“We hebben dankzij de training nu echt de juiste focus te pakken. Onze klanten krijgen daardoor meer aandacht en komen vaker terug. De rollen van onze medewerkers zijn duidelijker afgebakend, waardoor zij zich meer kunnen specialiseren in de werkzaamheden waar ze echt goed in zijn. Hierdoor kunnen we onze klanten nog beter te woord staan!” – Robbie van Gils, manager Commercie & Operatie bij Bouwmaat Ter Steege Handel
Hoe implementeer je een veranderende managementstructuur in de organisatie?
Bouwmaat ziet dat de klantbehoefte verandert en de concurrentie toeneemt. Er is een transformatie naar een verkoopgerichte multichannel-organisatie nodig, waarin klanten hun producten via verschillende kanalen kunnen kopen en ontvangen. Zo kan Bouwmaat de klantbelofte en het rendement overeind houden onder toenemende concurrentiedruk. Om dit te bereiken scheidt Bouwmaat de commerciële en logistieke functies meer van elkaar. Deze functies gaan binnen de vestiging samenwerken onder ‘De Nieuwe Opstelling’.
Bijzondere leiderschap-coaching en training op de werkvloer
Onze trainers hebben 50 managers begeleid, verdeeld over 25 vestigingen bij twee franchisenemers van Bouwmaat, allemaal op de werkvloer. Daarbij waren er 2 soorten interventies: op de werkplek en in verbindingsgroepen.
- Op de werkplek werden steeds een Manager Logistiek en een Manager Commercie samen begeleid bij het samenwerken in ‘De Nieuwe Opstelling’. Samen met een begeleider bepaalden zij een persoonlijk ontwikkelplan, de werkwijze en de thema’s om dit in de vestiging te implementeren.
- In de verbindingsgroepen deelden 6 managers van 3 vestigingen hun aanpak en vormgeving van ‘De Nieuwe Opstelling’ binnen hun vestiging. Elk kwartaal kwamen ze bij elkaar en samen met de begeleider bespraken zij hun initiatieven, ervaringen en voortgang. Ook kwamen persoonlijke of strategische worstelingen aan de orde en bedachten zij samen nieuwe oplossingen.
Tegelijkertijd was er een overkoepelende navigatiegroep die de voortgang monitorde. Zij bekeken wat nodig is gezien de ontwikkelingen in de organisatie en in de context. De accountmanager en begeleider van de Baak zorgden voor een goed verloop van het proces.
“Dit traject was erg bijzonder om te doen omdat een groot deel in de vestigingen van Bouwmaat op de werkvloer was. Dat gaf direct een zichtbaar resultaat in de praktijk!” – Brenda Wigleven, accountmanager bij de Baak.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Wil je weten of een incompany training geschikt is voor jouw organisatie? Onze adviseurs staan voor je klaar. Bel gerust voor meer informatie: 0343-556369 of mail naar advies@debaak.nl.