Geluk op de werkvloer? Spreek je uit!

News Detail

Om meteen met de deur in huis te vallen een vraag: hoe gelukkig ben jij op je werk? Jij, ja... Wacht heel even met snel doorlezen. Neem er even de tijd voor.

Wat zou er moeten veranderen wil jij op je werk gelukkiger worden? Is het je baas? Zijn het je trage of juist te snelle collega’s? Misschien vind je de beslissingen die door het management genomen worden totaal onbegrijpelijk. Of wordt er veel geroddeld.

Of wellicht gaat het juist erg goed op je werk. Vliegen de dagen voorbij omdat je tot over je oren gefascineerd bent door dat wat je doet. Vind je het verrukkelijk om mensen te helpen en ben je betrokken bij het welzijn van je collega’s. Kan er toch nog iets verbeteren op je werk?

We komen er met z’n allen voorzichtig steeds meer achter dat geluk dé cruciale factor is in een gezond lopend bedrijf. Blije mensen, maken blije klanten en een vrolijke omzet.

Jenn Lim, CEO en Chief Happiness Officer van het adviesbureau Delivering Happiness ontwikkelde ‘Happiness’ als businessmodel. Hier ter inspiratie de zes facetten die volgens Lim leiden naar meer geluk.

Facetten voor geluk

  • Commitment (aan het geluk van jezelf, je collega’s en je klanten)
  • Core Values (wees verschillend als persoon, maar heb wel gemeenschappelijk gedragen waarden)
  • Transparancy (wees helder en eerlijk naar elkaar)
  • Vision (heb een duidelijke visie waar je naar toe gaat voor jezelf, maar ken ook die van je organisatie)
  • Relationship (zorg voor een goede relatie met elkaar)
  • The Right Team (de juiste mensen op de juiste plek)

Wat als je de punten die hier staan, vergelijkt met jouw eigen lijstje van zaken die veranderd moeten worden om gelukkiger te worden. Waaraan zou je vandaag nog iets willen doen?

Ik vind zelf ‘transparantie’ een belangrijke. In mijn rol als bedrijfscabaretier en trainer ben ik vaak bezig met het geluk van mensen in organisaties. En het valt mij steeds weer op hoe moeilijk mensen het vinden om te zeggen wat ze denken. We zijn vaak zo benauwd over wat een collega of manager van ons zal vinden, dat we liever maanden of zelfs jaren onze gedachten, ideeën en irritaties opkroppen, dan dat we ze tijdens de vergadering op tafel leggen.

Terwijl we er volgens Lim juist gelukkiger van worden als we ons uitspreken en ‘transparant zijn’. Stiekem weten we dat wel want het is heerlijk om te zeggen wat je denkt. Om te voelen dat die ruimte er is!

Transparant zijn is helemaal gratis en echt niet zo moeilijk. We kunnen elkaar wijs maken dat het heel erg moeilijk is. Maar nee. Het kost vaak maar een paar seconden: ‘Hallo, ik vind het niet zo goed gaan en ik wil brainstormen hoe het beter kan, vooral sfeertechnisch, hier binnen het team.’

Zeggen wat je denkt

Gebrek aan transparantie kost vaak veel meer tijd, energie en dus ook geld. Het begint vaak heel klein. Ik hoorde eens een verhaal van een gozer die ontslagen was omdat hij vreselijke ruzie had gemaakt met een vrouwelijke collega. Die ruzie was ooit begonnen om een whatsapp die herhaaldelijk niet beantwoord was en waar de jongen pissig over was. Hij had allerlei betekenis gegeven aan de reden waarom er geen reactie terug kwam van de vrouwelijke collega. Zonder de echte redenen te checken. Er ontstond een soort spook in zijn hoofd. Het whatsappje ging over een belangrijk werkproject. Daarnaast had die jongen trouwens nog een ander project: namelijk die vrouwelijke collega eens mee uitvragen.

Enfin, lang verhaal kort: op een gegeven moment vond iedereen in het team er wat van, wist de vrouwelijke collega nergens van, werd er veel over elkaar gesproken en niet met elkaar. En de manager wist ook niet hoe hij hier nu over in gesprek moest, met als gevolg dat de boel dramatisch klapte.

Hoe het nu met die jongen gaat die ruzie kreeg? Best goed, hij zit op dit moment dit stukje aan jou te tikken én gaat straks nog een drankje doen met die vrouwelijke collega. Moraal van het verhaal: praat met elkaar en spreek je uit!

Door: Johan Stevens 

Ben jij benieuwd naar praktische tip's die zorgen voor meer geluk in je werk? Bekijk het hele verhaal van Jenn Lim over 'Happiness' als businessmodel:

 

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up