Empty Page Section

Leiden en ondernemen is mensenwerk

Leiden is tegenwoordig meer dan leidinggeven. Netwerkeconomie, duurzaamheidskwesties, globalisering en sociale media … de wereld is definitief veranderd. Klanten en medewerkers zijn kritischer en mondiger dan ooit. Gewoon aansturen werkt niet meer, je moet als leider stevig aanwezig zijn als persoon en je strategische intelligentie inzetten. Hoe zorg je ervoor dat de leiders in je organisatie toekomstbestendig zijn?

Authentiek en geloofwaardig

Sterk leiderschap begint bij de leider als persoon. Kun je goede samenwerking initiëren en beïnvloed je tactisch het politieke krachtenveld? Wat zijn de talenten en valkuilen? Daarnaast is een open houding belangrijk in deze tijd waarin veel veranderingen plaatsvinden. Leiders moeten bijna dagelijks flexibel inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Dat bereik je niet alleen maar door mensen meer eigenaarschap te geven. Dit leidt tot snellere beslissingen en acties. Dit is typisch voor nieuw leiderschap.

“Durf uit je comfortzone te stappen en motiveer anderen dit ook te doen. Het levert verassende en nuttige inzichten op.”

Sturen en loslaten tegelijkertijd

De rol van leiders is om richting te geven vanuit de organisatiedoelstelling, uitdagingen te formuleren en mensen in beweging te brengen. Daarna is het de kunst om los te laten. Leren vertrouwen dat medewerkers de juiste beslissingen nemen zelfs als er tegengestelde belangen of meningsverschillen spelen. De leider blijft sparringpartner, degene aan wie verantwoording wordt afgelegd en de verbinder tussen alle lagen van de organisatie. Wendbaar leiderschap staat voor het creëren van een context waarin gewone mensen buitengewone dingen gaan doen.

“Naast dat ik mezelf als leider heb ontwikkeld, weet ik nu ook hoe ik de ontwikkeling van mijn eigen medewerkers en collega’s kan coachen.” 

Deelnemers na een incompany traject leiderschapsontwikkeling …

  • Geven op resultaatgerichte en relatiegerichte wijze leiding, waarbij zij flexibel zijn in hun stijl.
  • Vertalen actuele ontwikkelingen naar consequenties voor hun eigen afdeling en sturen zo medewerkers in een steeds veranderende organisatie.
  • Stralen zelfvertrouwen uit en weten de status-quo van hun teams op een positieve manier uit te dagen.
  • Weten hoe ze hun kennis en vaardigheden op collega’s overbrengen, zodat ze individueel én als organisatie actief en duurzaam bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Wil je sparren met onze experts over het versterken van leiderschap in jouw organisatie? We komen graag en vrijblijvend bij je langs voor een Bouw-gesprek. Of neem contact op over de mogelijkheden van incompany trainingen met één van onze adviseurs: 0343-556369, advies@debaak.nl.

Bekijk de andere thema's van onze maatwerktrainingen

Advies nodig

 

Neem contact op met onze adviseurs via

Telefoon
0343-556369
E-mail
advies@debaak.nl

Meer inspiratie

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


  • teaser_0034

    De 6 gewoontes waar nieuwe leiders écht vanaf moeten

    Artikel

    Iets nieuws leren staat altijd hoog op het prioriteitenlijstje van een manager. Maar, nu er meer initiatief van de werknemers wordt verwacht, vraagt dit nog iets veel moeilijkers, namelijk dingen áfleren. Lees meer over de 6 gewoontes die nieuwe leiders kwijt moeten zien te raken.

    Lees meer...

  • teaser_0000

    Leiden en ondernemen is mensenwerk

    Bedrijven en instellingen vernieuwen zichzelf onophoudelijk. Om kansen te creëren of om zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden. Eén ding is duidelijk: ontwikkelingen gaan steeds sneller en omstandigheden worden steeds complexer. Dat vraagt nogal wat van ons leiderschap.

    Lees meer...

  • header_0015

    Het einde van de manager?

    Artikel

    Steeds meer mensen vragen om nieuwe manieren van werken. Ze willen zelf beslissen en hun talenten gebruiken en ontplooien. (Grote) Organisaties kunnen er niet meer om heen. Managers laten verdwijnen is niet de oplossing. Wel dat zij zichzelf transformeren in leiders die condities scheppen, faciliteren en ondersteunen.

    Lees meer...

  • teaser_0026

    Onderzoek: Succesfactoren van Leiderschapsontwikkeling

    Om succesvol te blijven, moeten organisaties flexibel en efficiënt zijn, met klantgerichte en betrokken medewerkers. Een belangrijke manier om dat te bereiken is door managers te ontwikkelen die daar leiding aan kunnen geven. Dat maakt dat leiderschapsontwikkeling steeds meer een significante succesfactor is voor organisaties.

    Lees meer...

  • Disruptieve omgeving vraagt om gedeeld leiderschap

    Artikel

    Bijna alle organisaties zoeken naar manieren om sneller mee te kunnen bewegen met de markt, aldus Rob Bos, leiderschapsspecialist van de Baak: 'Om antwoord te vinden op de vaak complexe uitdagingen wordt leiderschap steeds vaker gedeeld zodat de juiste kennis snel toegepast kan worden. Wanneer organisaties kiezen voor deze aanpak wordt de rigide top-downstructuur vervangen door wisselende leiderschapsvormen en gedeelde verantwoordelijkheden. Het belang van de klant is daarbij sturend. Huidige leiders krijgen een andere rol dan ze gewend zijn.

    Lees meer...

Scroll up