Van sturen naar coachen in 4 stappen
Nieuw leiderschap en meer autonomie bij de medewerkers heeft gevolgen voor leiders en managers. Om een coachende leidinggevende te worden moet je veel vaardigheden aanleren. Je moet er ook nogal wat afleren.
Organisaties met medewerkers die in staat zijn om snel en zelfstandig in te spelen op de wensen van de klant omdat ze daar dichtbij staan – zo ziet ongeveer de heilige graal van het nieuwe leiderschap eruit. Met mensen die hun werk voor een groot deel zelf organiseren. En die minder aansturing nodig hebben.
Minder sturing meer begeleiding
‘Het nieuwe leiderschap’ betekent daarmee soms: ‘minder leiderschap’, maar het betekent vooral: ‘ander leiderschap’. Zelfstandige mensen kunnen ten slotte niet in een vacuüm opereren. Hun werk moet ingebed zijn in dat van de rest van de organisatie, en ze hebben ondersteuning nodig bij hun functioneren. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als onderlinge verhoudingen in een team stroef lopen? Mensen hebben geen sturing meer nodig maar wel begeleiding. Het lijkt een nuance, maar is een wereld van verschil.
Van leider naar coach
Parallel met de invoering van meer zelforganisatie is in veel organisaties te zien dat een leidinggevende of teammanager van rol verandert en meer zijn of haar eigen team gaat coachen, maar de vaardigheden die met deze nieuwe rol moeten worden aangeleerd, heb je niet zomaar onder de knie. Ook al vind je misschien zelf dat het best aardig gaat. Uit onderzoek dat enkele jaren geleden werd gedaan, bleek dat 91 procent van de leidinggevenden vond dat ze over coachende vaardigheden beschikten, maar medewerkers beoordeelden de coachende vaardigheden van hun leidinggevenden met gemiddeld een 6+.
Team- versus individuele coaching
Een belangrijk onderscheid moet overigens worden gemaakt tussen teamcoaching of coachend leiderschap enerzijds, en individuele coaching anderzijds. Bij individuele of professionele coaching wordt de diepte opgezocht in een 1-op-1-relatie met (meestal) een coach ‘van buiten’. Persoonlijke thema’s en privéomstandigheden kunnen ter sprake komen.
Eigenschappen afleren
Teamcoaching wordt meestal gedaan door een (voormalige) manager, waarbij de relatie binnen de grenzen van het professionele blijft. Niet het individuele functioneren maar dat van de groep staat voorop. Gemeenschappelijk aan beide vormen van coaching is een houding van de coach die niet alleen bepaalde vaardigheden vraagt, maar ook vraagt dat bepaalde eigenschappen worden afgeleerd. Eigenschappen die soms diep in het managementrepertoire verankerd zijn. Hieronder de belangrijkste vaardigheden van een teamcoach of een coachende leidinggevende die samengevat in 4 stappen.
1. Ruil de inhoud om voor het proces
Een van de moeilijkste zaken om los te laten voor de coach die eerder als manager door het leven ging, is de inhoud. ‘Coachend leiderschap betekent dat je de inhoud aan het team overlaat’, zegt Astrid Vermeer, oprichter van het Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken.hier komt deel 1 van het artikel
Coachend leiderschap betekent dat je de inhoud aan het team overlaat.
Het team neemt de besluiten over de inhoud’, zegt ze, ‘en de coach moet vooral het proces ondersteunen om tot goede besluiten te komen. Dat houdt dus in het bewaken van de voortgang, bespreken wat het team nodig heeft om zijn resultaten te behalen en om beter te worden.’ Het laatste is een belangrijk punt. Als kernactiviteit van coaching geldt het stimuleren en verbeteren van de in het team aanwezige kwaliteiten. Veel aandacht moet dus uitgaan naar het ontwikkelen van zowel de eigenschappen van het team als geheel (Hoe wordt samengewerkt en hoe kan dat beter?) als van de individuele teamleden. ‘Teamcoach’ houdt ook in: ‘teamontwikkelaar’.
2. Zorg dat de doelen helder zijn
Doelen zijn van essentieel belang voor medewerkers die meer autonoom werken. Het is prima mogelijk om elkaar onderling veel respect en ruimte te geven, zolang we goed weten waar we naartoe gaan’, aldus Hans-Jaap Moes. Moes is executive coach die innovatieve bedrijven coacht voor onder andere Rockstart en Startupbootcamp. Volgens Moes zit het niet zo ‘in ons systeem’ om heldere doelen op te stellen. ‘We gaan vaak maar van start, en we zien onderweg wel hoe het uitpakt. Maar coachen kan alleen maar goed gaan als je elkaar niet de hele tijd hoeft lastig te vallen met hóe je iets doet. Dat verstoort de professionele verhoudingen.’ Zodra het doel en tijdspad helder zijn, en iedereen het over die doelen eens is, kan de zelfstandigheid tot ontwikkeling komen.
3. Leer (beter) luisteren
‘Beter luisteren is een van de belangrijkste vaardigheden die coachende leiders zich moeten aanleren’, zegt Moes. ‘En dat kan lastig zijn, want als mensen een leidinggevende rol krijgen, is dat vaak omdat ze goed zijn in wat ze doen. Ze zijn gewend om veel te bepalen, maar nu moeten ze anderen laten bepalen, en zelf toehoren.’ Yvonne Burger, executive coach en hoogleraar, vult Moes aan. Burger is hoofd van het Center for Executive Coaching van de VU, dat post-graduate-programma’s op het gebied van coaching aanbiedt. ‘Het is verleidelijk om als iemand een vraag stelt, meteen antwoord te geven’, zegt ze. ‘Als manager was je dat misschien altijd zo gewend.’
Beter luisteren is een van de belangrijkste vaardigheden die coachende leiders zich moeten aanleren.
Luisteren is een vaardigheid waarin je je goed kunt bekwamen, aldus Burger. Mensen luisteren soms alleen naar de inhoud, maar in een boodschap zit meestal nog veel meer informatie besloten. De manier waarop iets wordt gezegd, maakt iets duidelijk over de onderlinge relatie of over een beroep dat op elkaar wordt gedaan. Burger: ‘Met een geoefend oor hoor je veel meer dan je zou denken. Luisteren lijkt iets heel simpels, maar eigenlijk is het een onderschatte vaardigheid.’
4. Leer (beter) vragen stellen
Ook als het op vragen stellen aankomt, moeten leiders zorgen dat ze van bepaalde automatismen bevrijd raken. ‘Veel mensen zijn geneigd om gesloten vragen te stellen’, zegt Burger, ‘omdat ze niet erg in het antwoord geïnteresseerd zijn, maar eigenlijk naar bevestiging zoeken.’ Als coach kom je daar niet ver mee. Burger: ‘De kunst is om te leren open vragen te stellen en goed na te gaan of je het antwoord goed hebt begrepen.’
Vaak worden ook vooral probleemgerichte vragen gesteld, aldus Vermeer. ‘Dan gaat het om de vraag hoe het probleem had kunnen ontstaan. Maar daar heb je op dat moment niet veel aan. Je komt verder als je vanuit het nu werkt: we constateren een probleem, wat kunnen we eraan doen?’
Lastig, maar niet onmogelijk
Coachend leiderschap aanleren is vooral lastig omdat veel leiders gewend waren op een andere manier met hun mensen om te gaan. Behalve vaardigheden opdoen, zoals luisteren, moeten ze vooral veel gewoontes afleren: de inhoud dicteren, bevestigende vragen stellen en meer. ‘Iets afleren is vaak erg moeilijk’, zegt Vermeer. ‘Wij proberen mensen vooral zo veel mogelijk nieuwe vaardigheden aan te reiken, waarmee de verouderde gewoontes hopelijk vanzelf naar de achtergrond verschuiven.’
Gerelateerde artikelen

Wat is eigenaarschap?
Waarom nemen sommige mensen vanzelf initiatief, terwijl anderen blijven wachten op sturing? Waarom voelt de één zich verantwoordelijk voor het geheel, en de ander alleen voor zijn eigen taak? Het antwoord ligt vaak in één krachtig, maar complex begrip: eigenaarschap.

Autocratisch leiderschap
Leiderschap kent vele vormen. Soms vraagt een situatie om overleg, vertrouwen en ruimte. Soms is het juist nodig om snel en duidelijk richting te geven. Autocratisch leiderschap is een stijl waarin besluiten top-down worden genomen, met weinig inspraak van het team. Het klinkt misschien hard, maar in bepaalde contexten kan deze stijl verrassend effectief zijn.
Ongeboren Leiders - Marijn de Vries
Wat als je voelt: dit klopt niet — maar niemand zegt iets? Marijn de Vries, voormalig profwielrenner en inmiddels journalist, belandde in de mannenwereld van de sportjournalistiek. Toen ze signalen kreeg van grensoverschrijdend gedrag, wist ze intuïtief dat het mis was. En ze besloot er iets van te zeggen. Als een van de eerste in haar vak sprak ze zich uit. Niet omdat het makkelijk was, maar omdat ze zichzelf anders niet meer recht kon aankijken. Ze volgde haar gevoel en pakte de leiding, met als doel: sociale veiligheid. In deze aflevering vertelt Marijn open over wat haar dreef, hoe spannend het was om te spreken, en waarom intuïtie zo’n belangrijke rol speelde in haar leiderschap.

Integraal management
In een steeds complexer wordende omgeving, zoeken organisaties naar manieren om wendbaar te blijven zonder de controle te verliezen. Hoe zorg je ervoor dat processen, mensen en strategie niet langs elkaar heen werken, maar elkaar juist versterken? Het antwoord ligt in integraal management: een benadering die het geheel overziet en tegelijkertijd oog heeft voor de details.

Inspirerend leiderschap
In een tijd waarin organisaties voortdurend veranderen, is inspirerend leiderschap belangrijker dan ooit. Maar wat maakt een leider inspirerend? Is het charisma, visie, of juist de manier waarop je anderen weet te motiveren en te verbinden? Inspirerend leiderschap gaat verder dan alleen het behalen van resultaten; het draait om het creëren van een omgeving waarin mensen het beste uit zichzelf willen en kunnen halen.
In dit artikel duiken we in wat inspirerend leiderschap precies inhoudt en wat de kenmerken zijn die een leider echt inspirerend maken. We bespreken waarom het zo waardevol is om een inspirerende leider te zijn, zowel voor jezelf als voor je team. Daarnaast nemen we je mee in de valkuilen waar je als inspirerend leider op moet letten, delen we voorbeelden van leiders die hun omgeving wisten te inspireren, en geven we praktische tips om zelf een inspirerende leider te worden.

Leiderschapsstijlen: alle soorten leiderschapsstijlen op een rij
Als leidinggevende kun je op verschillende manieren de mensen in jouw team aansturen. Meestal heb je een voorkeur voor een bepaalde stijl van leidinggeven. Toch zal – afhankelijk van de persoon, situatie of organisatie – de ene manier van leidinggeven effectiever uitpakken dan de ander. Het is daarom belangrijk om de verschillende stijlen van leidinggeven te kennen en flexibel toe te kunnen passen.
Stel je voor dat je aan het roer staat van een ambitieus team. De doelen zijn helder, de motivatie is hoog, maar toch lijkt het alsof je team niet optimaal presteert. Je vraagt je af: ligt het aan de aanpak? Aan de manier van communiceren? Of misschien aan de wijze waarop beslissingen worden genomen? Dit zijn momenten waarop het begrijpen van verschillende leiderschapsstijlen het verschil kan maken. Op deze pagina verkennen we de verschillende leiderschapsstijlen die je kunt aannemen of ontwikkelen. We behandelen als eerst een van de bekendste leiderschapsmodellen. Vervolgens nemen we andere populaire leiderschapsstijlen onder de loep. Tot slot, kijken we samen hoe je jouw leiderschapsstijl kunt vinden. Door je bewust te worden van je eigen stijl en die van anderen, kun je een werkomgeving creëren waarin iedereen zich erkend voelt en waarin het volledige potentieel van het team wordt benut.

Situationeel leiderschap: de 4 basis leiderschapsstijlen
Je kunt als leidinggevende één bepaalde leiderschapsstijl aannemen. Vaak is dat, omdat je een voorkeur hebt voor een bepaalde stijl. Maar wat als die ene stijl niet bij alle collega's werkt? Stel je bent een leidinggevende die altijd klaar staat om begeleiding te geven. Je leidt een team waarbij elke medewerker zich in een andere fase van ontwikkeling bevindt; sommigen zijn nieuw en onervaren, terwijl anderen doorgewinterde experts zijn. Onervaren collega’s hebben meer aandacht nodig dan ervaren collega’s. Blijf je dan vasthouden aan die begeleidende stijl of pas je je stijl aan? Dat is waar situationeel leiderschap naar voren komt als doeltreffende leiderschapsstijl. In dit artikel duiken we dieper in situationeel leiderschap. Wat is het, welke leiderschapsstijlen horen daarbij en hoe pas je dit toe?

Feedback geven: zo doe je dat constructief en effectief
Feedback geven is een kunst die, wanneer goed uitgevoerd, niet alleen de samenwerking binnen teams versterkt, maar ook essentieel is voor persoonlijke groei en leiderschap. In welke rol je je ook bevindt, constructieve en effectieve feedback kunnen geven is een vaardigheid waar je de rest van je leven profijt van hebt.
In dit artikel bespreken we waarom feedback geven zo belangrijk is en hoe je dit effectief kunt doen door een helder stappenplan te volgen. We behandelen hoe je concreet en respectvol feedback kunt geven, welke veelvoorkomende valkuilen je moet vermijden en hoe je feedback zelf op een productieve manier kunt ontvangen. Tot slot bieden we praktische voorbeelden van feedback in verschillende situaties, zoals in leiderschapsrollen, onder collega's en in persoonlijke interacties.

Leidinggeven op afstand: 5 punten van aandacht
Tijdens de coronacrisis werd iedereen plotseling geconfronteerd met een nieuwe realiteit: thuiswerken werd de norm. Waar voorheen samenwerking vaak fysiek en op locatie plaatsvond, bleek de noodzaak om elkaar digitaal te ontmoeten een innovatieve vorm van werken te introduceren. Deze periode dwong teams en organisaties om zich snel aan te passen en flexibel te worden in hun werkmethoden. Hieruit ontstond een hybride werkcultuur die nieuwe mogelijkheden bood voor effectief samenwerken op afstand. Ook voor leidinggevenden is het even wennen. Hoe manage je je team dat op afstand werkt? Hieronder vind je vijf punten van aandacht om je daarbij te helpen.

Belbin teamrollen: ontdek en optimaliseer de sterktes van je team
In de kern van succesvolle teams ligt een goed begrip van de unieke bijdragen van ieder lid. Belbin's teamrollen model biedt hierbij een krachtige lens om de dynamiek van teamwork te begrijpen en te verbeteren. In dit artikel verkennen we de 9 Belbin teamrollen, hun invloed op teamprestaties en hoe ze toegepast kunnen worden voor optimale samenwerking.
We zullen inzicht geven in de sterke en zwakke punten van elke rol, hoe deze rollen elkaar aanvullen en hoe je ze effectief inzet in de praktijk. Daarnaast bespreken we hoe je valkuilen bij het inzetten van teamrollen vermijdt en welke rol leiderschap speelt binnen de Belbin teamrollen.

Managementvaardigheden ontwikkelen: tips en uitleg
In een dynamische werkomgeving zijn sterke managementvaardigheden essentieel om teams te sturen en doelen te bereiken. Of je nu een beginnende manager bent of een ervaren leider, het ontwikkelen van deze vaardigheden kan het verschil maken tussen succes en mislukking. In dit artikel bespreken we wat managementvaardigheden zijn, de verschillende soorten die je kunt ontwikkelen en geven we praktische tips om je te helpen groeien. We duiken in zowel hard skills als soft skills en onderzoeken hoe je kunt vaststellen of je over de juiste vaardigheden beschikt. Tot slot bieden we concrete tips om een betere manager te worden.

Van collega naar manager
Gefeliciteerd! Ze hebben je gevraagd om leiding te gaan geven. Je promotie van teamlid naar teammanager is een feit. Eindelijk erkenning, invloed en een gepaste salarisverhoging. Toch kan zo’n nieuwe rol ongemakkelijk voelen en ook best tricky zijn. Je gaat immers leidinggeven aan je directe collega’s. “De verhoudingen veranderen sterker dan je je realiseert. Je collega’s zijn plots afhankelijk van jou als leidinggevende en dat doet iets in de dynamiek”, zegt Sandy Verkooijen, leading trainer bij de Baak. Nieuwsgierig naar hoe je hiermee kan omgaan? Wij geven je een vijftal handige tips.

De 6 gewoontes waar nieuwe leiders écht vanaf moeten
Iets nieuws leren staat altijd hoog op het prioriteitenlijstje van een manager. Maar, nu er meer initiatief van de werknemers wordt verwacht, vraagt dit nog iets veel moeilijkers, namelijk dingen áfleren. Lees meer over de 6 gewoontes die nieuwe leiders kwijt moeten zien te raken.

Vijf essentiële tips voor startende leidinggevenden
Wanneer je begint met leidinggeven en nog niet zoveel ervaring hebt als manager, krijg je te maken met een hoop vragen en beslissingen. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor de resultaten, maar ook voor je team. Misschien geef je nu leiding aan voormalig teamgenoten of is de verhouding met je eigen leidinggevende veranderd. Je wil je nieuwe functie zo goed mogelijk invullen, maar wel op een manier die bij jou past. Hoe ga je om met deze nieuwe rol en bijbehorende onzekerheden? Hoe kan je groeien van een manager naar een echte leider? In dit artikel vind je vijf essentiële tips om je verder te ontwikkelen in je leidinggevende rol.

5 tips voor omgaan met complexiteit in organisaties
De complexiteit in organisaties neemt toe. Hoe zorg je ervoor dat projecten in een complexe omgeving slagen?

Wat is 'Level 5' Leiderschap?
Is 'Next Level Leiderschap' voor iedereen weggelegd? Ja, want het is een ontwikkeling die je doormaakt. Door meerdere theorieën te combineren met je eigen ervaring groei je vanzelf die richting op.

Hoe kijken young professionals naar leiderschap?
Iedere generatie heeft een eigen kijk op leiderschap en carrière. Je wordt gevormd door de maatschappelijke omstandigheden in de periode waarin je bent opgegroeid. Hoe kijken de jongere generaties naar leiderschap? Wat vinden young professionals belangrijk in hun carrière en wat verwachten zij van hun leidinggevenden?

Zo werkt waardengedreven leiderschap
Werk gaat tegenwoordig over meer dan je inspanningen ruilen voor geld. Het is ook een manier om talent te ontwikkelen en zinvol bezig te zijn. Volgens Daniel Pink draait werk in de huidige tijd om intrinsieke motivatie: ‘Autonomy, Mastery and Purpose'. Dat vraagt om een ander soort leiderschap. Je motiveert mensen door de organisatie te voorzien van 'waarden' die hen aanspreken.

Drie tips voor integraal leiderschap
Een integraal leidinggevende werkt in een omgeving met veel verschillende invloeden en belangen. Ze kijken om zich heen en houden rekening met alles wat er gebeurt. We hebben enkele tips voor hoe je als integraal leidinggevende kunt nadenken over en actie kunt ondernemen in verschillende richtingen.

In 5 stappen naar inspirerend leiderschap
Elke leider heeft het in zich zijn of haar teamleden te inspireren, maar in de hectiek van het drukke werkleven en de dagelijkse verplichtingen, lijkt dat vermogen uit te doven. De volgende 5 stappen zetten je weer op het goede pad.

‘Inclusive Leadership’: waarom zou je dit doen en hoe pak je het aan?
In de nieuwste theorieën over leiderschap wordt gezegd dat ‘inclusive leadership’ de meest duurzame vorm van leiderschap is. Uitgangspunt bij deze vorm is om alle medewerkers te betrekken bij de organisatie en hen de ruimte te geven hun talenten in te zetten. Zij pakken dan spontaan eigenaarschap en nemen vanzelf samen de beste beslissingen. Voordeel is dat klanten doorgaans fans worden van passievolle en ‘to the point’ medewerkers. Lees in dit artikel waarom het werkt en hoe je het aanpakt.

Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid is een term die steeds vaker opduikt in de context van arbeidsrelaties en personeelsbeleid. Het is een sleutelbegrip geworden voor zowel werkgevers als werknemers. Maar wat betekent duurzame inzetbaarheid precies? Het verwijst naar het vermogen van werknemers om gedurende hun gehele werkzame leven productief, gemotiveerd en gezond te blijven functioneren binnen een organisatie.
In dit artikel duiken we dieper in op wat duurzame inzetbaarheid precies inhoudt, waarom het van cruciaal belang is voor zowel individuen als bedrijven en welke voordelen het kan opleveren. We belichten ook hoe zowel werkgevers als werknemers actief kunnen bijdragen aan het bevorderen van duurzame inzetbaarheid binnen de organisatie. Daarnaast maken we het onderscheid tussen duurzame inzetbaarheid en vitaliteit duidelijk.

5 eigenschappen van strategisch leiderschap
Wanneer je naar buiten kijkt, zien we steeds meer onzekerheid en mist. De bekende stip op de horizon, waar veel mensen strategie mee associëren; bestaat die nog wel? Die horizon - het toekomstperspectief van je organisatie - is nu niet meer goed zichtbaar of betreft slechts een vluchtige schim. Hoe kan je als strategische leider je organisatie helpen om in die mist de strategische koers uit te zetten? Hoe pas je de strategische processen in je organisatie aan? Welke beslissingen kan en durf je nog te nemen?

Verbindend leiderschap: wat is het en wat zijn de kenmerken?
Verbindend leiderschap is een krachtige stijl van leidinggeven die steeds populairder wordt in dynamische en complexe werkomgevingen. Binnen organisaties waar nadruk wordt gelegd op innovatie en samenwerken, biedt verbindend leiderschap een uitstekend raamwerk voor het creëren van een inclusieve cultuur waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en bijdraagt aan het gemeenschappelijke doel.
En hoe bereik je dat gemeenschappelijke doel? Door een verbindend leider. Dat is dan ook de essentie van dit artikel. We leggen je de kernprincipes van verbindend leiderschap uit en welke kenmerken hierbij horen. Verder zullen we onderzoeken hoe verbindend leiderschap niet alleen de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers verhoogt, maar ook leidt tot betere resultaten en een duurzame toekomst voor bedrijven.

De ideeën van Ricardo Semler
Gelukkige mensen die samen presteren...
Wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste ideeën van Ricardo Semler? Erik Alkemade, interim-manager en organisatieadviseur, herlas het boek 'Maverick!' van Semler.

Zes tips voor het implementeren van een strategisch plan
De ervaring met een mooi strategisch plan is dat de realisatie vaak tegenvalt. Sterker nog, na een jaar is de urgentie weg en word je opnieuw opgeslokt door dagelijkse operationele issues. Vervolgens wordt er na drie jaar een nieuwe strategie bedacht en lijkt er ondertussen weinig te veranderen. Voor Maria Sturm, oud-trainer van het Baak Strategie Programma, is dit een bekend probleem. Hoe kun je dit soort inefficiënties voorkomen?

12 tips om High Performance te bereiken met je team
In een wereld waarin prestaties en resultaten steeds belangrijker worden, is het bereiken van High Performance binnen teams niet langer een optie, maar een noodzaak, maar hoe bouw je een omgeving waarin jouw team echt kan excelleren?

Wat is coachen?
Coachen is tegenwoordig een veelgebruikte term, maar wat betekent het precies? In dit artikel nemen we je mee in de wereld van coaching. We beginnen met een heldere definitie van wat coachen inhoudt en bespreken vervolgens het belang ervan voor zowel individuen als organisaties. Je leert de basisprincipes van effectief coachen, de verschillende vormen die er zijn en hoe je coaching kunt combineren met je werk. Daarnaast bieden we praktische tips over hoe je coaching kunt inzetten in je werk en bespreken we hoe je de coachings rol op je kunt nemen.

Delegeren: wat is het en hoe kun je succesvol delegeren?
Delegeren is een essentieel aspect voor effectief leiderschap en management. Het stelt je als leidinggevende in staat om werkzaamheden te verdelen onder teamleden, wat niet alleen helpt bij het optimaliseren van de werklast, maar ook bijdraagt aan de ontwikkeling van de medewerkers zelf. In dit artikel zullen we de kunst van het delegeren verkennen, inclusief de voordelen, strategieën en veelvoorkomende valkuilen. We zullen ook praktische tips bieden over hoe je succesvol kunt delegeren om de productiviteit te verhogen en een positieve werkomgeving te creëren.

Persoonlijk leiderschap
Je persoonlijk leiderschap ontwikkelen en versterken, helpt je om het maximale uit jezelf te halen als leidinggevende. Het kan wel eens voorkomen dat je in de knel raakt op werk en niet meer weet hoe en wat. Op dat moment is persoonlijk leiderschap een krachtige tool om jezelf, maar ook de anderen om je heen te inspireren en motiveren. Het begint bij het diepgaand begrijpen van je eigen waarden, drijfveren en gedrag en dit inzicht gebruiken om anderen te inspireren en te begeleiden. Daarnaast ben je veel bezig met het ontwikkelen van verschillende vaardigheden en kom je erachter waarom je bepaalde dingen doet op de manier zoals je doet.
In dit artikel duiken we in de verschillende facetten van persoonlijk leiderschap, van zelfreflectie en zelfmanagement tot het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag en het effect daarvan op anderen. We bespreken de verschillende kenmerken van persoonlijk leiderschap en geven je verschillende voorbeelden van persoonlijk leiderschap in de praktijk.

Provocatief coachen: wat is het en hoe pas je het toe?
Provocatief coachen is een verfrissende en uitdagende manier van coachen die humor, warmte en uitdaging combineert om mensen te helpen hun volledige potentieel te bereiken. In dit artikel leggen we uit wat provocatief coachen precies inhoudt en verkennen we de oorsprong van deze methode, die zijn wortels heeft in de provocatieve therapie. We bespreken de basiselementen van provocatief coachen, namelijk uitdaging, warmte en humor en de kenmerken van een provocatieve coach. Daarnaast geven we inzicht in de situaties waarin deze coachingsstijl het meest effectief is, inclusief enkele praktische voorbeelden. Ten slotte bieden we een stapsgewijze handleiding voor coaches die deze methode willen toepassen.

Coachingsvaardigheden: een must voor iedere professional!
Coachende vaardigheden helpen je als professional om effectievere gesprekken op een diepere laag te kunnen voeren. Ze zijn helpend wanneer je werkt in een steeds veranderende organisatie of in wisselende teams. Wat zijn coachende vaardigheden eigenlijk en wat is het effect?
In dit artikel ontdek je wat coachende vaardigheden precies zijn, waarom ze essentieel zijn voor leiderschap en teamdynamiek en leer je de zeven kernvaardigheden die elke coach in de vingers moet hebben. Daarnaast bespreken we hoe je jouw eigen coachende vaardigheden kunt ontwikkelen en hoe ze verschillen van traditionele leidinggevende vaardigheden.

Moreel leiderschap: de betekenis, waarde en eigenschappen
Moreel leiderschap is een vorm van leidinggeven die draait om integriteit, eerlijkheid en het inspireren van anderen door voorbeeldgedrag. Ben je weleens in een situatie gekomen waarin een ethische beslissing gemaakt moest worden, zoals kiezen tussen het naleven van je waarden of meegaan met een onethische praktijk om voordeel te behalen? Dan is het binnen moreel leiderschap belangrijk om mee te gaan in je eigen waarden.
In dit artikel gaan we dieper in op wat moreel leiderschap precies inhoudt, de toegevoegde waarde ervan voor teams en de belangrijke eigenschappen die een moreel leider kenmerken. Daarnaast bespreken we wanneer je goed moreel leiderschap toont, de ethische valkuilen die je kunt tegenkomen en bieden we praktische tips om je moreel leiderschap te versterken.

Nieuw leiderschap: 7 tips voor ‘nieuwe leiders’
Een nieuwe leider zijn is niet eenvoudig. Want hoe speel je als leider in op deze veranderde wereld die ook nog eens steeds sneller blijft veranderen? Hoe blijf je rustig, slim, alert en wijs?

Teamontwikkeling: bouw aan een sterk en betrokken team
Teamontwikkeling vormt de basis voor een succesvol, sterk en betrokken team. Het is een proces dat helpt om individuele kwaliteiten te versterken en samen te werken naar gemeenschappelijke doelen. Teamontwikkeling is meer dan alleen het verbeteren van samenwerking; het gaat om het benutten van potentieel, het bouwen van onderling vertrouwen en het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap.
In dit artikel nemen we je stap voor stap mee door wat teamontwikkeling precies inhoudt, welke rol leiderschap en emotionele intelligentie spelen en welke fases een team doorloopt. We bespreken de dynamiek van teamrollen, aandachtspunten voor effectieve ontwikkeling en hoe een team samen kan groeien en als team excelleren.

Hoe regel je dat mensen meer eigenaarschap nemen?
Organisaties verwachten steeds meer van medewerkers en leidinggevenden. De uitdagingen zijn groot en het 'speelveld' verandert. Disruptie, executiekracht, digitalisering, agile en hyperconcurrentie zijn buzzwords die staan voor de vele uitdagingen waar we voor staan. Dat doet een stevig appèl op de individuele medewerker.

Zo blijf je groeien als ervaren leider
Als ervaren leider heb je een flinke carrière opgebouwd en beschik je over een schat aan kennis en ervaring. Toch komt er een moment waarop zelfs de meest doorgewinterde leiders even stilstaan en zich afvragen: ik geef al jaren leiding, maar hoe blijf ik zelf ook groeien? De dagelijkse druk kan ertoe leiden dat je vastloopt in routines en patronen, die je effectiviteit ondermijnen. In zo’n situatie is het moeilijk om anderen te inspireren. Daarom is het de moeite waard om af en toe op een andere manier te kijken naar jouw leiderschap. De uitdagingen van vandaag zijn immers ook anders dan die van gisteren. Dit vraagt om een voortdurende ontwikkeling van je leiderschapsvaardigheden maar ook om persoonlijke groei.

De beste tip voor coachend leiderschap
Coaching: hoe moeilijk kan het zijn? In de praktijk blijken er lastige haken en ogen aan te zitten. 4 experts geven hun beste tip.

In welke fase van leiderschap zit jij en hoe kom je verder?
Onderzoekers onderscheiden 7 fases in de manier waarop leiders met hun omgeving omgaan: van de egoïstische opportunist tot de zichzelf vernieuwende alchemist. Hoe komen leiders naar een volgende fase? Ontdek de 7 fases van leiderschap!

Hoe wordt je team oplossingsvaardig?
Je voelt je als manager verantwoordelijk voor de organisatie en de resultaten van je team. Je bent immers diegene die het voortouw moet nemen, de beslissingen moet maken en de oplossingen aandraagt wanneer zich problemen of onverwachte situaties voordoen. Herkenbaar? Dan is het misschien tijd om het oplossingsvermogen binnen jouw team te vergroten. Hoe zorg je ervoor dat de mensen in je team zelf een oplossing vinden voor de problemen waar zij tegenaan lopen?

5 tips voor het aansturen van Generatie Z
Met de term Generatie Z wordt verwezen naar mensen geboren vanaf ruwweg midden jaren 90. Zij zijn opgegroeid met laptops, tablets en smartphones. Het is een generatie die met hoge verwachtingen de werkvloer opkomt, want van hun ouders kregen zij te horen dat het belangrijk was hun dromen na te jagen. Wat willen Generatie Z werknemers en hoe stuur je deze werknemers aan? Wij geven je vijf tips.

Grassroots Leadership: durf jij het aan?
De term ‘grassroots’ duikt steeds vaker op. Van burgers die zelf energieproducent worden tot de ‘gele hesjes’ en de scholieren op het Malieveld. Het ontkiemt spontaan en groeit organisch uit tot iets groots. Grassroots komen van onderop (veelal vanuit lokale netwerken) en zijn gemobiliseerd rond een issue. Zou je zo’n ‘spontane beweging’ ook in organisaties kunnen starten? En hoe werkt dat dan?

Hoe geef je leiding aan professionals?
Het is niet altijd gemakkelijk om leiding te geven aan experts. Vaak weten zij het beter dan jijzelf en laten ze dat duidelijk blijken. Toch wil je hen een richting in hebben. Lange discussies zijn het gevolg.

Leidinggeven aan professionals? Niet doen!
Door het voortdurend stijgende opleidingsniveau krijgen we steeds meer kenniswerkers in Nederland. Onze organisaties worden in toenemende mate bevolkt door professionals en het aantal kennis-intensieve organisaties groeit nog steeds: R&D labs, hightech-, ict- en mediabedrijven, organisaties voor zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg- en onderwijsinstellingen, beleidsontwikkelende instanties, etcetera.

Van sturen naar coachen in 4 stappen
Nieuw leiderschap en meer autonomie bij de medewerkers heeft gevolgen voor leiders en managers. Om een coachende leidinggevende te worden moet je veel vaardigheden aanleren. Je moet er ook nogal wat afleren.

Het 'Grassroots Leadership' van Dennis Karpes: Changemaker met 'Think Different' als mantra!
Dennis Karpes is hét voorbeeld van iemand die succesvol zijn droom najaagt en mensen weet te inspireren en tot actie aan te zetten. Iemand die vanuit nieuwe inzichten, met respect voor wijsheden uit het verleden, werkt aan een duurzame toekomst. Hij wil de wereld veranderen. Wie is deze changemaker met een businessachtergrond die ‘think different’ als mantra heeft?

Emotionele Intelligentie (EQ): wat is het en wat is het belang?
Emotionele intelligentie, vaak afgekort als EQ, speelt een cruciale rol in zowel ons persoonlijke als professionele leven. Het richt zich op het vermogen om emoties te begrijpen, te beheersen en effectief te gebruiken.
In dit artikel leggen we uit wat emotionele intelligentie is en hoe het met de EQ-index wordt gemeten, naast het traditionele IQ. We bespreken waarom EQ essentieel is voor succes in het leven en op de werkvloer en waarom een hoog EQ waardevol is voor zowel werknemers als managers. We behandelen de kenmerken van zowel hoge als lage emotionele intelligentie, met praktijkvoorbeelden. Verder vergelijken we EQ en IQ en bespreken we het belang van beiden voor een evenwichtige ontwikkeling. We gaan verder in op hoe je jouw EQ kunt meten, waarom deze tests in selectieprocedures worden gebruikt en je krijgt praktische tips om je EQ te verbeteren.

Werken bij de overheid: 5 inzichten van een ervaren bestuurder
Mensen die kiezen voor een loopbaan bij de overheid worden van oudsher vaak gekenmerkt door een roeping om de publieke zaak te dienen. De Engelsen noemen de ambtenaar niet voor niets de ‘civil servant’. Je zou kunnen zeggen dat er van een zeker idealisme sprake moet zijn om te willen bijdragen aan de complexe besluitvorming en om de kritiek die de ambtenaar of de politicus nogal eens ten deel valt te verduren.

Hoe creëer je een ‘innovatieve mindset’ in je team of organisatie?
Innovatie staat bij bijna alle organisaties hoog op de agenda. Het is vernieuwing en impact realiseren. Niet verdwijnen achter je bureau om met een idee te komen waar niemand op zit te wachten, maar juist in interactie met klanten en de wereld, de toekomst maken. We geven je 6 tips om een 'innovatieve mindset' te creëren!

De weg naar vrouwelijk leiderschap. Veel van jezelf en een beetje van de mannen.
Wat kan jij, als getalenteerde vrouw die alles in zich heeft om door te groeien naar de top, doen om hogerop te komen? Of, wat moet je juist níet doen? Het korte antwoord: laat iets van je vrouwelijkheid los en voeg een vleugje mannelijkheid toe. Deze uitspraak vraagt om een toelichting.
“This is a man’s world. But it wouldn't be nothing, nothing without a woman or a girl.” James Brown was dan misschien wel niet zo geëmancipeerd, de Godfather of Soul had wel degelijk een punt. Want ja, het is een feit dat in de leiderschapslaag van veel organisaties mannen in de meerderheid zijn.

10 tips om je collega's te coachen
Een van je collega's komt naar je toe met een aantal werkvragen waar hij of zij mee zit: “Denk even met me mee. Luister even naar me.” Wat doe jij? Hoe kun je hem of haar hiermee helpen? Hoe kun je iemand coachen op de werkvloer? Wij geven je in dit artikel een aantal tips.
Gerelateerde trainingen
Coachend Leiderschap
- Ontwikkel een eigen stijl van coachend leidinggeven
- Vergroot je coaching vaardigheden
- Ontdek hoe je het zelfsturend vermogen van je team vergroot
Hulp nodig bij het kiezen van een training?
