News Detail

"(...) it's about stopping this notion that you need to plan everything (...)"

Kun je een lange-termijnstrategie maken in een tijdperk dat sterk in beweging is? Durf je de schijnzekerheden van controle en planning los te laten? Joi Ito, directeur van het prestigieuze MIT MediaLab, geeft zijn visie op innovatie en strategie.

Ontwikkeling in chaos

Als Japanner is hij persoonlijk geraakt door de vulkaanuitbarsting bij Fukushima in 2011. Na de ramp ontstond veel onzekerheid en behoefte aan informatie terwijl overheid en NGO’s niet in staat waren om deze informatie te verstrekken. Samen met een groep betrokkenen bouwde hij in twee weken een netwerkorganisatie. Deze organisatie is uitgegroeid tot een van de grootste initiatieven op het gebied van burger-wetenschappelijke projecten. De grote succesfactor was: 'de missie scherp voor ogen houden en onderweg de route bepalen'.

Niet plannen, maar doen

Innovatie wordt steeds minder ontwikkeld in laboratoria of bij grote instituten, maar in snel tempo op de markt gebracht. 'Rapid prototyping', ofwel: kort cyclisch bedenken, uitproberen en bijstellen zonder vooraf een blauwdruk of een planning te maken. Dit wordt in software-ontwikkeling 'agile development' genoemd.

Belangrijke principes voor "agile development"

Joi Ito geeft ons drie principes:
  1. Sta in contact met je omgeving.
  2. Sta open om te leren.
  3. En de belangrijkste: houd je ogen open en wees helemaal aanwezig.
Bekijk hier zijn TED-talk:

Aan de slag

Strategie wordt geboren in de realiteit. Het vraagt een andere vorm van waarnemen en bewustzijn om met een frisse blik te kunnen zien wat er nodig is. Het ontwikkelen van een strategisch kompas is hierbij essentieel. Dit kompas heeft als ijkpunt de missie en het DNA van je organisatie. Met je persoonlijke kompas bepaal je vervolgens de eerste stappen. In je persoonlijke kompas word je geholpen door je professionele intuïtie, je innerlijke morele kompas en je skills om samen met anderen de stappen te zetten. Deze aanpak vraagt een bepaalde lenigheid om adaptief te kunnen reageren op de omgeving.

Wil je verder leren over de vele andere aspecten die je helpen bij de strategische herpositionering van je organisatie of afdeling? Volg dan het Baak Strategie Programma.

Anderen bekeken ook

De trainingen van de Baak zijn specifiek ontworpen om een
impact te geven op verschillende niveaus.

Meer inspiratie

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


  • per_marjet_van_baggum

    Voor strategieontwikkeling hoef je geen visionair te zijn

    Artikel

    “Als je met de training start denk je dat je komt voor de theorie, maar de echte eyeopener blijkt dan toch te zitten in het gedeelte: ‘hoe neem je mensen mee, hoe haal je ze uit de weerstand?’ Dat had een onverwachte grote impact"
    Marjet van Baggum. Programmamanager bij zorgverzekeraar CZ
    Lees het interview >

    Lees meer...

Scroll up