News Detail

De ervaring met een mooi strategisch plan is dat de realisatie vaak tegenvalt. Sterker nog, na een jaar is de urgentie weg en word je opnieuw opgeslokt door dagelijkse operationele issues. Vervolgens wordt er na drie jaar een nieuwe strategie bedacht en lijkt er ondertussen weinig te veranderen. Voor Maria Sturm, trainer van het leiderschapsprogramma Baak Strategie Programma, is dit een bekend probleem. Hoe kun je dit soort inefficiënties voorkomen?

“People overestimate change that will occur in the next two years and underestimate change that will occur in next ten years”. (Bill Gates) 

Zes tips voor het implementeren van een strategisch plan:

  1. Betrek de juiste mensen

    Uit onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) blijkt dat 55% van de managers de strategische prioriteiten niet 'top of mind' heeft. En dat het middelmanagement niet wordt betrokken om de strategie te vertalen naar hun eigen realiteit. Strategie wordt veelal 'gecommuniceerd' door de top terwijl de uitvoering bij het middelmanagement ligt. Dat de realisatie van een strategisch plan vaak op zich laat wachten is dus geen verwonderlijke uitkomst.

  2. Stel bereikbare doelen

    Een succesvolle implementatie bestaat uit allemaal kleine stapjes, net zoals het behalen van een Olympische medaille bestaat uit honderden trainingen en kwalificatiewedstrijden. Het is de kunst om doelen te vertalen naar tussenstappen die je steeds een kans geven om dichter bij je einddoel te komen.

  3. Wees niet te snel tevreden

    De eerste successen zijn fantastisch, maar daarna moet je doorzetten. Veel managementaandacht is gericht op de eerste periode. Vervolgens lijkt de spanning eraf en trekken nieuwe zaken alweer de aandacht. Zorg voor manieren om het traject vol te houden. Wissel interventies af en ga terug naar de energie van de beginfase. Houd goed in gedachten waarom je het ook alweer doet.

  4. Zorg voor een goed verhaal

    Zorg dat het team weet waaraan ze precies een bijdrage leveren en sta stil bij eventuele successen onderweg. Als je wil dat mensen met je meedoen, is het belangrijk dat ze zich onderdeel voelen van een groter verhaal. Het vertellen van een goed verhaal heeft een enorme inspirerende kracht. Google maar eens op 'storytelling' om meer te weten te komen over de kracht van verhalen voor je business.

  5. Wees je bewust van ondermijnende overtuigingen

    Veel mensen 'werken' onbewust met een succes vermijdend script. Voordat ze ook maar een beetje in de buurt komen van succes, haken ze af. Het afmaken en realiseren van doelen is voor velen een spannende zaak. Ergens zit de overtuiging dat succes gevaarlijk is of dat capaciteiten ontbreken. Je bewust worden van belemmerende overtuigingen helpt je om over een grens te stappen.

  6. Ken de krachtenvelden in de organisatie

    Om goed te weten wanneer je macht en invloed kunt uitoefenen moet je weten hoe het krachtenveld van de organisatie in elkaar zit. Waar zit de organisatie vast in oude patronen? Wat hindert teams om in beweging te komen? Kun je het verleden erkennen zodat je verder kunt? Dat zijn allemaal vragen die op een dieper niveau spelen bij het implementeren van de strategie. Deze vragen zijn vaak niet zomaar te beantwoorden maar vragen een andere manier van luisteren en waarnemen. Intuïtief weten mensen soms veel meer dan ze in vergaderingen delen.

Wil je verder leren over het implementeren van een strategisch plan? Volg dan het Baak Strategie Programma.

Empty Page Section

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op debaak.nl. Als je nog geen account hebt, kun je een account aanmaken.close

Anderen bekeken ook

De trainingen van de Baak zijn specifiek ontworpen om een
impact te geven op verschillende niveaus.

Meer inspiratie

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


  • teaser_debaak_0019

    De risico's van optimisme

    Artikel

    Van leiders wordt optimisme gevraagd, maar dat kan de soms harde werkelijkheid vertroebelen: ziehier de Stockdale-paradox. Nieuw leiderschap houdt in dat je hier meer dan ooit mee om weet te gaan.

    Lees meer...

  • teaser_debaak_0080

    Wie ben jij zonder je baan?

    Artikel

    Als mensen zich voorstellen in een nieuw gezelschap zeggen ze vaak als eerste wat voor baan ze hebben. ‘Ik ben Henk en ik werk als manager bij…’ of ‘Mijn naam is Mirjam en ik ben senior projectleider bij … ‘ Niets bijzonders. Of wel?

    Lees meer...

Scroll up