Coachende vaardigheden helpen je als professional om effectievere gesprekken op een diepere laag te kunnen voeren. Ze zijn helpend wanneer je werkt in een steeds veranderende organisatie of in wisselende teams. Wat zijn coachende vaardigheden eigenlijk en wat is het effect? We vroegen het Miranda Huiden, trainer in Coaching on the Job.
“Iemand die zijn coachende vaardigheden ontwikkelt, groeit niet alleen zelf maar laat ook de ander groeien. Je ervaart dat anderen in je omgeving zaken zelf en met meer plezier oppakken omdat je ze anders benadert. Je hebt een beter contact, gesprekken worden anders. Je werk geeft meer vervulling. Er ontstaat veel meer commitment omdat je de beweegredenen van de ander begrijpt. En niet alleen op het werk maar ook thuis zullen je gesprekken anders worden. Als je in staat bent echt contact te maken, om beter te delen, is er minder onuitgesproken. Je kunt de verantwoordelijkheid laten bij wie het hoort. Dat geeft jezelf rust en je laat de ander groeien.”
“Met coachende vaardigheden creëer je gezamenlijkheid.”
De belangrijkste coachende vaardigheden – volgens Miranda - op een rijtje:
- Oog voor de ander hebben. Het is belangrijk dat je ziet wie die ander is, dat je hem ziet als uniek persoon.
- Echt contact maken met de ander. Als je echt luistert, nieuwsgierig bent naar die ander, als je open vragen stelt, dan ontstaat er iets.
- Open staan voor de ander. Blijf niet vast zitten in hoe jij iets wilt maar sta open voor de inbreng van een ander. Dat levert je veel meer op.
- Balans vinden tussen ‘de taak’ en ‘de ander’. Je bent erop gericht om de taak en de ander verder te brengen.
- Geloof in groei van de ander. Een van de uitgangspunten binnen coaching is dat je gelooft dat iemand kan groeien, zichzelf kan ontwikkelen.
- Oplopen met de ander. Wat je vooral niet doet als coach is overnemen, oplossen en adviseren maar je geeft de ander vertrouwen en laat hem zelf de oplossing vinden. Je loopt als het ware een tijdje op met die ander en doet dat steeds op wat meer afstand. Afhankelijk van de taak kan die ander zelf zijn tempo en einddoel bepalen.
- Zelfreflectie. Wanneer je wilt werken aan je coachende vaardigheden is het een vereiste dat je beschikt over reflecterend vermogen. Het is belangrijk dat je jezelf echt wel een beetje kent.
Verspil geen energie meer aan gesprekken
“Beschik je over coachende vaardigheden? Dan zul je merken dat gesprekken effect hebben. Je hebt niet meer het gevoel dat gesprekken regelmatig verspilde energie zijn. Je weet wat je je collega kunt vragen en op welke manier. Mensen groeien in plaats van dat ze klakkeloos jouw instructies opvolgen. Ze zullen je vertellen wat er wel en niet werkt. Dat levert je niet alleen veel informatie op over hun beweegredenen maar ook over de organisatie.”
Snel zien wat iemand kan
“Als je een team hebt met mensen die zelfstandig kunnen denken en die hun vinger opsteken als het de verkeerde kant opgaat; dan kom je er wel. Bij veel wisselende teams is het de kunst om iemand snel te leren kennen en echt te zien wat iemand kan. Maar ook kenbaar te maken als er iets speelt wat naar jouw mening anders zou moeten. Dan helpen coachende vaardigheden enorm.”
“De tijd van ‘ik wil dat je het zo doet’ is echt voorbij. Je wilt dat mensen zelf nadenken, dat ze groeien. Coachende vaardigheden (met dus als onderdeel, goede gespreksvaardigheden) zijn daarbij zeer helpend.”