Heldere en effectieve communicatie is essentieel, ongeacht je functie of rol binnen een organisatie. Of je nu een leidinggevende bent, die het team beter wil aansturen of een professional, die meer zichtbaar wil zijn in de organisatie. Om je werk goed te doen, is het niet alleen belangrijk dat je over de juiste kennis en vaardigheden beschikt, maar ook dat je je ideeën goed weet over te brengen. Toch merk je dat de boodschap niet altijd overkomt zoals je het bedoelt en dat je anderen in de organisatie niet gemakkelijk kan overtuigen. Misschien krijg je zelfs wel eens te horen dat je goede ideeën hebt, maar dat je wel wat zichtbaarder mag zijn. Dan kan het helpen om effectiever te leren communiceren. Je wil graag gehoord worden, anderen overtuigen en je successen delen, maar wel op een manier bij jou past. Wat is de kunst van overtuigend communiceren?
Geen trucs maar je gevoel volgen
Er zijn veel tips & tricks hoe je beter kan communiceren en hoe je overtuigend overkomt. De kunst van overtuigend communiceren is echter vooral een gevoelskwestie. Je wil geen trucjes aanleren, maar juist meer van jezelf laten horen op een manier waar je je prettig bij voelt. Dit vereist zelfkennis en moed om daadwerkelijk naar voren te stappen.
Sterke argumenten, data en logica spelen een grote rol in communicatie en kunnen goed helpen om anderen te overtuigen van je standpunt. Er blijft echter vaak één essentieel onderdeel onderbelicht: het gevoel. Echte effectieve communicatie vraagt om meer dan alleen goed gekozen woorden. Het is belangrijk om ook je gevoel en intuïtie te betrekken in je communicatie. Denk bijvoorbeeld eens aan de momenten waar je precies aanvoelde wat de juiste toon of het juiste moment was om de boodschap over te brengen. Daar is je intuïtie aan het werk.
Juist in communicatie speelt gevoel een rol. Een groot deel van onze communicatie is immers non-verbaal. Je houding, gezichtsuitdrukking, de toon van je stem en zelfs de stiltes kunnen soms meer overbrengen dan wat je daadwerkelijk zegt. Je kan oefenen om in gesprekken ook deze meer subtiele aspecten van communicatie te gaan herkennen en zelf in te zetten. Zo ben je in staat om non-verbale signalen beter te interpreteren, subtiele emoties op te vangen en in te spelen op wat er onder de oppervlakte gaande is.
Ook kan je je eigen boodschap versterken met emoties. Iemand overtuigen doe je niet slechts met logica. Je wil ook iemand meenemen in jouw gedachtegang. Zo kan je je verhaal overtuigender maken door in te spelen op de emotie van een ander. Gebruik verhalen, metaforen of een ervaring die je zelf hebt meegemaakt om je boodschap te versterken. Zo kan een ander de boodschap niet alleen begrijpen, maar ook voelen.
Ontdek jouw communicatiestijl
Mensen worden het meest overtuigd door iemand die oprecht en authentiek overkomt. Het gaat niet alleen om de inhoud van de boodschap, maar vooral om de manier hoe je die boodschap brengt. Om meer te bereiken met je communicatie is het belangrijk om bewust te worden van de manier waarop je communiceert, hoe je overkomt op anderen en waar jouw manier van communiceren vandaan komt. Je communicatiestijl wordt onder andere bepaald door je persoonlijkheid, eerdere ervaringen en hoe je geneigd bent met anderen om te gaan. Ben je bijvoorbeeld iemand die liever conflicten uit de weg gaat? Dan is de kans groot dat je een passieve communicatiestijl hebt, waarbij je snel toegeeft aan anderen en het vermijd om je eigen standpunt te verdedigen. Wanneer een collega je vraagt of je extra werk kan doen, zal je in plaats van dit bespreekbaar te maken geneigd zijn om te zeggen dat je het wel doet, terwijl je eigenlijk nee had willen zeggen. Het ontdekken van je eigen communicatiestijl kan door middel van zelfreflectie en het vragen om feedback. Zo kan je reflecteren op recente gesprekken, zowel op je werk als daarbuiten. Hoe heb je gereageerd? Hoe voelde je je tijdens deze gesprekken? Hierbij is het belangrijk om te kijken of je patronen in je communicatie kan identificeren. Neem je vaak het voortouw of wacht je af tot anderen hun al mening hebben gegeven? Door bewust na te denken over gesprekken en je eigen bijdrage hieraan, krijg je meer inzicht in je manier van communiceren. Het kan ook helpen om aan collega's, vrienden of familie te vragen hoe zij jouw communicatiestijl ervaren. Hun perspectief kan inzicht geven in aspecten die je zelf niet opmerkt.
Wanneer je een goed beeld hebt van je communicatiestijl, geeft dit ook inzicht waar de verbeterpunten liggen. Wat vind je spannend? Wat houdt je in welke situaties tegen? Wat kan je doen om duidelijker en meer overtuigend te zijn? Probeer vervolgens bewust subtiele aanpassingen te doen om te zien hoe dit je gesprekken en omgang met anderen beïnvloedt. Het is belangrijk om hierbij ook te kijken hoe anderen reageren op de veranderingen in je manier van communiceren, maar vooral ook hoe je je er zelf bij voelt. Je hoeft niet iemand te worden die zijn mening van de daken schreeuwt, ,aar probeer jezelf meer uit te spreken op een manier waar jij je prettig bij voelt.. Wees hierbij ook niet te streng voor jezelf, het is een proces dat zal gaan met vallen en opstaan. Uiteindelijk zal je een manier vinden die voor jou werkt.
Iedereen heeft een eigen communicatiestijl
Uiteraard heeft iedereen een eigen unieke communicatiestijl. Om een ander te overtuigen is het vermogen om flexibel met verschillende communicatiestijlen om te gaan waardevol. Je eigen communicatie aanpassen aan de stijl van de ander kan zeer effectief werken in het overtuigen en daarmee het bereiken van je doel. Dit vraagt niet alleen om inzicht in je eigen manier van communiceren, maar ook in die van de ander. Begin met het observeren en begrijpen van de communicatiestijl van diegene waarmee je in gesprek bent. Ben je in gesprek met iemand die heel direct is? Of is je gesprekspartner heel feitelijk? Door goed te luisteren hoe de ander communiceert krijg je inzicht in de voorkeuren. Vervolgens kan je jouw eigen manier van communiceren subtiel aanpassen, zodat je meer aansluiting kan vinden in zijn of haar belevingswereld. Dit vergt oefening, waarbij je steeds kan reflecteren op wat wel en niet werkte. Je zal zien dat je er daarna steeds meer gevoel voor krijgt en intuïtief gaat aanvoelen hoe je het beste met de ander kan communiceren.
strong>Vergroot je zichtbaarheid
Om overtuigend te communiceren kan het ook helpen om je zichtbaarheid in de organisatie te vergroten. Dit betekent niet dat je enorm hoeft op te vallen. Het gaat erom dat je op een authentieke manier laat zien wie je bent, wat je kwaliteiten zijn en hoe je kan bijdragen aan de organisatie. Je hebt waarschijnlijk vaak genoeg een goed idee of een suggestie hoe iets anders kan. Bepalend voor het succes is of dit ook door anderen gehoord wordt.
De eerste stap om zichtbaarder te worden, is voor jezelf eerst helder te krijgen wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Waar ben je goed in? Wat zijn de vaardigheden en talenten die jou onderscheiden van anderen? Aan de andere kant is het net zo belangrijk om inzicht te krijgen in je belemmeringen. Welke interne obstakels weerhouden je ervan om je volledig te laten zien? Dit kunnen patronen zijn die in het verleden zijn ontstaan. Misschien heb je geleerd om je bescheiden op te stellen of om conflicten te vermijden, waardoor je geneigd bent om op de achtergrond te blijven. Deze belemmeringen kunnen je zichtbaarheid beperken.
Vervolgens kan je kleine stappen zetten om je zichtbaarheid te vergroten. Dit kan betekenen dat je voortgang en successen deelt met je directe collega of je leidinggevende. Oefen met het uitspreken van je ideeën tijdens vergaderingen. Probeer actief deel te nemen aan gesprekken en je betrokkenheid te tonen bij belangrijke projecten. Je zal merken dat je zelfvertrouwen groeit naarmate je vaker te stem laat horen. Ook zullen collega’s je eerder benaderen voor nieuwe projecten en kansen wanneer zij bekend zijn met je expertise en bereidheid om bij te dragen.
strong>De kunst van overtuigend communiceren
Overtuigend communiceren draait niet alleen om het overbrengen van informatie, maar vooral om het vinden van een balans tussen logica en emotie, woorden en gevoel. Door je eigen communicatiestijl te kennen, leer je waar je verbeterpunten liggen. Je wordt bewust van je kwaliteiten en belemmeringen en hoe je hiermee om kan gaan. Wanneer je je eigen manier van communiceren goed kent, kan je je inleven in de manier van communiceren van de ander. Zo krijg je steeds meer gevoel voor wat en wanneer je moet zeggen om de ander mee te nemen in jouw standpunt. Hiermee vergroot je de kans dat jouw ideeën worden gehoord en opgevolgd. Het resultaat? Meer impact in je dagelijkse werk, betere samenwerking met collega's en uiteindelijk een grotere bijdrage aan je organisatie, maar wel op een manier die echt bij jou past.