Welkom! Wij gebruiken noodzakelijke en analytische cookies om de site beter te laten functioneren en te optimaliseren. Om relevante advertenties op andere sites te tonen, gebruiken wij advertentie cookies waarvoor wij graag jouw toestemming vragen. Lees meer over ons cookie statement.
De ervaring met een mooi strategisch plan is dat de realisatie vaak tegenvalt. Sterker nog, na een jaar is de urgentie weg en word je opnieuw opgeslokt door dagelijkse operationele issues. Vervolgens wordt er na drie jaar een nieuwe strategie bedacht en lijkt er ondertussen weinig te veranderen. Voor Maria Sturm, trainer van het leiderschapsprogramma Baak Strategie Programma, is dit een bekend probleem. Hoe kun je dit soort inefficiënties voorkomen?
“People overestimate change that will occur in the next two years and underestimate change that will occur in next ten years”. (Bill Gates)
Uit onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) blijkt dat 55% van de managers de strategische prioriteiten niet 'top of mind' heeft. En dat het middelmanagement niet wordt betrokken om de strategie te vertalen naar hun eigen realiteit. Strategie wordt veelal 'gecommuniceerd' door de top terwijl de uitvoering bij het middelmanagement ligt. Dat de realisatie van een strategisch plan vaak op zich laat wachten is dus geen verwonderlijke uitkomst.
Een succesvolle implementatie bestaat uit allemaal kleine stapjes, net zoals het behalen van een Olympische medaille bestaat uit honderden trainingen en kwalificatiewedstrijden. Het is de kunst om doelen te vertalen naar tussenstappen die je steeds een kans geven om dichter bij je einddoel te komen.
De eerste successen zijn fantastisch, maar daarna moet je doorzetten. Veel managementaandacht is gericht op de eerste periode. Vervolgens lijkt de spanning eraf en trekken nieuwe zaken alweer de aandacht. Zorg voor manieren om het traject vol te houden. Wissel interventies af en ga terug naar de energie van de beginfase. Houd goed in gedachten waarom je het ook alweer doet.
Zorg dat het team weet waaraan ze precies een bijdrage leveren en sta stil bij eventuele successen onderweg. Als je wil dat mensen met je meedoen, is het belangrijk dat ze zich onderdeel voelen van een groter verhaal. Het vertellen van een goed verhaal heeft een enorme inspirerende kracht. Google maar eens op 'storytelling' om meer te weten te komen over de kracht van verhalen voor je business.
Veel mensen 'werken' onbewust met een succes vermijdend script. Voordat ze ook maar een beetje in de buurt komen van succes, haken ze af. Het afmaken en realiseren van doelen is voor velen een spannende zaak. Ergens zit de overtuiging dat succes gevaarlijk is of dat capaciteiten ontbreken. Je bewust worden van belemmerende overtuigingen helpt je om over een grens te stappen.
Om goed te weten wanneer je macht en invloed kunt uitoefenen moet je weten hoe het krachtenveld van de organisatie in elkaar zit. Waar zit de organisatie vast in oude patronen? Wat hindert teams om in beweging te komen? Kun je het verleden erkennen zodat je verder kunt? Dat zijn allemaal vragen die op een dieper niveau spelen bij het implementeren van de strategie. Deze vragen zijn vaak niet zomaar te beantwoorden maar vragen een andere manier van luisteren en waarnemen. Intuïtief weten mensen soms veel meer dan ze in vergaderingen delen.
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.