Een vuurtoren van waarden: Hoe CVO’s richting geven aan maatschappelijke impact
In dit interview spreken we met Jet de Veij Mestdagh, trainer en coach bij de Baak en voormalig (GZ-)psycholoog, met een rijke achtergrond in de geestelijke gezondheidszorg. Met haar ervaring als psycholoog, richt de Veij Mestdagh zich nu op de combinatie van leiderschap, psychologische veiligheid en maatschappelijke impact . Ze deelt haar inzichten over de ontwikkeling van de rol van Chief Value Officer (CVO), waarbij het niet alleen gaat om financiële resultaten, maar ook om het balanceren van ethische en maatschappelijke waarden.
Hoe verandert de rol van CFO’s nu bedrijven steeds meer de nadruk leggen op maatschappelijke impact in plaats van puur financiële resultaten binnen hun bestuurskamers?
Jet de Veij Mestdagh: “Wat bijzonder is aan deze tijd, is dat de CFO, die eerder alleen verantwoordelijk was voor de financiële gezondheid van het bedrijf en gefocust was op financiële data, nu ook verantwoordelijk is voor ESG-rapportage. Dit betekent dat ze moeten nadenken over de impact van bedrijfsvoering op de wereld en samenleving. Dit vraagt om leiderschap waarbij het nemen van het voortouw in waarden belangrijker is geworden dan ooit. Dat is de belangrijkste verandering die op dit moment gaande is voor de rol van de CFO.”
De CFO, die eerder alleen verantwoordelijk was voor de financiële gezondheid van het bedrijf en gefocust was op financiële data, is nu ook verantwoordelijk is voor ESG-rapportage.
Een vuurtoren is geen bestemming op zich, maar geeft richting aan. Het is belangrijk dat je bij het aannemen van mensen kijkt of hun waarden overeenkomen met die van de organisatie.
Een belangrijke vraag die momenteel vaak niet wordt gesteld, maar die relevant is voor impact en duurzaamheid, is: ‘Hoe relevant ben je nu en over 10 tot 20 jaar? Wat draag je bij aan de wereld?
De Chief Value Officer van het Jaar Award is een initiatief van de Impact Economy Foundation in samenwerking met De Baak, Roland Berger en Been Management Consulting.