Interview met AnneMarie, HRM-manager energiesector
(Dit verhaal is onderdeel van de serie inkijkje thuiswerken in coronatijd)
Thuiswerken in coronatijd
AnneMarie werkt als HRM-manager in de energiesector. Een sector die als vitaal wordt gezien; het kantoorpersoneel werkt thuis, maar de monteurs werken in de buitendienst en soms bij mensen achter de voordeur. Dat zorgt voor allerlei nieuwe vraagstukken en een andere werkdynamiek.
Is het werk van jou en je team veranderd?
“De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken brengen voor onze organisatie veel issues met zich mee waar acuut beleid op moet worden gemaakt. Hoe voorkom je bijvoorbeeld uitval in je kritische functies? Hoe houd je mensen gezond, veilig en gemotiveerd? Wat kun je betekenen voor de monteurs die op locatie aan het werk zijn? Zij hebben natuurlijk ook zorgen over het beschermen van hun gezondheid. Juist hun werk is nu van vitaal belang.
Tegelijkertijd werkt ook een grote groep medewerkers vanuit huis, daar spelen weer heel andere uitdagingen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met medewerkers die nu meer werkdruk en spanningen ervaren? Hoe stimuleer en ondersteun je degenen die het nu minder druk hebben om de vrijgekomen tijd in te zetten voor bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling. Hoe weet je als leidinggevende goed wat er binnen je team speelt nu persoonlijke contacten vooral online lopen? Er is nu een disbalans in de organisatie en dat vraagt van ons als HRM-ers om maatwerkoplossingen en een verbindende rol binnen de organisatie.“
Welke ervaring springt er wat jou betreft echt uit?
“Ik ben supertrots op de innovatiekracht die ondanks de hectiek tevoorschijn komt. Een idee dat al langer op de plank lag maar steeds maar niet van de grond kwam, was ineens binnen 4 dagen klaar.
Op ons intranet zijn we bijvoorbeeld gestart met een pilot voor groepssessies over omgaan met stress in deze uitzonderlijke situatie. Sessies waarin kleine groepjes gelijkgestemden hun ervaringen kunnen delen. Waar loop je tegen aan? Wat zou je kunnen doen? Gewoon 1 uur, via Microsoft Teams. Vanuit HRM brengen we natuurlijk onze expertise in en faciliteren we dit, maar het is vooral de inbreng van de deelnemers zelf die als heel waardevol wordt ervaren. Voor de pilot was zoveel animo dat we ermee door gaan. Wat ons in deze situatie hielp was om allerlei beperkende gedachten los te laten. Het hoeft niet direct perfect. Hou de focus op ‘wat lukt op korte termijn wél, dan bouwen we vanaf daar verder.’ Als je je waardering uitspreekt voor wat dan uitstaat, versnelt er ineens van alles.”
Op welke manier hou jij contact met je team?
“Er zijn veel tools beschikbaar om vanuit huis contact met elkaar te houden, die gebruiken wij natuurlijk ook. Maar wij vonden het vooral belangrijk om de aansluiting bij elkaar te houden. Dat werkt online gewoon anders. Wekelijks plannen we nu een half uurtje in om online in persoonlijk opzicht even bij te praten. Niet over werk, maar over hoe het met iedereen gaat. Je merkt dat de meeste collega's daar toch wel behoefte aan hebben.“
Wat helpt jou in deze hectische tijd?
“Mij helpt het om te zorgen voor structuur waarmee ik voorkom dat ik vooral word geleefd door de waan van de dag. Ik vind het fijn om de dag te starten en af te sluiten met echt andere activiteiten. En dan bedoel ik bijvoorbeeld een wandeling maken, door de kamer dansen, muziek luisteren of mediteren. Wat ik ook na deze periode hoop vast te houden is toch wat vaker thuis werken. Ik ervaar daardoor meer ruimte voor concentratie en creativiteit.
Het voelt goed om op deze manier een bijdrage te kunnen leveren. Het is gewoon een lastige tijd en we hebben echt elkaar nodig om hier doorheen te komen.”