Tips om effectiever te communiceren

News Detail

Ervaar jij als medewerker dat er te veel gepraat wordt binnen de politiek & de overheid en te weinig 'gedaan'?

Dit heeft waarschijnlijk wel zo zijn reden; je hebt immers met zeer veel belanghebbenden te maken. Toch zou je het efficiënter en sneller willen laten verlopen. Wat maakt dat een gesprek voor beide partijen helderheid en uitkomsten biedt? Komt wat jij bedoelt altijd zo over? Hoor je wel écht wat de ander zegt? Regelmatig belanden mensen door een reflex in de valkuil van 'oud communicatie-gedrag' terwijl zij het vaak goed bedoelen. Leer meer over de ingrediënten van effectieve communicatie!

Bereidheid

Het eerste ingrediënt is dat je bereid bent om zelf te veranderen. Stel je wilt leren luisteren, dan is het niet voldoende wanneer je je mond houdt en een paar vragen stelt. Je moet minimaal geïnteresseerd zijn en de bereidheid hebben om je echt te verdiepen en in te leven in de ander. Alleen dat geeft de mogelijkheid om een effectieve uitwisseling te hebben.

Modellen

Volg geen model wanneer je met iemand communiceert. Als je er één volgt over bv. hoe je moet luisteren, dan ben je vooral bezig met die modellen en luister je niet. Tijdens een gesprek is het belangrijker om te achterhalen wat jouw oordelen zijn over jezelf en de ander. Die hebben namelijk veel invloed op hoe je met elkaar communiceert. Communicatie gaat over houding en innerlijke motivatie. Dat is niet in een model te vatten.

Persoonlijke communicatie

Communicatie begint bij jezelf en de natuurlijke manier waarop je communiceert met je hele wezen. Daarom is het ook per definitie persoonlijk. Wanneer twee mensen vragen aan je stellen, zou je waarschijnlijk verschil kunnen merken in welke persoon daadwerkelijk geïnteresseerd is en wie minder. Dat maakt de communicatie van de ene effectiever dan die van de ander. Persoonlijk durven zijn, is ook een belangrijke component voor effectieve communicatie.

Juiste effect? 

Vaak zijn mensen zich weinig bewust van de manier waarop ze communiceren, maar ze merken wel de effecten ervan en hebben daar in veel gevallen last van. Ze voelen zich niet gehoord of de ander doet niet wat zij willen. Plaats jij negatieve effecten vaak buiten jezelf, dus geef je anderen de schuld? Wanneer je je bewust wordt van juist je eigen achterliggende houding en motivatie en deze verandert, dan verandert je communicatiegedrag vanzelf en meestal ook de reactie van de ander.

Half miljoen

Een mooi voorbeeld: je ziet iemands 'luistervaardigheden' aanmerkelijk toenemen als je hem vertelt dat je een half miljoen voor hem hebt en hij er via vragen achter moet komen hoe hij dat kan krijgen. De juiste vragen komen dan razendsnel vanzelf! Hij gaat zo effectief mogelijk communiceren. Een ingrediënt van effectieve persoonlijke communicatie is dus het belang inzien van een goede uitkomst en daarnaar te handelen.

Jouw talenten staan voorop!

Effectieve persoonlijke communicatie is een zoektocht naar de manier waarop je met je hele 'persoon' communiceert. Het gaat dan niet over wat er 'fout' is, maar over wat er nog meer in het vat zit voor jou, waarmee je andere effecten krijgt. De belangrijkste voorwaarde is dat je de moed hebt om je tekortkomingen onder ogen te zien, de moed om onvolmaakt te zijn en je kwetsbaar op te stellen. Een andere voorwaarde is dat je inziet dat anderen ook hun talent én tekortkomingen hebben.

Persoonlijke stijl

Iedereen is uniek en de kunst is om jouw achterliggende persoonlijke stijl te ontdekken en in te zien wat je er nog meer mee kunt bereiken. Daardoor worden de veranderingen in jou steeds dieper en duidelijker waarneembaar.

Wanneer je meer rekening gaat houden met al deze ingrediënten zal je zeker de resultaten hiervan gaan merken. Mensen gaan anders op jou reageren en het effect van jouw gesprekken neemt toe. 

Door Ada le Clercq, trainer bij Effectieve Persoonlijke Communicatie.

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up