Hybride werken is maatwerk geen one size fits all formule

News Detail

Hybride werken is niet meer weg te denken uit ons bedrijfsleven. Hoe organisaties dit vormgeven en de mate waarin werknemers dit flexibel mogen indelen, blijkt echter per bedrijf nogal te verschillen. Er is geen 'one size fits all' formule en dat maakt hybride werken maatwerk. Hoe zorg je dat er ruimte is voor ieders ideale werksituatie?

Flexibel werken is populair en voor veel werknemers is fulltime naar kantoor geen optie meer. Belangrijke redenen om hybride te werken zijn: flexibiliteit, vrijheid, minder reistijd en een betere werk-privébalans. De mate waarin iemand thuis, op kantoor of een andere locatie wenst te werken is echter heel persoonlijk, waarbij tegelijkertijd blijkt dat de mate waarin organisaties hier medewerkers vrijheid en flexibiliteit in (willen) geven ook sterk verschilt.. Dit maak het een uitdaging om op individueel niveau genoeg ruimte te bieden voor de ideale werksituatie.

Kantoor als nieuwe kerk
Tijdens het evenement 'De Staat van Leiderschap' – georganiseerd door de Baak en ondernemersvereniging VNO-NCW – gingen we met een aantal organisaties en twee hoogleraren in gesprek over de toekomst van hybride werken. En alhoewel werknemers én werkgevers de voordelen zien van hybride werken, werd uit de gesprekken duidelijk dat iedere organisatie hier op zijn eigen manier vorm aan geeft. Er is geen 'one size fits all' oplossing en dat maakt hybride werken maatwerk. Britt Breure, directeur HR bij AFAS Software, zegt hierover: “Soms hechten we misschien iets teveel waarde aan het maken van beleid. Ik geloof meer in inspelen op veranderingen en ons daarop aanpassen.

De inrichting is sterk afhankelijk van het type organisatie, de branche, de grootte van de organisatie en het type medewerkers. Zo blijkt uit onderzoek dat de jongere generatie medewerkers – de millennials – graag op kantoor werken. Jeroen van Glabbeek, CEO bij CM.com, herkent dit ook bij de medewerkers in zijn organisatie. “Jonge mensen willen leren, geïnspireerd worden en elkaar leren kennen. Een bedrijf heeft ook een sociale functie. Het is een soort nieuwe kerk waar mensen bij elkaar komen en samen iets moois maken”.

De coronacrisis heeft leiders en managers gedwongen om kritisch te kijken naar de manier waarop er wordt gewerkt. Bij Unilever heeft dit zelfs impact gehad op de kantoorinrichting en is er gekozen voor 'activity based working'. “De activiteit bepaalt de plek in het gebouw. Dit loopt van rood naar blauw waarbij rood staat voor sociaal, gezellig en innovatie en blauw is afzondering en concentratie”, vertelt Joanny Lijbers, Head of HR and Digital Transformation bij Unilever.

Vertrouwen en persoonlijk contact
Een ding waar de organisaties over eens zijn is dat vertrouwen, goede communicatie en persoonlijk contact essentieel is in een flexibele werksituatie. “Delegeren blijkt ook de meest effectieve stijl van leidinggeven”, vertelt Janka Stoker, hoogleraar bij Rijkuniversiteit Groningen waar zij onderzoek doet naar leiderschap. “Mensen echt verantwoordelijkheden geven en veel meer sturen op resultaat in plaats van hoe je het werk precies moet doen”. Door vertrouwen te geven en de focus te leggen op resultaat wordt er meer ruimte gecreëerd voor medewerkers om zowel werkzaamheden als werklocatie naar eigen inzicht in te kunnen delen.

De Staat van Leiderschap
'De Staat van Leiderschap' is een jaarlijks terugkerend initiatief van ondernemersvereniging VNO-NCW en de Baak met als doel om de leiders van vandaag te inspireren. Door het delen van trends, inzichten en vernieuwing in leiderschap kunnen we verbinding creëren en belangrijke thema’s omtrent leiderschap bespreekbaar maken.

Meer lezen?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief voor tips, inzichten en inspirerende artikelen.

Ruimte voor ontwikkeling en leiderschap

Bij de Baak krijg je de ruimte om te ontdekken wat je kan, wie je bent en waar je toe in staat bent. Wij dagen je uit om alles uit jezelf te halen. Wil jij ook de ruimte om te groeien?

Hulp nodig bij het kiezen van een training?

 

Scroll up