“Emoties managen vind ik nu de grootste uitdaging.”

News Detail

Hoe is het om als Manager in de gehandicaptenzorg te werken in coronatijd? De noodzaak om vanuit huis te werken heeft op iedereen een ander effect. Hoe doen andere professionals dat?

Interview met Esther, Manager Gehandicaptenzorg, ’s Heerenloo
(Dit verhaal is onderdeel van de serie inkijkje thuiswerken in coronatijd)

Werken in coronatijd

Esther werkt als Manager voor een landelijk werkende organisatie in de gehandicaptenzorg en stuurt 65 medewerkers aan. Haar team zit verspreid over 3 woonlocaties, 2 dagbestedingen, 1 gezinshuis of is ambulant. Op afstand managen is ze dus wel gewend, maar op dit moment is emoties managen haar grootste uitdaging.

Welke impact hebben de maatregelen op jouw team?

“Onze cliënten zijn meestal ouder dan 55 jaar maar functioneren op het niveau van een 2 of 3-jarige. Anderhalve meter en het coronavirus, daar begrijpen ze weinig van. Toch mogen ze ineens niet meer naar de breiclub of dagbesteding, komen de familie en vrijwilligers niet meer op bezoek, of mag er soms zelfs niet meer gezamenlijk gegeten worden, maar moet dat op de eigen kamer. Dat is heel verdrietig voor de cliënten, is lastig uit te leggen en betekent ook veel extra werk voor onze mensen.
Iedere medewerker gaat daar op een eigen manier mee om, maar als je weet dat je met zeer kwetsbare mensen werkt, dan maakt dat angstig. Voor de cliënt, voor jezelf, voor je gezin.
Emoties managen zie ik nu dan ook als de belangrijkste waarde die ik kan toevoegen als manager.”

Welke impact hebben de maatregelen op jouw werk?

“Organisatiebreed wordt er beleid gemaakt dat we weer vertalen naar de werkvloer. Ik krijg bijna dagelijks vragen over beschermende maatregelen. Bijvoorbeeld: gaan wel of niet mondkapjes dragen? Soms weet ik het antwoord, maar meestal toets ik de situatie met een collega. De meningen en inzichten verschillen enorm. Ook zijn er dagelijks wel dilemma’s waar overleg of beleid voor nodig is. Er is veel onduidelijk dus we leven met de dag, met de week, met de maand.”

Wat deed jij de dag na het kabinetsbesluit?

“Ik ben ’s avonds al gaan appen met collega’s, want de dagbestedingen moesten per direct dicht. Dan moet je een hoop mensen gaan bellen. De volgende ochtend had ik direct een meeting op kantoor met een aantal planners van locaties om - op gepaste afstand- een plan van actie te maken.”

Werk jij ook vanuit huis?

“Ik werk weinig thuis. Op kantoor is in deze situatie ruimte voor maximaal 3 medewerkers. Meestal ben ik daar met 1 collega. Ik vind dat fijner omdat er zoveel te overleggen is. Mijn team van managers spreek en zie ik nu alleen via Teams of via conference call.”

Op welke manier hou jij contact met je team?

“In mijn team zitten o.a. 10 managers uit verschillende rayons. We zien elkaar normaal altijd 1 keer per 6 weken. Ik vond mijn functie al heel erg sturen op afstand, maar als je regelmatig op de locaties komt en elkaar ziet bij teamvergaderingen, dan heb je er wel meer gevoel bij. Ik mis het ouwehoeren en de spontane discussies die ontstaan als je bij elkaar bent. We overleggen en vergaderen nu vooral via Teams en ik gebruik regelmatig beeldbellen.”

Welke vernieuwing levert deze periode op?

“Omdat de cliënten niet naar de dagbesteding kunnen, worden er creatieve manieren bedacht om de verveling en eenzaamheid te voorkomen. Het is ook goed dat het beeldbellen en overleggen via Teams nu wel echt geïntroduceerd is. Het is een efficiënte manier waar we zeker mee door moeten gaan. Wel merk ik dat het contact op deze manier veel functioneler verloopt dan als je bij elkaar zit. Je mist de diepgang en het gevoel écht contact te maken. Dus ik hoop dat het snel weer anders kan 😊.”

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Anderen bekeken ook:

Scroll up