Van collega naar manager. Hoe pak je je nieuwe rol?

News Detail

Gefeliciteerd! Ze hebben je gevraagd om leiding te gaan geven. Je promotie van teamlid naar teammanager is een feit. Eindelijk erkenning, invloed en een gepaste salarisverhoging. Toch kan zo’n nieuwe rol ongemakkelijk voelen en ook best tricky zijn. Je gaat immers leidinggeven aan je directe collega’s. “De verhoudingen veranderen sterker dan je je realiseert. Je collega’s zijn plots afhankelijk van jou als leidinggevende en dat doet iets in de dynamiek”, zegt Sandy Verkooijen, managementtrainer bij de Baak. Voor jou als nieuwbakken manager, nieuwsgierig naar hoe je hiermee kan omgaan, daarom een vijftal handige tips.

Verhoudingen zijn veranderd

Ineens is alles anders. Collega’s met wie je vertrouwelijk samenwerkte en die misschien wel meer vlieguren dan jij hebben gedraaid, moeten nu opdrachten van je aannemen. Het kan zo zijn dat sommige collega’s teleurgesteld of boos zijn omdat ze zelf deze positie ambieerden. Anderen zullen jouw je nieuwe plek meer dan gunnen en zien het vol vertrouwen tegemoet. Al deze mensen ga je sturing geven en beoordelen.

Waarom je nieuwe rol en positie best lastig kan zijn

Je staat nu aan de kant van de directie, althans, zo kan er naar gekeken worden. Je collega’s gaan niet alleen anders naar je kijken, ze gaan vaak ook anders met je praten en óver je praten. Voor jezelf is het lang niet altijd even makkelijk om je uitvoerende werk los of losser te laten, en je te realiseren dat je een nieuw vak hebt dat ‘leidinggeven’ heet.

Sandy: “Het betekent dat, alhoewel je dezelfde persoon bent, je rol en positie echt anders zijn geworden. En dat jij dus ook echt deze positie in hebt te nemen, ook al vind je dat soms nog lastig.“
Je wilt er vaak ook nog bij horen. De groep waar je lange tijd deel van uitmaakte, kan het gedrag naar jou toe veranderen, mensen zijn ineens minder open of reageren anders. Wat ook verandert, zijn de verwachtingen die anderen van jou hebben.

5 Tips om leiding te geven aan voormalige collega’s

Gelukkig ben je niet de eerste die de stap van teamlid naar manager mag maken. Er valt het nodige te leren van al die managers die jou voorgingen. Met deze vijf tips leg je een stevige basis voor jouw leiderschap.

1. Gooi het open

Doe niet of er niets is veranderd of dat je alles volledig onder controle hebt. Dat leidt ongetwijfeld tot verwijdering. Vertel je collega’s dat het voor jou ook best lastig is, die nieuwe situatie. Door daarvoor uit te komen geef je hen de ruimte om ook hun gevoelens te uiten en kun je met elkaar in gesprek. Je laat daarmee ook zien dan je hun mening en gevoelens serieus neemt.

2. Laat je collega’s weten waar ze aan toe zijn

Door de nieuwe situatie ontstaat er onzekerheid in het team. Collega’s willen weten waar ze aan toe zijn. Wat gaat er veranderen en wat betekent dat voor hen? Zo zullen er waarschijnlijk uitvoerende taken van jou moeten worden overgenomen en misschien wil je zaken anders aanpakken. Het is belangrijk zo snel mogelijk je team bij elkaar te roepen en wederzijdse verwachtingen af te stemmen.

3. Laat je mensenkennis voor je werken

Manager worden van je collega’s heeft ook voordelen. Je kent de mensen goed en weet wat ze kunnen. Door taken aan ze te delegeren die bij hun kwaliteiten passen, laat je merken dat je hun kwaliteiten ziet en graag inzet. Dat jullie zo veel van elkaar afweten, zorgt ook voor meer wederzijds begrip. Je weet bijvoorbeeld dat die ene collega in een scheiding ligt of dat iemand altijd laat op gang komt maar wel weer langer doorwerkt. Voor medewerkers is het prettig een manager te hebben die dat begrijpt.

4. Wees stevig als het moet

Als manager kun je niet iedereen te vriend houden, hoe graag je ook wilt. De belangen van het hele team dienen immers zwaarder te wegen dan de relatie met individuele teamleden. Durf stevig te staan voor wat je wilt en denkt dat het beste is, ook op momenten dat je besluiten niet bij iedereen goed vallen.

5. Ontspan en wees jezelf

Je medewerkers zullen erg benieuwd zijn hoe jij je nieuwe rol vormgeeft. Er wordt dus flink op je gelet. Ook kunnen de nieuwe uitdagingen waar je voor staat je soms onzeker maken. Het hoort er allemaal bij. Probeer desondanks ontspannen te blijven. Je bent niet voor niks als leider aangesteld. Blijkbaar heb je bewezen dat je een natuurlijke bekwaamheid hebt om het team te gaan leiden. Vertrouw op je eigen kunnen en wees vooral ook jezelf.

Geniet van de nieuwe rol en deze kans om weer als persoon te groeien. Leidinggeven begint bij leidinggeven aan jezelf. Hoe beter je daarin slaagt, hoe meer respect, waardering en resultaat je zult oogsten.

Wil jij inzicht krijgen in jouw talent en kracht als leider?

Lijkt het je interessant om kennis te maken met de verschillende leiderschapsstijlen en te ontdekken welke leiderschapsstijl het best bij jou past? En kun je altijd wel wat praktische handvatten gebruiken om je rol krachtiger en met minder energie in te vullen? Deze trainingen geven je een stevige basis: Management van Mensen, of Leren Leiden.

Wij zijn de Baak. Hét trainingsinstituut voor leiderschap en persoonlijke ontwikkeling voor hoogopgeleide professionals. In onze intensieve trainingen dagen we je uit op intellect, intuïtie en interactie.

Bekijk ons trainingsaanbod

Wil je niets missen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

  • Eerste hulp bij een dreigende burn out

    Wat zijn signalen van (beginnende) burn-out? Wat kun je eraan doen als leidinggevende en als medewerker om het niet zover te laten komen? Burn-out wordt gekenmerkt door extreme vermoeidheid (uitputting), afstand nemen van het werk (distantie) en weinig vertrouwen in het eigen kunnen (verminderde competentie).

  • Brainstorm eens anders

    Traditioneel brainstormen werkt niet altijd. Juist omdat de groepsleden elkaar te veel afleiden. Je krijgt dan ‘production blocking’. De gedachtengangen, de bijsturing en aanvullingen van anderen leiden je dan juist af om je eigen vernieuwende ideeën te formuleren. Maar ook met een groep kun je het op verschillende manieren aanpakken. Brainstormen is trouwens niet romantisch met 'de voeten op tafel en pizzapunten'. Het is gewoon productie draaien. Wat kun je doen?

Scroll up