Empty Page Section

Artikelen vol inspiratie en inzicht.

Empty Page Section

artikelen / blogs (207)

Actieve filters

    Beschikbare filters

    artikelen / blogs
    • Thema Thema
    • Doelgroep Doelgroep

    Resultaten

    • teaser_0000

      Leiden en ondernemen is mensenwerk

      Artikel

      Bedrijven en instellingen vernieuwen zichzelf onophoudelijk. Om kansen te creëren of om zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden. Eén ding is duidelijk: ontwikkelingen gaan steeds sneller en omstandigheden worden steeds complexer. Dat vraagt nogal wat van ons leiderschap.

      Lees meer...

    • Conflict op het werk? Yes!

      Artikel

      In flexibele en innovatieve organisaties neemt de kans op een conflict eerder toe dan af. Wegkijken of onder het kleed vegen is geen slimme strategie. 5x conflicten op een constructieve manier aangaan.

      Lees meer...

    • Maak de volgende stap in je leiderschap

      Artikel

      Je bent langer dan 2 jaar leidinggevende en hebt de ambitie om verder te groeien. De kennis en vaardigheden heb je al, maar hoe stijg je uit boven de verwachtingen? Deelnemers van het Young Executives Program (YEP) en hun managers vertellen je dit in deze video.

      Lees meer...

    • Op je intuïtie afgaan doe je zo

      Artikel

      In de steeds meer autonome organisaties moeten leiders kunnen loslaten, en meer op hun intuïtie vertrouwen. Maar is de intuïtie wel een veilige raadgever? 5 adviezen voor intuïtief management.

      Lees meer...

    • Ricardo Semler over het veranderende landschap van business

      Artikel

      Semler stelt dat traditionele bedrijven binnenkort geen reden van bestaan meer hebben. Je ziet het al om je heen. Er zijn echt grote bedrijven verdwenen waarvan je dat nooit had verwacht. Uit totaal onverwachte hoek is concurrentie ontstaan die bestaande bedrijfsmodellen op hun kop hebben gezet.

      Maar het wordt nog veel extremer. Mijn kinderen lachen me uit wanneer ik zeg dat ik voor muziek betaal, mijn vrouw runt een hotel met slechts 39 mensen in dienst maar waarin iedere werknemer alle taken wisselend uitvoert, en ikzelf heb een online advocatenkantoor opgericht dat binnen een jaar tot het grootste kantoor van Brazilië is uitgegroeid.

      Hoe ga je met je organisatie de geest van de moderne tijd vangen? Een geest van ondernemerschap, die gebaseerd is op wat mensen werkelijk willen:

      • werken wanneer het jou uitkomt

      • werken op de manier die jij wilt

      • werken met de mensen van jouw keuze.

      Dit is helemaal nieuw. Als je “moeten en regels” vervangt door “wat mensen willen en kunnen”, dan krijg je een geheel ander personeelsbestand en kom je uit op een heel andere bestaansreden.

      Hieronder een aantal voorbeelden.

      De filmindustrie

      Hoe lang gaat het nog duren dat je vrijwel direct nadat een film officieel is uitgebracht die film kunt gaan kijken? Kijk hoe het in de muziekindustrie is gegaan met Napster, kijk naar Netflix, en zie Oyster [overgenomen door Google Books –red], dat geeft voor $9,99 per maand toegang tot 12 miljoen boeken die je kunt lezen en terugbrengen, als in een bibliotheek.

      Advocatenkantoor

      Iedereen die ervaring heeft met grote advocatenkantoren weet hoe dat gaat. Je hebt een gesprek met een slimme kerel en die rekent $800,- per uur. En als hij na één gesprek vertrekt, moet hij een manier vinden om je nog eens $150-$300 per uur te factureren voor iemand die net van school komt en twee linkerhanden heeft: van die junior consultants die doen alsof ze het heel druk hebben. Het geld voor de paar uur met de senior was het waard. Maar daarna volgt heel veel papierwerk. Toen dachten we: als we nu eens een digitaal systeem opzetten waar mensen kunnen bieden op de juridische klussen die wij aanbieden. Wij kunnen hen dan beoordelen op kwaliteit en hun beloning bepalen. Vervolgens vroegen we ons af: wat was ook alweer de reden dat we juristen nodig hebben? In Brazilië zijn dat er 69.000 mensen die rechten hebben gestudeerd, maar geen titel hebben. Die weten dus alles van rechten, ze hebben alleen geen titel. Laten we nu een algoritme maken dat weet welk document je nodig hebt als je woorden invoert als “embargo”, “derden”, of “rechter zus of zo”. We doken hierin en na een jaar waren we het grootste advocatenkantoor van Brazilië. De gemiddelde responstijd naar de rechter was twaalf minuten. Dat deden onze medewerkers vanuit hun auto’s, daar hadden ze een kleine scanner voor. Gemiddeld kwamen ze binnen twaalf minuten weer bij ons terug met: “hier is je antwoord” - en dat irriteerde de rechters zoals je je kunt voorstellen -.

      Hotel en hospitality

      Mijn vrouw is een hotel gestart waarin alle dingen die ze niet leuk vindt aan een hotel heeft veranderd. De hospitality-adviseurs zeiden toen, okay, zo moet het: je hebt hier een receptie, dit is de schoonmaakdienst die de kamers doet, dit zijn de serveersters in het restaurant, dat heb je dus in totaal 118 mensen nodig. Vervolgens begon mijn vrouw de boel te organiseren in de Semco-stijl en nu heeft ze 39 mensen in dienst. Er is geen receptionist, geen schoonmaakdienst, geen general manager, er is niets dat je al kent. Het hele principe is gebaseerd op een nieuw fenomeen in de hotelbranche: de hotelgast. Niemand wist van zijn bestaan! Er is een cluster van zeven mensen en een cluster-leider. Iedereen bedient in het restaurant en iedereen maakt schoon. Iedereen weet alles van de receptie-taken en iedereen doet reserveringen. Het hotel haalt je bagage op op donderdag en wanneer je arriveert op vrijdag dan zijn je overhemden gestreken en bevindt je bagage zich reeds in de kamer. Die zeven mensen horen bij de gast, niet bij de hotel-locatie. Ze doen alles voor je. Je kunt zelfs geen fooi geven, want we willen er zeker van zijn dat je goed bediend wordt omdat het personeel dat zelf wil en niet omdat ze op een fooi uit zijn. En als je TripAdvisor bekijkt, zie je dat de gasten er geen enkel probleem mee hebben, ze krijgen een hele hoge score, en we vragen lage tarieven.

      De auto-industrie

      Kunnen we van de automobielindustrie verwachten dat ze met echt nieuwe ontwikkelingen aankomen? Natuurlijk niet. In 1962 kwam Mercedes met een elektrische auto met een actieradius van 80 kilometer. Daarna kwam Honda en toen Peugeot. Waarom duurt het 40 jaar voordat ze zo’n auto op de markt kunnen brengen? Waarom kan Elon Musk, waar nog nooit iemand van gehoord had, dat wel? Het antwoord is dat een bedrijf zich nu eenmaal consolideert op het terrein waar het goed in is.

      Kodak, Polaroid en Xerox

      Hoeveel mensen zouden vijftien jaar geleden hebben geloofd dat Kodak, Xerox en Polaroid nu niets meer waard zijn? Niemand! Omdat ze grote gevestigde bedrijven waren en alles hadden. Hoe kan het dat je digitale camera niet door Polaroid is ontwikkeld? Terwijl ze daar al honderd jaar mee bezig waren? Ze gingen twee jaar voordat digitale fotografie een trend werd failliet. Soms kan zo’n bedrijf toch nog overleven, maar dat is dan om de verkeerde redenen, omdat het een merk is of een dealer-netwerk heeft bijvoorbeeld. Feit is dat zulke bedrijven snel het onderspit kunnen delven.

      Nieuwe tijden


      Het enige obstakel die de mensheid heeft is onze erfenis: het verleden. Als iemand iets geprobeerd heeft en dat is gelukt, dan zal hij niet snel geneigd zijn het daarna anders aan te pakken. Waarom risico’s nemen? Wat tot nu toe gewerkt heeft, is echter geen garantie voor de toekomst. Mensen zijn behoudsgezind en zijn amper in staat om risico’s te nemen. Het punt is dat het traditionele bedrijfsmodel nu ten einde loopt. Drie keer “waarom” vragen brengt je dan tot het besef: waarom doen we dit eigenlijk? En waarom doen we het op deze manier? Door dingen op die manier te heroverwegen, kom je op een totaal andere manier van kijken.

      Heb je ervaring als manager en wil je jouw wendbaarheid vergroten als leider én voor je organisatie? Kijk bij onze intensieve trainingen voor senior leiders: Baak Leiderschap Programma, De Baak Leadership Entrepreneurship Advancement Program (The Baak LEAP), Bezielend Leiderschap, Baak Strategie Programma en Invloed in Complexiteit.

      Of, wanneer je met de hele organisatie wilt leren, kijk bij onze Maatwerk trajecten. Thema's waarin wij incompany trainingen verzorgen zijn o.a. Nieuw Organiseren, Management Development en Veranderen en Innoveren.

      Of kom gratis de stijl van onze trainingen uitproberen tijdens workshops van de Baak Proeverij op donderdagmiddag 6 april.

      Lees meer...

    • 4x zo word je een lerende organisatie

      Artikel

      De lerende organisatie is terug van niet weggeweest. De belangstelling voor het aanpassingsvermogen van lerende organisaties is onverminderd groot, maar het toepassen in de praktijk is niet eenvoudig. 4 adviezen.

      Lees meer...

    • Uitdaging opgelost! Innovatietraject met de gemeente Utrecht

      Webpagina

      In 2014 werd de Baak door de Gemeente Utrecht gevraagd om haar innovatievermogen verder te versterken. We waren het er allen over eens dat je innovatie niet leert buiten de praktijk, aangezien het werkelijk moeten opleveren, en al het gedoe dat daarbij komt kijken, een belangrijk onderdeel is van innoveren. We willen per slot van rekening niet eindigen met een muur vol goed bedoelde post-its.

      Lees meer...

    • Ontwikkel de coachende leider in jezelf!

      Artikel

      Coachend leiderschap wordt steeds belangrijker. Thema’s als duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en innovatie spelen in toenemende mate een rol in organisaties. Medewerkers worden geacht langer door te werken, gezond te blijven, flexibel in te kunnen spelen op verandering en zaken vanuit een ander perspectief op te lossen.

      Lees meer...

    • header_0014

      Als ik later groot ben, word ik…gelukkig

      Artikel

      Alle kinderen houden een krijtbordje vast, met daarop hun toekomstdroom. Op het bordje van een meisje staat: ‘Als ik later groot ben, word ik…gelukkig’. Erg mooi en wijs antwoord, maar is geluk eigenlijk maakbaar? En hoe kan je jezelf gelukkiger maken?

      Lees meer...

    • teaser_0012

      Hoe kun je ‘waardenvol’ functioneren in je werk?

      Artikel

      Herken je dit: 
      • De man die daadkrachtig doet om zijn gebrek aan daadkrachtig zijn te maskeren.
      • De verkoper die erg zijn best doet om aandachtig en nieuwsgierig over te komen, maar waarbij je aanvoelt dat jouw verhaal hem eigenlijk niet echt interesseert. 
      • De leidinggevende die ‘functioneel’ open is tijdens een bijeenkomst met een groep medewerkers, maar dan vervolgens weer zijn eigen plan trekt.
      In deze drie voorbeelden worden normatief handelen (hoe je je dient of denkt te moeten gedragen) met waardenvol zijn (wat je inspireert en motiveert) verwisseld. 

      Waarom raken waarden uit beeld tijdens werksituaties?

      Niemand zal het belang van waarden zoals autonomie, verbondenheid en creativiteit ontkennen. De rij van waarden die ons 'blij' maken is lang: integriteit, moed, authenticiteit, respect, vertrouwen, wijsheid, compassie, vreugde, daadkracht, geduld, verbeeldingskracht, aandacht, vitaliteit, gemoedsrust, openheid, nieuwsgierigheid en dankbaarheid. Hoe raken deze waarden dan uit beeld in het functioneren van mens en organisatie? Hoe komt het dat we ingewikkeld gaan doen en daarmee onze geloofwaardigheid aantasten? In kern: Onze vrijheid van waarnemen, denken, voelen en handelen is voor een deel verloren geraakt. 

      Het gedeeltelijk kwijtraken van deze vrijheid komt door beelden, conclusies, ervaringen en gewoontes uit je persoonlijke verleden. Ook historische beelden versluieren de waarneming. Conclusies uit het verleden bepalen het denken. Vroegere ervaringen creëren sterke gevoelens en opgebouwde gewoontes domineren het handelen. 

      Het goede nieuws is dat we deze wikkels kunnen herkennen en verwijderen, waardoor het waarnemen weer open wordt en het denken helder, het gevoelsleven tot rust komt en het handelen vanuit vrijheid plaatsvindt.


      Leef je waarden: 2 tips

      Hoe kunnen mensen en organisaties zich weer met waarden verbinden en daarbij het verschil maken? “Be the change you want to see in the world” is de uitnodiging die Mahatma Ghandhi ons mee gaf. Onze waarden voorleven dus. Maar waar te beginnen?  
      1. Een eerste ingang is herkennen dat iedereen de potentie heeft om waarde(n)vol te zijn voor jezelf en je omgeving. Het herinneringen van je beste momenten is een bron van informatie hiervoor. Een moment waarin je moeiteloos, spontaan en zonder voorbedachte rade handelde of aanwezig was. Op die momenten ben je verbonden met je waarden.
      2. Een tweede ingang is het herkennen, erkennen en loslaten van oude patronen die jou in het verleden van dienst waren om je staande te houden in een norm-gedreven wereld, maar nu een sta-in-de-weg zijn voor het voorleven van je waarden. Dat leer je door in het hier en nu te zijn. Door zonder oordeel stil te staan en te onderzoeken wat er hier en nu gebeurt. Dit proces vraagt onbevangenheid, vrijmoedigheid, speelsheid en lef.

      In onze training Ik en de Anderen leer je jezelf te zijn én te blijven in contact met anderen. Je bewustwording  van je waarden is daar een  belangrijk onderdeel van. Je leert jezelf te zijn in het werken met anderen. Vooral wanneer de situatie complex is en de spanning oploopt. Ook in onze andere trainingen zijn het 'speels' bekijken van je patronen vaak een onderdeel.  


      Lees meer...

    • teaser_0023

      De 4 pilaren van vertrouwen

      Artikel

      Vertrouwen is een tempel gebouwd op betrokkenheid, duidelijkheid, kwetsbaarheid en openheid. Gedeeld leiderschap is één van de redenen waarom we meer moeten vertrouwen. Maar hoe laat je de veiligheid van controle en regels los? 4 tips.

      Lees meer...

    • Hoe wordt je team oplossingsvaardig? 6 tips

      Artikel

      Verandertrajecten zijn bedoeld om organisaties effectiever te maken, vaak om sneller te kunnen reageren op de klant en op marktontwikkelingen. Hoe zorg je ervoor dat mensen in teams zelf een oplossing vinden voor de problemen waar ze tegenaan lopen? 6 tips.

      Lees meer...

    • Van sturen naar coachen in 4 stappen

      Artikel

      Nieuw leiderschap en meer autonomie bij de medewerkers heeft gevolgen voor leiders en managers. Om een coachende leidinggevende te worden moet je veel vaardigheden aanleren. Je moet er ook nogal wat afleren.

      Lees meer...

    • Hoe breng je elk gesprek tot een goed einde? Vijf tips!

      Artikel

      Goede voorbereiding is belangrijk wanneer je spannende gesprekken aan moet gaan. Maar soms overvalt een gesprek je, en ook dan wil je het beste eruit halen. Lees in beide gevallen deze 5 tips uit onze training Persoonlijke Effectieve Communicatie! 

      1. Beslis (soms moet dat snel) wanneer je tevreden zou zijn over het gesprek. Heb helder wat je wilt bespreken en bereid dat innerlijk voor. 
      2. Maak contact. Weet wie je gesprekspartner is en verplaats je in diegene. Hoe zou hij of zij kijken naar wát jij in het gesprek brengt en hoe je dat doet. Vraag je af wat zijn of haar belang is en zoek naar de overeenkomsten met jouw belang.
      3. Blijf je reacties tijdens het gesprek ervaren, en benoem die af en toe. Hierdoor zal je gesprekspartner zich vrijer voelen dit ook te doen en zo kan het gesprek zich makkelijker verdiepen. Je komt op menselijk niveau nader tot elkaar, ook al is er misschien een conflict. 
      4. Zorg dat je je prettig voelt. Doe dit door bv. echt lekker op de stoel te gaan zitten en ga het gesprek open in. Communicatie gaat over (véél) meer dan alleen de inhoud. Dus gebruik al je zintuigen: luister, kijk, stel open vragen. Zie het vooral als een dialoog waarin ieder de ruimte krijgt om zijn of haar verhaal te vertellen.
      5. Blijf gewoon lekker ademen. Dit klinkt voor de hand liggend, maar bewust rustig ademen geeft aan je lichaam het signaal af dat er geen reden tot paniek is. 

      Veel plezier met verrassende ontmoetingen. Want je leert mensen op een andere manier kennen als je 'echt' communiceert. (Zakelijke) gesprekken nemen onverwachte wendingen en 'magische' momenten kunnen ontstaan.

      Beter communiceren leer je pas grondig wanneer je je oude patronen doorziet. Dat geeft toegang tot nieuwe en frisse mogelijkheden. Cruciaal is dat je gewoon jezelf blijft en geen rol speelt. Hoe dat werkt, leer je tijdens onze training Effectieve Persoonlijke Communicatie, dé communicatietraining van Nederland!

      Door Edith Bergamin, trainer bij de Baak.

      Lees meer...

    • Hoe kun je slim sturen als verandermanager?

      Artikel

      Moet jij als manager of projectleider een verandering doorvoeren? Zeggen ‘hoe het moet’ en verwachten dat iedereen ‘dat doet’ is een illusie. Dat weet iedereen. Er zijn verschillende interventies nodig op wisselende niveaus. Welke dat zijn, leer je tijdens onze training Persoonlijke Effectiviteit in het Sturen van Verandering. Hier alvast 3 tips!

      Lees meer...

    • 7 eigenschappen van zelfbestuurders

      Artikel

      Steeds meer bedrijven voeren zelfsturing in en leggen de autonomie lager in de organisatie. Het ene teamlid gaat daar beter mee om dan het andere. Welke eigenschappen hebben zelfsturing-bestendige medewerkers in huis?

      Lees meer...

    • teaser_0007

      Hoe krijg je als manager je mensen mee?

      Artikel

      Als leidinggevende kun je mensen op verschillende manieren aansturen. Meestal heb je een eigen voorkeursstijl, maar interessant is dat per medewerker en per situatie de ene stijl meer effect heeft dan de andere. Daarom moet je als manager alle vier de stijlen kunnen toepassen.

      Lees meer...

    Scroll up