Toen ik leiding gaf aan de invoering van een nieuwe werkwijze en nieuw systeem, merkte ik dat ik moeite had met de weerstand die deze verandering bij sommige collega’s opriep. Ondanks al mijn argumenten kreeg ik een aantal mensen niet mee. Mijn plannen waren goed onderbouwd en onderzocht. Het werkte, dat was duidelijk. Waarom dan toch die weerstand en negativiteit? Ik wist er niet goed mee om te gaan.
Ik stel nu veel meer ‘waarom’ vragen
In de training wilde ik meer inzicht krijgen in de effectiviteit van mijn eigen gedrag, drijfveren van anderen en wat kan ik kan doen om mensen op een positieve manier in beweging te krijgen. Ik leerde dat ik veel meer de ‘waarom’ vraag moet stellen.
Voor deze training was ik in gesprekken altijd heel hard aan het werk om bijvoorbeeld oplossingen aan te dragen of argumenten. Door veel meer te vragen weet je beter wat er bij de ander speelt en kun je daar op aansluiten. Het model Spiral Dynamics gaf inzicht in mezelf en anderen. Iedereen heeft iets anders nodig om in beweging te komen. Wat voor mij werkt, werkt dus niet altijd voor een ander. Hier heb ik heel veel aan gehad!
De sfeer in de groep was heel fijn en de trainers waren inspirerend met het delen van hun kennis en ervaring. Ik weet nu hoe je mensen actief betrekt en trek niet meer al het werk naar mij toe. Ik ben nu veel bewuster van wat mensen nodig hebben waardoor de samenwerking met collega’s beter is geworden.
Naar andere ervaringen >