“We testen nu elke week nieuwe producten. Dit duurde eerst maanden.’’

News Detail

Hoe is het om als CEO ineens volledig thuis te werken in coronatijd? De noodzaak om vanuit huis te werken heeft op iedereen een ander effect. Hoe doen andere professionals dat?

Interview met Mark van Heusden, CEO, Sparkles BV
(Dit verhaal is onderdeel van de serie inkijkje thuiswerken in coronatijd)

Thuiswerken in coronatijd

Mark werkt als CEO bij Sparkles BV, een e-commerce bedrijf dat persoonlijke producten toegankelijk maakt met webwinkels. Voor consumenten is dat drukwerk voor life events, voor bedrijven is dat een portal waar organisaties hun marketing kunnen inrichten en beheren.

Wat ervaar jij nu als een grote verandering?  

“Als ‘eindbaas’ ben ik dagelijks met het wel en wee van onze teams bezig. Ik moet er erg aan wennen dat ik geen live contact meer heb, en ook geen echte een-op-een’s met de teamleiders. Met video kun je veel doen, maar non-verbaal is het echt minder sterk. Het helpt wel om beter te luisteren, want online door elkaar tetteren verstoort enorm.”

Wat deed jij de dag na het kabinetsbesluit?

“Ik ging eerst een uurtje met de hond lopen en daarna had ik een online meeting via HangOuts met twee van onze officers. Onze omzet kelderde met zo’n 40% en we hebben die dag gelijk allerlei maatregelen genomen om onze klanten te helpen en gerust te stellen en waar mogelijk directe kosten te stoppen.”

Hoe organiseer jij het thuiswerken en contact met je team?

“Ik heb een eigen werkruimte op kantoor, en ben daar al vrij snel weer grotendeels gaan werken. Thuis helpt de oppas om alles goed op te kunnen vangen. Omdat ik zelf vanuit kantoor werk, en 85-90% van de mensen vanuit huis, is er nog wel gelegenheid dat ook andere teamleiders af en toe op kantoor werken. Zo kunnen we even bijpraten en overleggen en het is fijn om weer even onder elkaar te zijn; een win-win dus. Ik bel bij elk team elke week kort even in voor een stand-up.”

“Daarnaast hebben we sinds corona elke week een ‘Weekly’ – een nieuwbrief door mij geschreven met hierin het wel en wee van ons bedrijf op dit moment. Zo begrijpen mensen beter wat de cijfers betekenen en hoe we er samen voor staan. Het is ook een plek om maatregelen uit te leggen of onzekerheid te tackelen. We sturen deze nieuwsbrief ook naar iedereen thuis zodat het thuisfront ook mee kan leven.”

Vraagt de huidige situatie veel aanpassingen van jou of je team?

“Je mist het gemak om samen te werken. Mensen kunnen niet gemakkelijk co-programmeren of co-designen want ze zitten niet naast elkaar. Teamleiders bellen nu heel veel om contact met het team te houden. Video-meetings zijn veel minder non-verbaal en dat leidt soms tot onbegrip. Iedereen moet beter wegen wat te zeggen en wat te zwijgen.”

Welke highlight springt er wat jou betreft echt uit? 

“Er wordt een beroep gedaan op je flexibiliteit en creativiteit. We testen nu elke week nieuwe producten. Voorheen duurde dit maanden omdat we altijd pas met een 9 wilden testen, nu zijn we tevreden met een 6. Omdat we een vraag op zagen komen, zijn de wenskaarten weer terug in het portfolio. We moesten omgaan met het feit dat door de grote volumedaling niet alle productiemethodes meer rendabel zijn. De zondagproductie is nu tijdelijk gestaakt en dit leggen we zo goed mogelijk uit aan teleurgestelde klanten.”

“De wekelijkse vrijdagmiddag gaat nog gewoon door, maar nu online, met 20 collega’s of zo. Laatst ging een van de collega’s liedjes spelen op z’n keyboard die de anderen dan gingen raden. Dat vind ik dan weer superleuk!”

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Anderen bekeken ook:

Scroll up