Zo creëer je geluk op de werkvloer voor jezelf en anderen

News Detail

Geluk op de werkvloer is noodzaak. Onderzoek vertelt keer op keer dat gelukkige mensen gezonder zijn en meer positieve uitkomsten weten te realiseren. En het is besmettelijk. Ook klanten raken opgetogen van gelukkige medewerkers. Lees meer over de 5 ingrediënten voor werkgeluk.

Het is niet voor niets dat de organisaties die een zogenaamde ‘Fortune Best Company’ zijn – met afstemming tussen strategie, inzet en persoonlijke ontwikkeling– de afgelopen 15 jaar constant betere resultaten boekten dan soortelijke bedrijven die dat niet deden. Tijd dus om werk te maken van geluk. Maar hoe pak je dat aan?

De voordelen van geluk
Uit cijfers blijkt dat bijna 75 procent van de mensen zich maar matig verbonden voelt met het werk dat ze doen. Dat is veel. Bedrijven die aandacht hebben voor het werkplezier van hun werknemers zien gemiddeld de verkoopcijfers stijgen tot wel 37 procent. En de innovatie en creativiteit stijgen tot wel 300 procent. Daarnaast is er minder verloop en dalen dus de kosten van het werven en inwerken van nieuwe werknemers met 60 procent. Steeds meer bedrijven snappen dat mensen alleen goed functioneren als ze lekker in hun vel zitten. Wie het geluk van werknemers voorop zet, boekt betere bedrijfsresultaten.

Dit zijn de 5 ingrediënten voor meer geluk op de werkvloer

1. Vertrouwen, comfort en verbinding
Je zorgt voor meer werkgeluk wanneer de onderlinge verhoudingen relaxt zijn en er een ‘open’ werksfeer heerst waarin iedereen zich vrij voelt te zeggen wat hij of zij echt vindt. Dit krijg je voor elkaar wanneer mensen niet alleen functioneel met elkaar bezig zijn, maar de tijd krijgen (én nemen) om onderling relaties aan te gaan. Collega’s hoeven niet je beste vrienden te worden, maar je schakelt sneller met elkaar wanneer werken en plezier maken, samen oplopen. Ga bijvoorbeeld eens per kwartaal met je team 2 dagen op ‘workcation’: een combinatie van een korte vakantie en werken. Ook de werkomgeving speelt een rol. Je kunt hem wat informeler en gezelliger maken. Met dit alles schep je binnen het team een sfeer van vertrouwen en comfort en dat zijn enkele voorwaarden om met elkaar te kunnen groeien.

2. Ruimte voor passie en talenten
Waarom doe je wat je doet? Welke bezigheden (ook buiten je werk!) geven je een geluksgevoel? Waar wil je vanuit spontane nieuwsgierigheid meer van weten? Deze en vele andere vragen brengen je bij je passie, je talent en je kwaliteiten. Er zijn allerlei vragenlijstjes op internet om je hierbij te helpen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon aan je collega’s vragen wat jouw kwaliteiten en talenten zijn. Kijk daarna in hoeverre deze tot hun recht komen in je werk. Word je genoeg uitgedaagd? Zo niet, bespreek met je team of leidinggevende hoe je beter gebruik kunt maken van je kwaliteiten en talenten. 

3. Invloed op en beslissingsrecht over werk
Er is niets motiverender dan zelf dingen bedenken, ze uitvoeren en daarmee vooruitgang boeken. Mensen zijn gelukkiger wanneer zij vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgen. Ricardo Semler, een voorstander van zelforganisatie zei in een interview: “Waarom moeten mensen die thuis beslissingen nemen over een hypotheek van 3 ton, op het werk toestemming vragen om € 1500,- uit te mogen geven? Zij zijn toch volwassen?”. Het gaat hier niet over wel of geen zelforganisatie, maar om de kunst mensen een duidelijk doel te geven, liefst een uitdagende opdracht waarin de benodigde resultaten beschreven zijn, en daarna te vertrouwen op hun expertise en samenwerkingsvaardigheden. Of je nu leidinggevende bent of een teamlid, voor beiden neemt het werkgeluk toe. 

4. Bijdragen aan een hoger doel
Mensen die plannen of doelen voor de lange termijn nastreven zijn vaak gelukkiger. Het zijn vooral de waarden die ze daarbij nastreven, die dit geluksgevoel veroorzaken. Waarden geven aan wie je bent of zou willen zijn. Achterhaal daarom welke waarden voor jou belangrijk zijn. Ook hierbij kunnen vragenlijstjes behulpzaam zijn. Verder kan de vraag ‘wat zou je in de wereld zetten als je morgen 1 miljoen wint?’ je duidelijk maken wat je écht wilt. Dit soort dagdromerij maakt je diepste verlangens helder. Wanneer er een groot verschil is tussen jouw kernwaarden en wat je feitelijk voor werk doet, vraag je dan af of je functie wel past bij wie je bent en wat jij belangrijk vindt. Daarnaast hebben organisaties zelf ook kernwaarden en een toekomst visie. Zorg dat je weet welke dit zijn, check of ze overeen komen met je eigen waarden en visie en zorg dat jij zelf en iedereen deze met zijn of haar talenten op eigen wijze kan en mag uitdragen. Want gemeenschappelijk gedragen waarden verhogen het werkgeluk!

5. Tevredenheid en dankbaarheid
Naast alle ‘doe’-dingen kunnen stilstaan en reflectie tot een flinke vergroting van je geluksgevoel leiden. Vooral wanneer je dit regelmatig doet. Denk eerst even aan hoe een dag uit het leven van een zwerfkind in Mexico-Stad er uit ziet, en daarna een dag uit het leven van een hongerlijdend gezin in Afrika. Dat relativeert meteen jouw situatie. Het lost je problemen en irritaties niet op, maar plaatst ze in een bredere context zodat je bereid bent er opnieuw, vanuit een meer ‘open heart’ en een meer ‘open mind’, naar te kijken. Neem daarna 5 minuten de tijd om dingen op te noemen waarvoor je dankbaar bent, op het werk en privé.

Neem verantwoordelijkheid voor je (werk)geluk
Het allerbelangrijkste is dat je kiest voor persoonlijk leiderschap in plaats van je te laten leiden door je omgeving. De uitdaging is om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor je loopbaan en je tevredenheid daarover. Natuurlijk kun je niet alles veranderen, maar je legt je niet neer bij slachtofferschap. Kies dus voor een positief-ondernemende houding, waarin je dingen uitprobeert om te ondervinden wat wel en niet werkt. Stel daarna eventueel je beeld bij over je functioneren en de situatie waarin je werkt. Mensen hebben achteraf vaak meer spijt van de dingen die ze niet gedaan hebben dan van de dingen die ze wel deden en waarmee ze de fout in gingen. Committeer jezelf dus aan het geluk van jezelf, je collega’s en je klanten!

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Scroll up