Zo werkt waardengedreven leiderschap
Werk gaat tegenwoordig over meer dan je inspanningen ruilen voor geld. Het is ook een manier om talent te ontwikkelen en zinvol bezig te zijn. Volgens Daniel Pink draait werk in de huidige tijd om intrinsieke motivatie: ‘Autonomy, Mastery and Purpose'. Dat vraagt om een ander soort leiderschap. Je motiveert mensen door de organisatie te voorzien van 'waarden' die hen aanspreken.
Hedendaags leiderschap
Medewerkers worden steeds zelfstandiger. Tegenwoordig vervul je als leider eigenlijk een hele andere rol dan voorheen. In onze visie focust het hedendaagse leiderschap zich veel meer op het beïnvloeden van relaties binnen de organisatie. Dit kun je doen door het opstellen van aansprekende waarden.
Organisatiewaarden
Waarden zorgen voor verbinding. Ze zijn uitermate krachtig. Ze creëren namelijk energie, richting, motivatie. Door waarden krijgen mensen het gevoel een nuttige bijdrage leveren.
Je kunt onderscheid maken tussen organisatiewaarden en persoonlijke waarden. Organisatiewaarden zijn, zoals het woord al zegt, de waarden van de organisatie. Dit zou je het ‘kompas’ kunnen noemen. Dankzij deze waarden voelen mensen zich wel of juist niet aangetrokken tot de organisatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de waarden verbinding, creativiteit en vertrouwen. Deze waarden voorzien de organisatie van een bepaalde aantrekkingskracht. Talenten, maar ook klanten, willen hierdoor graag bij de organisatie horen. Ze zorgen ervoor dat mensen zich ‘thuis’ voelen binnen de organisatie.
Waarden zorgen ervoor dat mensen zich ‘thuis’ voelen binnen de organisatie.
Persoonlijke waarden
Daarnaast heeft iedere medewerker persoonlijke waarden. Om te leiden vanuit waarden (of je nu een leidinggevende bent of niet) moet je eerst je eigen onbewuste waarden leren kennen. Pas als je bij jezelf door hebt wat jouw gedrag bepaalt, kun je effectief samenwerken, anderen beïnvloeden en anderen helpen in hun ontwikkeling.
Waarden hebben een grote impact op professioneel handelen en bepalen in hoge mate onze beslissingen. Iemand die als hoogste waarde ‘vrijheid’ heeft, neemt andere beslissen als een ander die ‘saamhorigheid’ hoog in het vaandel heeft staan.
Aansprekend perspectief zet mensen ‘aan’
Alleen leiden vanuit waarden is echter niet genoeg om mensen en jezelf ‘aan’ te zetten. Je hebt ook een visie nodig op wat je graag wil bereiken: een aansprekend perspectief. Denk hierbij aan voorbeelden als: ‘Wij maken Nederland schoner’. Het gevolg van deze manier van leiden, is dat mensen als vanzelf gaan handelen en vanuit eigenaarschap, verantwoordelijkheid en enthousiasme al hun talenten inzetten.
Waarden overstijgen meningsverschillen
De waarden van een organisatie vormen de ‘common ground’ om samen te werken. Medewerkers binnen in een team hebben vaak verschillende meningen, persoonlijkheden en inzichten, maar wanneer zij dezelfde waarden hanteren, kunnen zij samen mooie samenwerkingen tot stand brengenen doelen bereiken.
Leiders hoeven in dit geval minder te managen. De kunst is om mensen niet ‘uit’ te zetten door te controleren, maar juist ‘aan’ te zetten en ze de ruimte te geven om de organisatiedoelen op hun eigen manier te behalen.
Medewerkers binnen in een team hebben vaak verschillende meningen, persoonlijkheden en inzichten, maar wanneer zij dezelfde waarden hanteren, kunnen zij samen mooie samenwerkingen tot stand brengenen doelen bereiken.
10 Reflectiepunten voor waardengedreven leiders
- Wees je bewust van jouw eigen waarden hoe deze jouw leiderschapsgedrag beïnvloeden.
- Verdiep je in de geschiedenis van de organisatie. Welke waarden heeft dit bedrijf hoog in het vaandel staan?
- Hoe sluiten jouw waarden aan op de waarden van het bedrijf? Ben je hier ‘thuis’?
- Laat waar de organisatie vandaan komt aansluiten op waar de organisatie heen gaat.
- Betrek zoveel mogelijk medewerkers bij het verhaal, zodat betrokkenheid en eigenaarschap ontstaat.
- Zorg ervoor dat de waarden van jouw organisatie ook daadwerkelijk gehanteerd worden. Stel dat vertrouwen een kernwaarde is, stop dan met de vele controles.
- Organiseer bijeenkomsten, waarin anderen aan het woord zijn over de kernwaarden.
- Hoe helderder je bent in jouw waarden en die van de organisatie, hoe meer mensen op jou kunnen rekenen en je vertrouwen.
- Een aantal goede waarden en een goed perspectief geven ruimte voor variatie, wendbaarheid, eigenaarschap, verantwoordelijkheid, kortom voor de sociale innovatie. Dit hebben we nodig om succesvol te blijven in deze globaliserende, digitaliserende, disruptieve wereld.
- Wil je jouw persoonlijke leiderschap ontwikkelen? Bekijk dan de training Bezielend Leiderschap.
Gerelateerde artikelen
Hulp nodig bij het kiezen van een training?
