5 tips voor het aansturen van generatie Z

News Detail

Met de term generatie Z wordt doorgaans verwezen naar mensen geboren vanaf ruwweg midden jaren 90. Ze zijn opgegroeid met laptops, tablets en smartphones. Het is een generatie die met hoge verwachtingen de werkvloer opkomt, want van hun ouders kregen ze te horen dat het belangrijk was hun dromen na te jagen. Wat willen generatie Z-werknemers en hoe stuur je ze aan? We geven je 5 tips.

1. Verkoop jezelf als werkgever

Voor generatie Z is werk een belangrijk deel van hun leven, maar het moet wel in evenwicht zijn met andere onderdelen, zoals maatschappelijke betrokkenheid, passies, sport en wereldreizen. Hun doelen zijn in de eerste plaats persoonlijk. Jonge werknemers hechten waarde aan een werkgever waar ze hun ei kwijt kunnen, waar ze er als mens toe doen. Het is voor jongeren allerminst een vanzelfsprekendheid dat ze bij jouw bedrijf willen werken. Wat je bedrijf doet, wat zijn maatschappelijke bijdrage is en welke kansen de jongeren krijgen, zijn allemaal overwegingen.

Als werkgever is het daarom belangrijk om jouw organisatie te ‘verkopen’ als een plek die generatie Z kansen biedt, een maatschappelijke bijdrage levert en hen de ruimte geeft om tijd en aandacht te kunnen besteden aan andere zaken die hen interesseren, naast het werk.

2. Waak voor de burn-out

Deze jonge werknemers hebben het idee dat hun droombaan binnen handbereik ligt. Voortdurend worden ze geconfronteerd met succesverhalen van generatiegenoten die erin slagen de perfecte baan te vinden, of anders wel een eigen bedrijf op te zetten. Als hun eigen loopbaan minder voortvarend gaat, geeft dat stress. Jonge werknemers worden tegenwoordig geconfronteerd met een enorme hoeveel keuzes, ook dat geeft druk. Het is niet voor niks dat twintigers in de burn-out cijfers tegenwoordig oververtegenwoordigd zijn. Als werkgever is het belangrijk daar alert op te zijn.

3. Koester de digitale vaardigheden

Als er één ding is waarin generatie Z van alle eerdere groepen afwijkt, is het het gebruik van digitale media. Er wordt meer en sneller gecommuniceerd dan ooit tevoren. Werkgevers hebben vaak het nadeel dat ze geen flauw idee hebben wat hun jonge collega’s allemaal uitspoken op de voor hen onbekende sociale media. Maar angst voor de onbekende digitale mogelijkheden is niet nodig. Het feit dat ze zo handig zijn heeft juist veel voordelen. Ze willen niets liever dan hun vaardigheden voor hun opdrachtgever inzetten. Niet alleen zijn jongeren handig met de smartphone, ze staan er ook met veel mensen mee in contact. Bij vragen of problemen zijn ze gewend om hun netwerk in te schakelen. Ook daarvan kan hun werkgever meeprofiteren.

4. Betrek jongeren bij werk en werkgever

Jonge werknemers kunnen soms wat ongeïnteresseerd overkomen. Ze willen namelijk niet per se een fulltimebaan. 30 of 35 uur is ook prima, want er moet bijvoorbeeld genoeg tijd overblijven om te sporten. Hun leidinggevenden zijn daarentegen gewend dat werknemers volledig voor hun werk gaan, of in ieder geval de indruk geven dat ze dat doen. Maar generatie Z-werknemers zijn wel degelijk welwillend. Vooral als je ze kunt betrekken bij hun werk en duidelijk kunt maken wat het doel is, zullen ze zich voor 200 procent inzetten. Want de mensen die nu van school komen, zijn gewend om betrokken te worden bij besluiten. In hun gezin kwamen veel beslissingen democratisch tot stand. Op de middelbare school moesten ze hun docenten beoordelen en zelfs op de basisschool mogen ze meepraten over de schoolpleinregels. Als ze later door hun managers overal buiten worden gehouden, raken ze snel op hen uitgekeken.

5. Behandel ze zoals thuis

Het patroon is dat generatie X (nu 35-55 jaar oud) leiding gaat geven aan generatie Z, net als de babyboomers leiding gaven aan generatie Y. Over het algemeen zijn de X’ers prima leidinggevenden voor jonge mensen. Ze zijn met ze vertrouwd, want in veel gevallen hebben ze thuis mensen van dezelfde leeftijd opgevoed. Maar dan zie je in de praktijk vaak dat ze zich op het werk anders gaan gedragen. Ze willen duidelijk laten zien dat ze de baas zijn, en hoe de hiërarchische verhoudingen liggen. Zo waren ze dat immers gewend toen zíj voor het eerst gingen werken.

Maar jonge werknemers zijn vaak zeer sociale mensen die naar beleving zoeken in hun werk. Ze zijn altijd nieuwsgierig naar mensen die ze op gelijkwaardige manier willen vertellen over hun eigen ervaringen. Behandel ze daarom net zoals je je eigen kinderen zou behandelen. Dat is de beste manier om generatie Z-werknemers te bereiken.

Wij zijn de Baak. Het trainingsinstituut voor persoonlijk leiderschap voor mensen met een hbo-wo werk- en denkniveau. In onze intensieve trainingen dagen we je uit op intellect, intuïtie en interactie.

Bekijk ons trainingsaanbod

Wil je niets missen?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrieven en ontvang tips, inzichten en inspirerende artikelen van de Baak.

Ja, ik meld mij aan
Scroll up