minstens zo belangrijk om mensen mee te nemen in je verhaal. Als dat niet lukt, dan sta je daar met je mooie strategie die niemand aanspreekt. “Wat ik vooral heb geleerd, is om een beeld te schetsen. Ik heb geleerd na te denken over wat iets betekent voor anderen door te kijken met hun blik. Het is belangrijk om je verhaal op een aansprekende manier te vertellen, beelden op te roepen die mensen herkennen waardoor je strategie beter landt.”

Eyeopener

“Als je met de training start denk je dat je komt voor de theorie, maar de echte eyeopener blijkt dan toch te zitten in het gedeelte: ‘hoe neem je mensen mee, hoe haal je ze uit de weerstand?’ Dat had een onverwachte grote impact. Als je een ander wilt overtuigen dat ben je geneigd te kijken naar die persoon in zijn rol als medewerker, als manager, als klant. Diegene is niet zijn rol, diegene is een persoon. Als je iemand echt ziet, en daar in laat zijn, dan kun je iemand pas echt overtuigen. In één van de oefeningen die we bij de Baak deden zie je letterlijk dat iemand die met respect wordt behandeld, bijna automatisch met je meebeweegt. Het trainingsprogramma van de Baak biedt een mooi evenwicht tussen goede kennis over strategie-ontwikkeling en mensen overtuigen vanuit het hart.

 Naar andere ervaringen >

Marjet van Baggum, programmamanager zorgverzekeraar CZ
Deelnemer Baak Strategie Programma

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up