News Detail

Je werkt heel hard, je bent gretig en je wilt het goed doen op alle vlakken. Zowel werk als privé neem je heel serieus. Je bent dan ook in beide succesvol en dat wil je zo houden.

Maar je vindt het ook moeilijk je te bedenken hoe het een tandje minder kan. Je mag niet falen. Daardoor zorg je ook minder goed voor jezelf. Koken schiet er vaak bij in en voor sporten heb je al helemaal geen tijd. Je drukke agenda laat het namelijk niet toe gas terug te nemen. De laatste tijd voel je je echter continu opgejaagd, je slaapt minder goed en je kunt maar moeilijk tot rust komen. Waarom is het zo belangrijk dat je tijdig oplaadt?

Waarom zijn zoveel mensen uit balans?

Je bent niet de enige die uit balans is. De huidige maatschappij vraagt veel van ons. We hebben met continue veranderingen te maken. We worden meer verantwoordelijk gemaakt op ons werk, er wordt meer zelfsturing van ons verwacht en dat brengt meer druk met zich mee. Want kunnen we misschien nog net wat efficiënter, sneller en slimmer werken? Oh ja en graag ook nog wat kostenbesparender zodat we zo interessant mogelijk blijven voor het bedrijf? Er is een voortdurende vraag vanuit organisaties en leidinggevenden om ons te ontwikkelen. Tegenwoordig is een reorganisatie eerder regel dan uitzondering. En dat vraagt veel van medewerkers.

Als je vaak heel veel geeft, heel loyaal bent naar je werkgever en heel trouw en betrokken, dan kun je sneller uit balans raken. Het werk kost dan vaak meer energie dan dat het oplevert Dan is het belangrijk inzicht te krijgen in wat je altijd doet, hoe je dat kunt doorbreken en dat je grenzen leert stellen.

Heeft het iets te maken met de levensfase waar ik in zit?

Door de hele samenleving zien we mensen uit balans raken. De thema’s die we tegenkomen zijn:
  • Eind 20’ers, begin 30’ers zijn vaak op ontdekkingsreis: wat vind ik leuk? Waar ben ik goed in? Wie ben ik? In welke richting wil ik mijzelf verder ontwikkelen?
  • 30+’ers willen werk en privé in balans krijgen: hoe combineer ik alle rollen die ik heb op een goede manier ?
  • 40+’ers hebben vaak hun plek wel gevonden maar hebben vaker zingevingsvragen: ben ik op de goede weg, wil ik nog wat anders? En hoe ga ik dat dan realiseren?
  • 50+’ers vragen zich af of ze de ontwikkelingen en nieuwe eisen van de organisatie nog bij kunnen benen: hoe kan ik mee in het hoger tempo? En hoe zet ik mijn talenten op een duurzame manier in? 

Is het een probleem van deze tijd?

Ook vroeger waren er mensen die met stress en burn-out klachten kampten. Zij mochten het toen alleen geen stress noemen, of uit balans zijn, dat was gewoon taboe. De laatste jaren wordt het steeds meer erkend en wordt er in de media meer aandacht aan besteed. Vanuit je bedrijf krijg je soms zelfs een budget om een training te volgen of een cursus om met stress om te gaan. Het is meer geaccepteerd en er wordt meer aandacht aan besteed.

Waarom is het zo belangrijk dat je er iets mee doet?

Het is altijd goed dat je goed voor je energie zorgt, maar voor twee groepen mensen in het bijzonder: wanneer je al overspannen bent geweest of een burn-out gehad hebt en wilt voorkomen dat het opnieuw gebeurt of wanneer je merkt dat je je niet prettig voelt, geen overzicht meer hebt, geen rust meer voelt of fysieke klachten krijgt zoals slechter slapen. Je wilt die overspannenheid  of burn-out graag voor zijn en verder uitzoeken hoe je dat kunt aanpakken, omdat je anders het risico loopt op klachten, uit balans raakt en niet lekker in je vel zit. Daardoor wordt alles een opgave. Het gaat je dan te veel kosten. Als je luistert naar de signalen die je lichaam geeft, voorkom je vaak overspannenheid en voorkom je dat je lichamelijke klachten krijgt.

Wat is de eerste stap?

Het is belangrijk dat je allereerst inzicht krijgt in waar je energiegevers zitten en je energievreters. Als je namelijk meer energievreters hebt dan gevers , is het oppassen geblazen.
Wat geeft je energie en wat kost je energie? Dat kun je op een aantal manieren ontdekken:

  1. Loop eens naar de spiegel, kijk jezelf eens aan en vraag: ‘Hoe gaat het met mij?’ Beantwoord deze vraag op energieniveau zowel geestelijk als lichamelijk, want ook aan je lijf voel je dat je heel druk bent. 
  2. Ga eens op een stoel zitten, doe 2 minuten je ogen dicht en stel jezelf de vraag: ‘Wanneer heb ik voor het laatst echt plezier gehad? Voor het laatst gelachen?’ Sta even stil bij hoe je je voelt op dit moment in je werk en je leven. Zit ik op de goede plek, heb ik de goede functie, vraag ik niet te veel van mezelf? Zit er nog luchtigheid in mijn leven of voel ik alleen maar druk? Hoe zorg ik voor ontspanning in mijn leven?

Is verandering mogelijk?

Het is soms lastig, maar niet onmogelijk. Dat zit hem soms al in hele kleine dingen. Je hoeft niet iedere ochtend tiptop de deur uit. Je hoeft niet altijd maar door te gaan, te presteren en te multitasken, doe eens iets met 100% van je aandacht. Heel voorzichtig in kleine stapjes kun je al resultaten boeken. Kijk of je door iets kleins te veranderen al verandering merkt.

Hoe zit het met jouw energiebalans? Zit je lekker in je vel of moet je meer aandacht besteden aan het opladen van je accu? Doe de test!

button_doedetest

Advies?

Wil je weten welke open of maatwerktraining aansluit bij jouw leervragen neem dan contact op met één van onze opleidingsadviseurs. Via 0343-556369 of advies@debaak.nl

Lees meer

Gratis proeven van onze trainingen?

Volg tijdens de Baak Proeverij 3 workshops waardoor je een goede indruk krijgt van de inhoud en de stijl van onze trainingen.

Lees meer
Scroll up