<p>Interview met Henk Feijen, regio directeur noord bij Scania. Hij nam deel aan het <a href="/sitecore/service/notfound.aspx?item=web%3a%7b01DBB70C-5C16-4D15-BB5F-364554BBC9E3%7d%40nl-NL">Baak Leiderschap Programma</a>.</p>
Tips van Henk:
- Vraag letterlijk wat iemand nodig heeft en denk mee over de beste invulling
- Kleine aanwijzingen maken vaak een groot verschil
- Met een team kom je verder! Besteed aandacht aan de intermenselijke relaties
- Laat mensen het verschil in aanpak ervaren door te doen, in plaats van met een theoretisch model aan te komen
Wat is jouw stijl van leidinggeven?
"Ik houd van open, eerlijk en direct zijn. Ik ben geen ‘baas-baas’, iemand die bovenaan staat in de hiërarchie en zijn zin doordrukt zonder naar de ander te luisteren. Ik kom zoals ik ben en doe me niet anders voor. Natuurlijk moet ik uiteindelijk de beslissingen nemen, dat is een feit, maar dat doe ik wel graag samen. Noem het coachend leiderschap: ik achterhaal wat iemand nodig heeft om goed te kunnen functioneren en het gewenste resultaat te behalen. Ik ga in gesprek en vraag letterlijk waar iemand behoefte aan heeft, waar hij zich aan ergert en hoe hij het werk nu doet. “Laat eens zien, dan kijk en denk ik met je mee. Ik ben goed in Excel, als je deze formule nou eens gebruikt gaat het sneller.’ Ik geef mogelijke oplossingen - inclusief praktijkvoorbeelden - en probeer vooral te laten zien wat de voordelen zijn van dingen op een andere manier aanpakken."
"Het zijn vaak kleine aanwijzingen die een groot verschil maken. Begin de dag niet meteen met het openen van je mailbox, maar maak eerst een to-do list, bijvoorbeeld. Of ik leg uit waarom KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) nuttig zijn en hoe je deze op een eenvoudige manier kunt analyseren. Het belangrijkste is dat de persoon dit verschil ervaart door het te doen. Dat werkt veel beter dan met een of ander theoretisch model aan te komen. Probeer het een maand en als het niet bevalt, dan passen we het aan. Ik stap laag in, daarmee bedoel ik dat ik open sta voor argumenten, rustig blijf en complimenten geef. Dat is geen trucje, maar oprechte interesse en dat wordt gewaardeerd. Mensen vinden aandacht altijd prettig en gaan meebewegen."
Wat vraagt coachend leiderschap van jouw mensen?
"Als we iets afspreken dan verwacht ik dat we dat nakomen, allebei. Dat vereist een proactieve en energieke houding. Ik laat de ander vrij en geef vertrouwen. Ik ben wel heel duidelijk over wat de doelen zijn, sla als het ware de piketpaaltjes en schets de randvoorwaarden. Ze weten wat ze aan mij hebben."
"Ik hecht veel waarde aan een goede en efficiënte communicatie. Er zijn nu ongeveer twaalf mensen die direct aan mij rapporteren. Met elk van hen heb ik een keer per twee weken een overleg van minimaal één uur. De onderwerpen die we bespreken komen uit een gedeeld document waar we allebei notities in maken. Daar zet ik dingen in als: ‘de marge van het dossier wijkt af, waarom?’ en ‘je hebt contact gehad met klant X en die was ontevreden, graag bespreken’. Mijn medewerkers doen dat ook, ieder op zijn niveau, en zo ontstaat er een soort actielijst die heel actueel is. Ik werk graag gestructureerd en vraag dat ook van mijn mensen. Ik verwacht een goede voorbereiding en goede argumenten en ik verwacht ook dat mensen uit zichzelf naar mij toe komen als dingen niet lopen of onduidelijk zijn."
Heb je altijd op deze manier leiding gegeven?
"Ik geef zo’n dertien jaar leiding in verschillende functies en op verschillende niveaus en mijn manier van leidinggeven is vooral in de afgelopen jaren veranderd. Ik ben heel ambitieus, resultaatgericht en competitief. Vroeger stond ik bovenaan de berg en verwachtte dat mensen mijn hoge tempo bijhielden. Ik was altijd druk en had snel de neiging om het zelf wel ‘even’ te doen als het niet ging zoals ik het wilde. Of ik spoorde mensen aan om nog beter hun best te doen, dat deed ik tenslotte zelf ook. En als het niet lukte dan moesten ze maar opstappen. De resultaten werden behaald, maar iedereen werkte keihard. Ik maakte werkweken van 70 uur en de sfeer was gespannen. Ik raakte geïrriteerd, ook thuis, en liep vast. Ik vond mezelf geen goede leider en had behoefte aan feedback. Die heb ik bij de Baak gekregen."
Wat heb je geleerd bij de Baak?
"Dat je met een team veel verder komt! Ik was vooral bezig om zelf te groeien en zelf steeds meer voor elkaar te krijgen. Nu word ik gelukkig als ik een ander zie groeien en help ik mijn mensen om vanuit hun eigen kracht te functioneren. Ik heb veel meer aandacht voor de mens, zijn beleving en emoties. Daarvoor moest ik wel uit mijn comfort zone getrokken worden. Ik praat niet snel over emoties en vind het lastig om dichtbij mezelf te komen. Dat was confronterend en heb ik moeten oefenen. Op een gegeven moment sloeg ik te ver door naar de andere kant en vond ik mezelf te zacht en te meegaand. Nu ben ik veel meer in balans. Ik voel me stevig en krachtig, zonder drammerig te zijn. Ik ben veel rustiger geworden en dat straal ik kennelijk uit. Ik krijg terug dat ik veel toegankelijker ben. Dat ervaar ik zelf ook. De sfeer is verbeterd, mensen werken met meer plezier en de resultaten zijn ook beter. Met minder bereik ik nu meer, zelfs mijn kinderen vinden mij een aangenamere vader!"
Welke tip heb je voor andere leidinggevenden?
"Besteed aandacht aan het intermenselijk contact en investeer in de relaties met jouw mensen. Het draait niet alleen om slim zijn en know how hebben, de emotionele kant wordt steeds belangrijker. “Make sure people want to work for you.” Begin een een-op-een niet meteen met de resultaten, maar vraag ook eens hoe het met de persoon gaat. Ik zorg tegenwoordig voor handgeschreven verjaardagskaarten en spreek vaker iemand aan in de gang. Kom uit je eigen wereldje. Kies wel een manier die echt bij jou past, anders wordt het een trucje en daar bereik je eerder het tegenovergestelde mee."
Door Lizzy de Wilde, in opdracht van de Baak.