“Ik word zo gruwelijk moe van dat timemanagement!”

News Detail

Je kent het wel: je hebt teveel werk liggen en weet niet meer hoe je het allemaal gedaan moet krijgen. De geijkte tips en tricks om je tijd beter te managen zijn ook ‘too much’. Hoe maak je jezelf weer gelukkig?

Weg met timemanagement?

Laten we eens fantaseren over hoe het simpeler kan. Niet om het hele concept van timemanagement van tafel te vegen. Maar om onszelf eens te prikkelen om terug te gaan naar de kern. Want waarom hebben we eigenlijk wekkertjes, apps en lijstjes nodig om ons werk af te krijgen en een goed gevoel te hebben aan het eind van de dag?

Eigenlijk ben je net een aap

Je kunt jezelf namelijk van alles aan- en afleren. En dat is in dit geval reuzehandig. Want iedereen wil toch doelen bereiken, productief zijn en plezier hebben in hun werk? Inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen komt in dit geval goed van pas. Door onderstaande 3 dingen aan of af te leren kom je al een heel eind.

1. Zelfdiscipline op de schop
Waarom hebben we eigenlijk discipline nodig? Meestal om dingen te doen die we niet leuk vinden en dus niet willen doen. Is het leven daar niet te kort voor? Er bestaat zoiets als een leven waar je bijna geen zelfdiscipline nodig hebt. Als je iets doet wat je leuk vindt dan heb je daar namelijk geen discipline voor nodig. Heb je het gevoel dat je te weinig zelfdiscipline hebt? Begin dan eerst eens met nadenken of je wel doet wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Daar iets aan doen is vaak makkelijker en effectiever dan je to-do-list-vaardigheden aan te scherpen.

En natuurlijk zijn er soms zaken die moeten gebeuren die je niet leuk vindt of waar je niet zo goed in bent. In dat geval kun je:

  • Proberen om die taken toch leuk te maken: muziek aan, wat lekkers erbij, of een welverdiende pauze na het afronden van de taak.
  • Het jezelf makkelijk te maken door die taken of processen te versimpelen: stroomlijn bijvoorbeeld terugkerende taken zodat ze je weinig tijd kosten.
  • Proberen om er een routine of gewoonte van te maken. Denk dan aan mail lezen en beantwoorden, kilometers invullen, statusrapportages bijhouden. Doe dit altijd op eenzelfde manier op hetzelfde moment, net als tandenpoetsen bijvoorbeeld. Dan kost het je minder energie.

Naar de Baak Proeverij >>>

2. Uitstelgedrag afleren
Je kent het wel: de taak die voor je ligt wil niet lukken dus ga je uitstellen:

  • Je gaat even Facebook en Instagram checken
  • Om vervolgens alle nieuwssites langs te lopen
  • En je mailbox bij te werken

Ondertussen ben je 2 uur verder en heb je alweer je volgende meeting. Daarna is er nog een uurtje om het af te maken maar je weet nu al: dat is te weinig tijd. Dan maar vanavond doen? Eigenlijk is uitstelgedrag een signaal. Net als hoofdpijn of slapeloosheid. Het is een signaal dat je misschien niet echt gemotiveerd raakt door het product of dienst of het bedrijf waar je voor werkt. Tegenzin is namelijk de belangrijkste voedingsbron voor uitstelgedrag. Het ontneemt je plezier en voelt als een plicht. Dit is wat je kunt doen:

  • Bedenk dit: een taak is gewoon maar een taak. Jij bent zelf degene die er het label ‘saai’ of ‘vervelend’ aanhangt. Jij bent dus ook degene die jouw houding ten opzichte van de taak neutraal kunt maken. Of zelfs: ervoor zorgen dat het leuk wordt.
  • Je kunt ook de lat wat naar beneden halen. Beginnen aan iets waar je torenhoge verwachtingen van hebt, is het klassieke recept voor uitstelgedrag. De lat ligt te hoog en je hebt het gevoel dat dat toch niet gaat lukken. Haal die lat naar beneden geef jezelf soms en vrijbriefje om ‘slecht’ werk te leveren. Het resultaat? Je gaat in ieder geval aan de slag en later kun je het vaak nog verbeteren zodat het alsnog is wat je wilde.
  • Tot slot werkt deze ook altijd goed: hang er een timeframe aan voor jezelf. Bijvoorbeeld 500 woorden typen voor de lunch. Dan focus je niet op de gehele taak maar op kleine onderdelen. Succes verzekerd als je merkt dat je een klus aan het uitstellen bent!

3. Als je jouw time toch moet managen…
Soms ontkom je niet aan werken met een takenlijst. We leven tenslotte in een resultaat gedreven economie en in projecten of teams kun je niet altijd maar doen waar je zin in hebt op jouw eigen tijd. Daarom een paar tips om …

  • Een mens krijgt meer gedaan voor 08.30 uur: begin eens lekker vroeg en begin dan met een belangrijke taak. Dan heb je om 09.00 uur het gevoel dat je met 2-0 voorstaat en dat werkt enorm stimulerend.
  • Leer om nee te zeggen. Niet alles wat op jouw bordje komt hoort daar ook te liggen.
  • Beloon jezelf voor resultaten. Haal een lekkere kop koffie of ga lekker even wandelen buiten na het opleveren. Vind simpelweg plezier in het halen van doelen en het afvinken van taken.
  • Prioriteer de kwaliteit van je leven. Geniet van je werk terwijl je het doet. Dit zorgt ervoor dat je telkens weer kunt terugkijken op een minder stressvolle dag ook al heb je het werk niet af.
  • Doe waar je goed in bent en laat anderen doen waar zij goed in zijn.

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up