Neurodiversiteit in de trainingspraktijk door Lieke Schoutens en Karel Jan Schoutens


Iedere trainer krijgt te maken met deelnemers die onverwacht reageren, anders communiceren dan gebruikelijk of bij wie de gekozen aanpak niet helemaal landt. Vaak betreft het hier om neuro divergente kenmerken, zoals een andere manier van informatie verwerken, verhoogde gevoeligheid voor prikkels of een sterk analytische blik. Hoe zorg je dat jouw training ook voor deze deelnemers toegankelijk en effectief is? En hoe zorg je ervoor dat iedere deelnemer zich gezien voelt?

In deze workshop maak je kennis met de kernbegrippen neurodiversiteit en neuro-inclusiviteit. We richten ons op eigenschappen en talenten die je als trainer tegenkomt bij neuro divergente deelnemers, en laten zien wat deze van jouw didactiek en grondhouding vragen. Je leert welke factoren vaak een rol spelen in de leerervaring. Denk aan prikkelverwerking, (non)verbale communicatie en je krijgt praktische handvatten om daar inclusief en effectief op in te spelen. De sessie is interactief: met behulp van Mentimeter en casuïstiek onderzoeken we jouw ervaringen en uitdagingen. Zo verbinden we theorie aan praktijk en werken we toe naar concrete handvatten. Na afloop ga je naar huis met meer inzicht en vooral een neuro-inclusieve bril die je trainingen verrijkt, voor zowel neuro divergente als neuro typische deelnemers.