News Detail

De ervaring met een mooi strategisch plan is dat de realisatie vaak tegenvalt. Sterker nog, na een jaar is de urgentie weg en word je opnieuw opgeslokt door dagelijkse operationele issues. Vervolgens wordt er na drie jaar een nieuwe strategie bedacht en lijkt er ondertussen weinig te veranderen. Voor Maria Sturm, trainer van het leiderschapsprogramma Baak Strategie Programma, is dit een bekend probleem. Hoe kun je dit soort inefficiënties voorkomen?

“People overestimate change that will occur in the next two years and underestimate change that will occur in next ten years”. (Bill Gates) 

Zes tips voor het implementeren van een strategisch plan:

  1. Betrek de juiste mensen

    Uit onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) blijkt dat 55% van de managers de strategische prioriteiten niet 'top of mind' heeft. En dat het middelmanagement niet wordt betrokken om de strategie te vertalen naar hun eigen realiteit. Strategie wordt veelal 'gecommuniceerd' door de top terwijl de uitvoering bij het middelmanagement ligt. Dat de realisatie van een strategisch plan vaak op zich laat wachten is dus geen verwonderlijke uitkomst.

  2. Stel bereikbare doelen

    Een succesvolle implementatie bestaat uit allemaal kleine stapjes, net zoals het behalen van een Olympische medaille bestaat uit honderden trainingen en kwalificatiewedstrijden. Het is de kunst om doelen te vertalen naar tussenstappen die je steeds een kans geven om dichter bij je einddoel te komen.

  3. Wees niet te snel tevreden

    De eerste successen zijn fantastisch, maar daarna moet je doorzetten. Veel managementaandacht is gericht op de eerste periode. Vervolgens lijkt de spanning eraf en trekken nieuwe zaken alweer de aandacht. Zorg voor manieren om het traject vol te houden. Wissel interventies af en ga terug naar de energie van de beginfase. Houd goed in gedachten waarom je het ook alweer doet.

  4. Zorg voor een goed verhaal

    Zorg dat het team weet waaraan ze precies een bijdrage leveren en sta stil bij eventuele successen onderweg. Als je wil dat mensen met je meedoen, is het belangrijk dat ze zich onderdeel voelen van een groter verhaal. Het vertellen van een goed verhaal heeft een enorme inspirerende kracht. Google maar eens op 'storytelling' om meer te weten te komen over de kracht van verhalen voor je business.

  5. Wees je bewust van ondermijnende overtuigingen

    Veel mensen 'werken' onbewust met een succes vermijdend script. Voordat ze ook maar een beetje in de buurt komen van succes, haken ze af. Het afmaken en realiseren van doelen is voor velen een spannende zaak. Ergens zit de overtuiging dat succes gevaarlijk is of dat capaciteiten ontbreken. Je bewust worden van belemmerende overtuigingen helpt je om over een grens te stappen.

  6. Ken de krachtenvelden in de organisatie

    Om goed te weten wanneer je macht en invloed kunt uitoefenen moet je weten hoe het krachtenveld van de organisatie in elkaar zit. Waar zit de organisatie vast in oude patronen? Wat hindert teams om in beweging te komen? Kun je het verleden erkennen zodat je verder kunt? Dat zijn allemaal vragen die op een dieper niveau spelen bij het implementeren van de strategie. Deze vragen zijn vaak niet zomaar te beantwoorden maar vragen een andere manier van luisteren en waarnemen. Intuïtief weten mensen soms veel meer dan ze in vergaderingen delen.

Wil je verder leren over het implementeren van een strategisch plan? Volg dan het Baak Strategie Programma.

Anderen bekeken ook

De trainingen van de Baak zijn specifiek ontworpen om een
impact te geven op verschillende niveaus.

Meer inspiratie

Inspirerende artikelen, filmpjes, tests of boekentips.


  • teaser_debaak_0019

    De risico's van optimisme

    Artikel

    Van leiders wordt optimisme gevraagd, maar dat kan de soms harde werkelijkheid vertroebelen: ziehier de Stockdale-paradox. Nieuw leiderschap houdt in dat je hier meer dan ooit mee om weet te gaan.

    Lees meer...

  • teaser_debaak_0080

    Wie ben jij zonder je baan?

    Artikel

    Als mensen zich voorstellen in een nieuw gezelschap zeggen ze vaak als eerste wat voor baan ze hebben. ‘Ik ben Henk en ik werk als manager bij…’ of ‘Mijn naam is Mirjam en ik ben senior projectleider bij … ‘ Niets bijzonders. Of wel?

    Lees meer...

  • Theorie U: methodiek om beter je koers te bepalen als leider

    Artikel

    Senior managers van nu staan voor geduchte taken. Er gebeuren in organisaties en in de samenleving telkens onverwachte dingen. De voorspelbaarheid is klein geworden. Van deze managers wordt verwacht dat ze de samenhang blijven zien, dat ze niet verdrinken in de details. Lees meer over hoe de methode van Theorie U hierbij kan helpen.

    Lees meer...

  • de Baak

    Cofely Energy Solutions | AEM-cube

    klantcases

    Cofely Energy Solutions BV was een conventioneel installatiebedrijf en is door de veranderende vraag op de markt verschoven naar innovatief projectontwikkelaarbedrijf. “Dat vraagt heel veel van je personeel”, vertelt algemeen directeur Bas Ambachtsheer. “Als managementteam besloten we dat we inzicht in onszelf moesten hebben, inclusief de blindspots, om deze bedrijfsverandering goed te kunnen uitdragen en in goede banen te leiden. Wij zijn een voorbeeld voor de rest van de teams.”

    Lees meer...

  • Essence of leadership

    Artikel

    Dit filmpje gaat over Theorie U waarmee je naar de essentie van je leiderschap kunt kijken: wie ben je, waar ben je goed in, wat vind je vervelend, wat geeft je inspiratie?

    Lees meer...

  • Disruptieve omgeving vraagt om gedeeld leiderschap

    Artikel

    Bijna alle organisaties zoeken naar manieren om sneller mee te kunnen bewegen met de markt, aldus Rob Bos, leiderschapsspecialist van de Baak: 'Om antwoord te vinden op de vaak complexe uitdagingen wordt leiderschap steeds vaker gedeeld zodat de juiste kennis snel toegepast kan worden. Wanneer organisaties kiezen voor deze aanpak wordt de rigide top-downstructuur vervangen door wisselende leiderschapsvormen en gedeelde verantwoordelijkheden. Het belang van de klant is daarbij sturend. Huidige leiders krijgen een andere rol dan ze gewend zijn.

    Lees meer...

  • 'High Performance moet je niet willen worden, maar zijn.'

    High Performance verwacht je niet direct bij een zorginstelling voor mensen met (licht) verstandelijke en meervoudige beperkingen, maar de cijfers van de J.P. van den Bent Stichting liegen er niet om: genomineerd voor beste werkgever 2014, 2.200 medewerkers over 170 locaties in Friesland, Overijssel, Twente en Gelderland met een omzet van €97 miljoen, geen vreemd vermogen en €54 miljoen cash op de bank.

    Lees meer...

  • Wat is 'Level 5' Leiderschap?

    Artikel

    Is 'Next Level Leadership' voor iedereen weggelegd? Ja, want het is een ontwikkeling die je doormaakt. Door meerdere theorieën te combineren met je eigen ervaring groei je vanzelf die richting op.

    Lees meer...

  • per_marjet_van_baggum

    Voor strategieontwikkeling hoef je geen visionair te zijn

    Artikel

    “Als je met de training start denk je dat je komt voor de theorie, maar de echte eyeopener blijkt dan toch te zitten in het gedeelte: ‘hoe neem je mensen mee, hoe haal je ze uit de weerstand?’ Dat had een onverwachte grote impact"
    Marjet van Baggum. Programmamanager bij zorgverzekeraar CZ
    Lees het interview >

    Lees meer...

  • Maak van jouw bedrijf een organisatie van de 21e eeuw

    Artikel

    Deze zomer werd ik weer eens écht geïnspireerd. De Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler sprak in Nederland over organisatievernieuwing en vertelde uitgebreid over zijn democratische onderneming Semco. Zijn verhaal ging over een buitengewone manier van organiseren en appelleerde bij mij aan een diep gevoelde behoefte: die van vernieuwing en leiderschap waarbij visie en daadkracht centraal staan.

    Lees meer...

  • Strategie maak je niet aan een bureau

    Artikel

    Kun je een lange-termijnstrategie maken in een tijdperk dat sterk in beweging is? Durf je de schijnzekerheden van controle en planning los te laten? Joi Ito, directeur van het prestigieuze MIT MediaLab, geeft zijn visie op innovatie en strategie.

    Lees meer...

Scroll up