Je hebt ideeën genoeg voor de organisatie en je weet wat nodig is om die ideeën te realiseren. Toch krijg je mensen niet altijd mee, of je voelt dat de communicatie soms stroef verloopt. Wil je je communicatieskills versterken? Richt je dan niet op een ‘quick fix’, maar pak de onderliggende reden aan waarom je communiceert zoals je communiceert. Want hoe je bent, wat je karakter is, waar je mee zit, …. het werkt allemaal door in jouw stijl van communiceren.
Meestal weten mensen wel wat ze graag zouden willen veranderen aan hun communicatie. Ze hebben het ideaalbeeld dat als ze maar de juiste houding en juiste woorden gebruiken, ze medewerkers of collega’s sneller overtuigen, meekrijgen, of bijvoorbeeld een taak laten uitvoeren. Ze lezen erover, praten erover en proberen anders ‘te doen’, maar het blijkt vaak lastig vol te houden. Vaak denken we dat het gaat om vaardigheden. Maar daarmee gaan we voorbij aan een andere belangrijke kant: het hele emotionele proces. Nu gaat elke verandering altijd gepaard met gevoelens van ongemak, dat kan ook niet anders, want het oude is bekend en het nieuwe daar weet je nog niets van in je ervaring. Het is een beetje als met autorijles; je kan er wel veel van weten, maar je leert het pas door achter het stuur te gaan zitten in het drukke verkeer, meters te maken, en de gevoelens van ongemak die daarbij horen voor lief te nemen. Het goede nieuws; eenmaal op weg leer je snel en valt het vaak ontzettend mee.
Het verschil tussen anders doen en anders zijn
Het ervaren van het emotionele proces is essentieel om daadwerkelijk te kunnen veranderen. Er is een wezenlijk verschil tussen anders doen en anders zijn. Als je conflict mijdend bent, dan kun je wel leren om assertiever gedrag te laten zien, maar meestal hebben de mensen je twijfel heel goed door, omdat conflict mijdende mensen het gesprek bijvoorbeeld heel voorzichtig aangaan omdat ze bang zijn voor, ja dus, het conflict. En als je iemand bent die heel veel onrust in zich heeft, dan kun je wel allerlei ‘to do’- lijstjes gaan maken, maar grote kans dat je daar nog onrustiger van wordt. Rustig zijn ‘doe je niet’, dat ben je. Net als, assertief zijn ‘doe je niet’, dat ben je.
De valkuil is, dat we onze problemen willen oplossen met de manier waarop we het altijd al doen, ons patroon dus. Daarmee verandert er niet veel. Echt veranderen betekent patronen doorbreken.
Zo lukt veranderen wel
Wil je krachtiger worden in het veranderen van je gedrag? Ontdek dan je patronen. Als je rustig wil worden moet je je onrust gaan bestuderen. Als je weet waar je onrustig van wordt, dan kun je de onrust aanpakken en rustig worden. Communicatiepatronen verander je door je patroon te ontdekken en die ontdek je met je gevoel.
Wil je dit wel eens uitproberen? Dan is dit een mooi experiment. Probeer eens één klein ding te veranderen in je gedragspatroon. Bereid je alles altijd heel goed voor? Ga dan eens zonder voorbereiding een vergadering in. Glimlach je veel in gesprekken met anderen? Doe dit dan een keer niet. De oefening is om te ervaren wat de verandering aan ongemakkelijke gevoelens bij je oproept. Die gevoelens zijn de benzine van je patronen, ze vertellen je wat je tegenhoudt om te veranderen. Succes!
Scherp jouw communicatie aan
Wil jij kennismaken met verschillende communicatiestijlen en je communicatiekracht vergroten op een manier die bij jou past? Kijk dan bijvoorbeeld eens bij de trainingen Effectieve Persoonlijk Communicatie, Communicatie met Impact! en Authentiek Profileren en Netwerken.