Interview met Leonie, salescoördinator bij een medische en facilitaire groothandel
(Dit verhaal is onderdeel van de serie inkijkje thuiswerken in coronatijd)
Thuiswerken in coronatijd
Leonie stuurt als salescoördinator bij een internationale medische en facilitaire groothandel de commerciële binnendienst aan. Hun corebusiness is de verkoop van handschoenen, maar ze verkopen ook andere disposables zoals mondmaskers, beschermende kleding, haarnetjes, schoenovertrekken, en andere medische gebruiksartikelen.
Wat was voor jou de grootste opgave om thuis te werken?
“Wij hebben het heel druk sinds in China corona uitbrak. Ik heb geen kinderen en woon alleen. Mijn pc plus beeldschermen zijn allemaal keurig thuis gebracht. Ik heb ruim 4 weken thuis gewerkt, maar dit was voor mij niet te doen. Ik werkte namelijk non-stop van 7 tot 22 uur. In plaats van mijn drukke sociale leven, wat niet meer kan, vulde ik de tijd op met werken. Ik maakte geen onderscheid meer tussen thuis en werk. Op eigen verzoek werk ik dus weer op kantoor waar ik alleen zit.”
Hoe waarborg je het goede teamwerk?
“Wij zijn afhankelijk van constante goede samenwerking. Het komt echt aan op goed teamwerk. Gelukkig merken we wel dat 95% gewoon verloopt zoals altijd. Eens per week hebben we een videomeeting met het hele team (10 mensen) en eens per 3 weken met de gehele organisatie. Mensen aansturen en begeleiden op afstand heeft niet mijn voorkeur.
Doordat je elkaar niet dagelijks ziet schakel je minder snel. Ik zeg tegen mijn teamleden dat ze mij altijd kunnen videobellen. Dat ze vooral niet moeten blijven zitten met eventuele gevoelens en vragen. Ik heb ze geadviseerd om ook onderling te blijven bellen met elkaar.
Iedereen mist het persoonlijke contact. Ik mis de hectiek van de binnendienst en de gezelligheid tijdens de pauzemomenten.”
Wat vraagt deze tijd aan aanpassingen?
“We hebben meer geïrriteerde en ongeduldige klanten door de schaarste van onze producten. Niet alle collega’s vinden het even makkelijk om slechtnieuwsgesprekken te doen. Het mooie vind ik dat we niet meedoen aan woekerprijzen en geen beloftes doen die we niet waar kunnen maken.
Daarnaast zijn er ook veel klanten die in zwaar weer zitten en niets meer kopen. We moeten ook veel tijd besteden aan het warmhouden van die contacten en prijsafspraken maken voor betere tijden.”