De twist: komen millennials van Mars en vijftigers van Venus?

News Detail

Werken met millennials geeft energie. Ze hebben overal een mening over, laten zich niet intimideren door rangen en standen, hebben digitale technologie in hun genen zitten en hechten meer waarde aan carrière maken, gave dingen doen en verre reizen dan bezit. Toch heeft deze zogenaamde generatie Y het op de werkvloer lang niet altijd makkelijk en worden ze vaak gezien als veeleisend. Hoe doorbreken we (generatie)barrières?

Generaties op de werkvloer: lastig of unieke kans?

Hoe laat je jong en oud(er) in je organisatie samenwerken als ze zo verschillend zijn? Op de eerste plaats door te beseffen dat vooroordelen van alle tijden zijn. Juist nu hebben veel organisaties de frisse invloed van jonge generaties nodig om bij de tijd te blijven. Ontwikkelingen gaan razendsnel en we moeten toe naar andere vormen van organiseren en samenwerken. Millennials kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het doorbreken van ingesleten patronen en gedateerde processen.

“Om succesvol te zijn hebben organisaties diversiteit nodig”, zegt Martijn van Haagen, die als trainer bij de Baak veel met millennials werkt en Young Talent programma’s ontwerpt voor grote en kleine organisaties. “Elke nieuwe generatie heeft iets nieuws in te brengen. Met millennials bijvoorbeeld, leer je wie je eigen klanten zijn en hoe je die het best kunt bedienen. Om van die inbreng te profiteren, is het belangrijk dat de nieuwkomers de ruimte en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Vaak zie je dat het management vanuit de behoefte aan nieuwe ideeën jong talent binnenhaalt. En dat de zittende garde onbewust de neiging heeft om die nieuwe mensen in te voegen in de bestaande patronen. Het is dan ook essentieel om (generatie)barrières te doorbreken. Ik noem het altijd de balans vinden tussen invoegen en toevoegen. De kleur aannemen van het bedrijf, maar ook de ruimte geven om fris en vrij te handelen.”

Tegelijkertijd hebben nieuwkomers hun ervaren collega’s nodig om vakkennis op te doen en zich te blijven ontwikkelen. En alleen met de steun van die collega’s lukt het hen om veranderingen echt waar te maken. Een combi van ervaring én frisse blik, dat is wat organisaties nodig hebben. Met verschil maak je het verschil.

De kracht van generatie Y

Elke generatie draagt op grond van kwaliteiten, behoeften, drijfveren en idealen waardevolle dingen bij. Zo brengen Y-ers (ruwweg geboren tussen 1981 en 2000, ook wel de millennials genoemd) digitale creativiteit en gaan ze makkelijk om met verschillen tussen mensen. Ze zijn ondernemend, innovatief en van nature nieuwsgierig naar behoeften en wensen van klanten en willen daarop anticiperen, wat ze erg klantgericht maakt. Ze zijn vaak goed geïnformeerd over maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen en weten deze kennis effectief in te zetten voor de eigen functie of organisatie. Ze maken zich meer dan andere generaties zorgen om de wereld en gaan voor ‘zingeving’ en ‘een positieve bijdrage leveren’.

En de kracht van generatie X

De kwaliteiten van X-ers (ruwweg geboren tussen 1960 en 1980) liggen in het verlengde van de Y-ers: ze zijn creatief, flexibel, zelfredzaam, gaan voor kwaliteit en no-nonsense. Ze willen zichzelf blijven ontwikkelen, verder leren en resultaten boeken. Zelfontplooiing staat centraal: werk is belangrijk, maar levensgeluk nog belangrijker. Het zijn vaak mensen die constructief willen verbinden, die het leuk vinden om minder ervaren collega’s te begeleiden en ondersteunen. Ze weten goed waar hun sterke en zwakke punten liggen (en in potentie dus ook wat anderen kunnen toevoegen).

Kijk voorbij de stereotypes

Generatie X en Y hebben de kracht om juist samen te zorgen voor cultuurverandering en impact (en natuurlijk is het toeschrijven van eigenschappen aan generaties veel te stereotype). Van belang is een cultuur waarin diversiteit wordt gewaardeerd en ook young professionals worden gehoord en kunnen en mogen bijdragen. Het vraagt dialoog, luisteren, contact en verbinden.

Vergeet de twist of millennials van Mars komen en vijftigers van Venus. De kunst is om voorbij de stereotypes te kunnen kijken, de verschillen bij elkaar te brengen, ieders specifieke kwaliteiten te benutten en eventueel een gulden middenweg te vinden.

Wil je meer weten over talentontwikkeling en het laten samenwerken van jong en oud? Kijk dan eens bij Young Talent Development voor organisaties of bij de trainingen Young Professionals, Talent Ontwikkelings Programma en Ik en de Anderen. 

Wij zijn de Baak. Hét trainingsinstituut voor leiderschap en persoonlijke ontwikkeling voor hoogopgeleide professionals. In onze intensieve trainingen dagen we je uit op intellect, intuïtie en interactie.

Bekijk ons trainingsaanbod

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up