artikel
Leestijd 5 minuten

Hoe je omgaat met tegengestelde belangen


Wanneer je als leidinggevende vaak knopen door moet hakken, kun je regelmatig te maken krijgen met medewerkers die tegensputteren of een andere mening hebben. Hoe ga je daarmee om? We geven je graag enkele tips.

Tip 1: Leg uit waarom je een bepaalde keuze gemaakt hebt

Leiderschap is keuzes durven maken. Keuzes waar anderen last of lust van zullen hebben. Keuzes zijn namelijk niet altijd direct leuk voor een ander, maar misschien wel goed. Als je mag kiezen tussen A en B en je kiest A, dan zijn de mensen die B zouden kiezen teleurgesteld. Want in kiezen zit ook afscheid nemen van wat je niet meer kunt of mag doen. Daar worden mensen niet altijd gelukkig van. Daarom is het als leidinggevende belangrijk dat je uit kunt leggen waarom je een bepaalde keuze gemaakt hebt.

Tip 2: Onderzoek hoe je de keuzevraag het beste kunt stellen

Onbegrip tussen mensen zit vaak ook voor een deel in het karakter. Sommige mensen zijn gemakkelijker in keuzes maken dan andere. Analytische mensen denken bijvoorbeeld heel anders dan creatieve mensen. Iemand die van cijfertjes houdt, kan gemakkelijker een keuze maken in een cijfervraagstuk. Creatieve mensen vinden zoveel leuk dat ze niet willen kiezen, ze willen juist meer mogelijkheden. Als er verschil zit in waar mensen de voorkeur voor hebben, wat ze als probleem of kans zien, kan dat botsen. Dan is het van belang te onderzoeken waar de verschillen echt zitten en of je de keuze misschien anders kunt benoemen. Geef een analytisch persoon bijvoorbeeld de keuze uit twee cijfervraagstukken en laat een creatief persoon kiezen uit twee kansen voor de toekomst.

Tip 3: Probeer door een goede dialoog meer begrip te krijgen

Verschillen kunnen aan de oppervlakte heel groot lijken, maar zijn deep down misschien helemaal niet zo groot zijn. Door ze te benoemen en verder te kijken, ontdek je de waarden die achter een mening zitten. Standpunten kunnen veranderen als we informatie uitwisselen aan elkaar. Ieder heeft zijn eigen standpunten, belangen en waarden. Probeer door een goede dialoog dichter bij elkaar te komen, met meer inzicht en respect voor elkaar. Ook al ben je het helemaal oneens, probeer dan toch begrip voor elkaar te krijgen. Wat is de bron van het destructieve verschil? Op deze manier kom je tot een mogelijke oplossing.

Tip 4: Sta open voor andere meningen: parkeer aannames en (voor)oordelen

Jullie moeten natuurlijk wel van beide kanten openstaan voor een oplossing. Kun je respectvol met elkaar in gesprek blijven? Met een open mind en open hart luisteren? Pas dan ga je echt de diepte in. Als je het vermogen hebt om als leider open en onbevooroordeeld een dialoog te voeren waarin het gesprek nog alle kanten op kan gaan, kom je ergens. Zonder te oordelen of aannames te maken, zonder cynisme en (faal)angst. Ben je bewust van welke stemmetjes je in jezelf hoort en probeer die even te parkeren.

De wereld is een stuk leuker doordat mensen verschillend kunnen denken en handelen. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat. De kracht van verschillend draagt bij aan vernieuwing, verandering, anders denken en creativiteit. Mits we voor die verschillen openstaan.

Tip 5: Behandel elkaar als gelijken

Als je wordt aangevallen, gaan mensen al snel vluchten of vechten. Ze proberen te manipuleren, imponeren en intimideren: “Ik ben de baas” (positionele macht) of “Ik heb hier lang voor geleerd” (kennismacht). Herken je dat van jezelf? Als mens kies je vaak een positie ten opzichte van de ander, bijvoorbeeld als ouder tegenover je kind of als baas tegenover een medewerker. Dan stelt de een zich boven de ander. Om niet te manipuleren moet je als volwassenen tegenover elkaar staan. Ook al ben je heel verschillend, als volwassene tegenover volwassene kun je dan toch gelijkwaardig met elkaar omgaan en in gesprek gaan.

Tip 6: Kijk of je medewerkers op de goede plek zitten

Weerstand is een heel natuurlijk proces, je moet gewoon wennen aan iets nieuws. De ene persoon blijft daar wat langer in hangen dan de ander. Als je iets niet kunt veranderen en er ook niet aan kunt wennen, dan kun je er voor kiezen om een andere weg in te slaan. Wordt een medewerker echt ongelukkig van de nieuwe weg die ingeslagen wordt, kijk dan samen of hij of zij wel op de goede plek zit.

Is jouw werkomgeving dynamisch en complex? Heb je te maken met tegengestelde belangen, van medewerkers en van stakeholders? Wil je leren hoe je overzicht krijgt en invloed uit kunt oefenen? Bekijk dan eens de training Invloed in Complexiteit.

Gerelateerde trainingen

Persoonlijke Effectiviteit in het Sturen van Verandering

  • Leer hoe je effectief sturing geeft aan veranderingen
  • Ontdek hoe je meer invloed kan uitoefenen en kan omgaan met weerstand
  • Ontwikkel een uitgebreid handelingsrepertoire voor verandermanagement
  • Je hebt te maken met verandering binnen je organisatie
3 modules in 7 dagen
5+ jaar werkervaring

Strategisch Adviseren

  • Leer vanuit diverse perspectieven jouw advies in te brengen op strategisch niveau
  • Weet jezelf beter te profileren en positioneren in een complex krachtenveld
  • Vergroot je impact als adviseur bij interne en/of externe klanten
7 modules in 9 dagen
10+ jaar werkervaring

De Informele Leider

  • Leer hoe je mensen kan aansturen zonder formele macht
  • Vergroot je invloed en leer hoe je kan motiveren vanuit jouw rol
  • Ontdek hoe je anderen mee krijgt op jouw unieke manier
2 modules in 6 dagen
7+ jaar werkervaring

Professioneel Adviseren

  • Word bewust van jouw rol in het adviesproces
  • Leer hoe je effectiever kan adviseren en meer impact maakt met je advies
  • Krijg inzicht in je kwaliteiten en hoe je dit gebruikt in de rol van adviseur
  • Je bent een interne of externe adviseur bij een organisatie
4 modules in 6 dagen
1+ jaar werkervaring

Invloed in Complexiteit

  • Ontdek hoe je meer invloed kan uitoefenen in een complexe omgeving
  • Ontwikkel daadkracht, rust en overzicht in extreme complexiteit
  • Herken tegenstrijdige standpunten en belangen en ontwikkel waardevolle oplossingen
5 modules in 8 dagen
10+ jaar werkervaring

Professioneel Adviseren (BaakBoost)

  • Word bewust van jouw rol in het adviesproces
  • Leer hoe je effectiever kan adviseren en meer impact maakt met je advies
  • Krijg inzicht in je kwaliteiten en hoe je dit gebruikt in de rol van adviseur
  • Je bent een interne of externe adviseur bij een organisatie
1 modules in 4 dagen
1+ jaar werkervaring

Projectmanagement

  • Leer goed projectmatig werken en anderen succesvol aan te sturen
  • Til jouw projecten naar een hoger niveau met zichtbaar resultaat
  • Krijg meer contact met stakeholders en zorg voor meer betrokkenheid
3 modules in 6 dagen
1+ jaar werkervaring

Persoonlijke Effectiviteit in het Sturen van Verandering (BaakBoost)

  • Leer hoe je effectief sturing geeft aan veranderingen
  • Ontdek hoe je meer invloed kan uitoefenen en kan omgaan met weerstand
  • Ontwikkel een uitgebreid handelingsrepertoire voor verandermanagement
  • Je hebt te maken met verandering binnen je organisatie
1 modules in 4 dagen
5+ jaar werkervaring

De Informele Leider (BaakBoost)

  • Leer hoe je mensen kan aansturen zonder formele macht
  • Vergroot je invloed en leer hoe je kan motiveren vanuit jouw rol
  • Ontdek hoe je anderen mee krijgt op jouw unieke manier
1 modules in 4 dagen
7+ jaar werkervaring

Hulp nodig bij het kiezen van een training?

Vraag vrijblijvend een persoonlijk adviesgesprek aan. Onze opleidingsadviseurs gaan graag met je in gesprek om te kijken welke training het beste bij je past. Onze adviseurs kunnen je meer vertellen over de trainingen, adviseren welke training aansluit bij je leervraag of je helpen bij het vinden van de juiste coach.
Plan een adviesgesprek