1. Contact
Een robot is voorspelbaar, doet wat er gevraagd wordt en is nooit chagrijnig, manipulatief of emotioneel. Mensen kunnen persoonlijk contact maken, liefde tonen, hebben gevoel voor humor, kunnen relaties bouwen en onderhouden. Een relatie met een robot is nooit gelijkwaardig aan een menselijke relatie.
Wat dit betekent voor leiderschap
Routinematig werk wordt overgenomen door robots. Dat gaat behoorlijk ver, van automatische marketing tot een zorg-robot. Wat blijft er dan over? De typische menselijke eigenschappen als creativiteit en het vermogen samen te werken. Want alleen daarmee kun je nieuwe oplossingen bedenken en inspelen op steeds snellere, (technologische) ontwikkelingen. Als leider moet je daarom meer dan ooit in staat zijn om mensen te begrijpen en hun talenten aan te sturen.
2. Fysiek
Groot voordeel van de robot is dat deze repareerbaar is. Dat maakt hem minder kwetsbaar dan de mens. Een robot kan ook verschillende formaten hebben, van heel groot tot heel klein, heeft geen water en voedsel nodig. Daarom is een robot dag én nacht heel geschikt voor routinewerk en zwaar en gevaarlijk werk in alle omstandigheden.
Wat dit betekent voor leiderschap
Het gebruik van robots betekent een enorme uitbreiding van de mogelijkheden voor het doen van werk. Dat betekent voor mensen veiligere en gezondere werkomstandigheden. Leiders denken nu al na over de toekomst van gezonde werkomstandigheden, zowel fysiek, emotioneel en ideëel.
3. Communicatie
Bij robots is de communicatie ‘feitelijk’: informatie-overdracht. Mensen maken persoonlijk contact waarbij gevoelens een belangrijke rol spelen. Bij communicatie tussen mensen kan ‘ruis’ ontstaan, de boodschap wordt door de ontvanger anders geïnterpreteerd dan dat de zender bedoeld had. Lichaamstaal en kleine nuances, zoals waar de klemtoon gelegd wordt of hoe iemand kijkt, spelen een rol.
Wat dit betekent voor leiderschap
Leidinggeven aan robots is rechtlijnig. Een robot doet namelijk altijd wat er van hem gevraagd wordt en hij handelt zoals hij is geprogrammeerd. Mensen zullen daarentegen altijd emotionele wezens blijven. Daarom vraagt leidinggeven aan mensen van de leider dat deze uitstekend kan communiceren en zich ook bewust is van lichaamstaal en het risico op ‘ruis’.
4. Informatie
Robots kunnen razendsnel informatie verwerken en delen. Ze hebben een onbegrensde calculatie capaciteit, zijn logisch en accuraat. In tegenstelling tot mensen die beperkt zijn in de hoeveelheid informatie die zij kunnen verwerken.
Wat dit betekent voor leiderschap
De hoeveelheid informatie die robots kunnen verwerken en overdragen, leidt tot een enorme uitbreiding van de mogelijkheden. Maar brengt ook risico’s met zich mee. Informatie kan namelijk gebruikt worden voor verkeerde doeleinden. Robots hebben geen idee van ethiek, zij kunnen niet bepalen of iets ‘goed’ of ‘slecht’ is. Mensen kunnen dat wel. Voor leiders is het daarom belangrijk dat zij bewust zijn van de risico’s van informatie en informatieoverdracht. Een dat zij ervoor zorgen dit gecontroleerd wordt en dat het veilig en verantwoord is.