Interview met Judith, IT Manager bij een multinational
(Dit verhaal is onderdeel van de serie inkijkje thuiswerken in coronatijd)
Thuiswerken in coronatijd
Judith werkt als IT Manager voor een multinational in hydraulische gereedschappen en is verantwoordelijk voor de IT ondersteuning van de 15 locaties in Europa. Haar team zit verspreid over diverse locaties in Nederland en de UK. Op afstand werken en managen is ze dus wel gewend, maar volgens Judith vraagt deze tijd van haar wel een andere leiderschapsstijl.
Wat deed jij de dag na het kabinetsbesluit?
“Onze eerste actie was natuurlijk om alle gebruikers in Nederland te helpen om vanuit huis te werken, met name degenen die geen laptop hebben. Collega’s die een laptop hebben zijn al meer gewend om flexibel te werken.”
Is het werk van jou en je team veranderd?
“Voor het hoofdkantoor houden we bij wie er thuis werken, of er mensen ziek zijn, en wie er op kantoor of in de fabrieken werkt (wij vallen onder de vitale sector dus in de productie wordt op aangepaste wijze doorgewerkt). Dagelijks checken we of er issues zijn met onze IT-systemen. Gelukkig is dat nog nauwelijks voorgekomen. Er is ook werk dat we nu niet kunnen doen. De tijd die hierdoor vrijkomt wil ik graag zo goed mogelijk laten benutten om achterstanden weg te werken en voor bijvoorbeeld professionalisering. Wekelijks stem ik met mijn team af waar onze prioriteiten liggen. Omdat iedereen nu individueel werkt, voel je wel meer behoefte aan controle dus ik ben iets meer aan het micromanagen.”
Op welke manier hou jij contact met je team?
“Ik werk veel met Teams. We chatten veel of hebben een (video)meeting. Ik vind het juist in deze tijd belangrijk om te weten hoe het met iedereen gaat. Niet iedereen kan even goed omgaan met de relatieve isolatie waarin we ons bevinden. Mensen hebben hun zorgen, zijn onzeker wat dit allemaal betekent. Voor hun toekomst, hoe lang dit gaat duren, bang om ziek te worden. Er is meer behoefte aan empathie.“
Welke ervaring en inzicht springt er wat jou betreft echt uit?
“Ik ben trots op mijn team dat alle gebruikers zo goed heeft gefaciliteerd om vanuit huis te werken. We hadden net de uitrol gedaan van Teams - perfecte timing! De adoptiegraad is erg hoog al zie ik ook wel dat mensen er nog even aan moeten wennen en bijvoorbeeld niet met beeld willen bellen omdat ze ongeschoren of met ongekamd haar achter de computer zitten. Het videobeeld hoort er natuurlijk wel bij, maar dat gaat vast wennen.”
“Het managen van een team op afstand vraagt wel een andere aanpak, van afspraken en vertrouwen. Als je managementstijl is gebaseerd op veel informeel persoonlijk contact met je teamleden, dan zal dat wel wat aanpassing vragen.”
“Verder heb ik leuke nieuwe manieren van contact langs zien komen. Collega’s die elkaar rond lunchtijd 15 minuten bellen, en van digitale vrijdagmiddagborrels.”
Is thuiswerken voor jou lastig te organiseren?
“Voor mij persoonlijk is het niet een grote aanpassing, maar er is natuurlijk een hele andere dynamiek met twee werkende ouders thuis en een dochter met huiswerk. Best een uitdaging soms om een rustige plek (met goede internetverbinding) te vinden en om te videochatten.”
Wat mis jij het meest nu je thuis werkt?
“Ik mis het persoonlijk contact het meest, het praatje bij de koffieautomaat, en natuurlijk een rustige werkplek. Thuis loopt werk en privé sneller door elkaar, en je hebt toch het gevoel dat je evenveel wilt doen als normaal. Positieve kanten vind ik de grotere betrokkenheid bij het schoolwerk van mijn dochter, meer tijd met het gezin doorbrengen en de rust om even niet te hoeven reizen voor mijn werk.“
“Ik verwacht dat de kijk op thuiswerken zal veranderen, dat we dat meer blijven doen. Dus wat dat betreft kunnen we een hoop van deze tijd leren. “